بازار سرمایه

January 22, 2018
14:51 دوشنبه، 2ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87446

دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی مطرح کرد؛ مشکل استارتاپ ها درجذب نیروی انسانی متخصص/ لزوم آماده سازی زیرساخت

دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی، دغدغه ها و مشکلات کسب و کارهای نوپای فضای مجازی در کشور را تشریح کرد.

فرشاد وکیل زاده با اشاره به جلسه هم اندیشی چند روز اخیر وزیر ارتباطات با استارتاپها و کسب وکارهای فضای مجازی تاکید کرد: دولت می تواند با حمایت های واقعی بستر را برای شکوفایی ایده های خلاق مهیا کند.

وی خواستار حل مشکلات و دغدغه های کسب وکارهای مجازی و حمایت از آنها از سوی دولت شد و گفت: استارتاپ ها بیش از کمک های مالی، نیازمند آماده سازی زیرساخت برای شروع فعالیتهای خود هستند و آموزش یکی از مهمترین بخش هایی است که دولت در جهت حمایت از راه اندازی کسب و کارهای نوین باید به آن اهمیت دهد. این بخش با کمترین بار مالی برای دولت، بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با بیان اینکه جوانان قبل از راه اندازی یک استارتاپ، باید ابتدا با مفاهیم اولیه راه اندازی کسب وکار و امکان سنجی آن آشنا شوند و بدانند که محصول آنها چه نیازی را در جامعه پاسخ خواهد داد، افزود: علاوه بر موضوع آموزش که می تواند جلوی راه اندازی تعداد زیادی از کسب وکارهای تکراری بدون ایده و خلاقیت را بگیرد، ایجاد منطقه آرامش برای تمرکز روی ایده از دیگر خواسته های استارتاپهای ایرانی است.

وی با اشاره به مشکلات کسب و کارهای نوپای فضای مجازی برای پرداخت مالیات و عدم تعریف قانون معافیت مالیاتی برای آنها، ادامه داد: در یک اقتصاد سالم و کارآمد، منبع اصلی درآمد دولت باید از محل مالیات ها باشد، اما مسئولان باید بپذیرند که کسب وکارهای نوآور در سالهای آغازین خود نه تنها سودی نخواهند داشت بلکه به شدت نیازمند جذب نقدینگی برای توسعه هستند. دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی از این حوزه باید سراغ فعالانی برود که سالانه دهها میلیارد تومان درآمد دارند و هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی کنند.

وکیل زاده با بیان اینکه یکی از حلقه های مهم و حیاتی یک کسب و کار پس از خلق ایده و تولید محصول، عرضه آن در جامعه است گفت: متاسفانه هیچکدام از مسئولان به این نکته توجهی ندارند. برای مثال حتی حمایت صدا و سیما در پخش تبلیغات رایگان برای فعالان اقتصادی، شامل کسب و کارهای نوین نمی شود. این همان پاشنه آشیل نوآوری و خلاقیت است که استارتاپها صرفا برای تبلیغات و بازاریابی محصولی خوب، نیازمند جذب سرمایه باشند.

دبیر اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با انتقاد از اینکه هزینه یک کمپین تبلیغاتی برای یک دوره ۴۵ روزه در شهر تهران، چیزی در حدود ۵ میلیارد تومان است، یادآور شد: هیچ یک از استارتاپ های متکی بر خلاقیت و نوآوری، توان تامین این هزینه را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سرمایه های خارجی وارد شده به اکوسیستم استارتاپی، هزینه تبلیغات و مارکتینگ در سالهای اخیر را در برخی موارد تا ۱۰ برابر افزایش داده و خود مانعی برای ورود رقبای جدید به بازار شده است.

وکیل زاده با تاکید براینکه برغم نرخ بالای بیکاری در کشور، کسب و کارها در جذب نیروی انسانی متخصص و با تجربه به شدت دچار مشکل هستند گفت: بسیاری از استارتاپها مجبورند خود نسبت به آموزش نیروی انسانی اقدام کنند که این امر موجب کندی رشد کسب و کارها شده است. این درحالی است که آموزش عالی، برغم آگاهی از مشکل، سعی در اصلاح ساختارهای آموزشی کشور ندارد و برخلاف تمام دنیا رابطه بین دانشگاه، بازار و صنعت قطع است.

به گفته وی راهکار حل مشکل بیکاری در کشور اصلاح سیستم آموزشی است و این درحالی است که ما سعی داریم با طرح های ناکارآمد مانند بنگاه های زود بازده، صرفا دنبال درمان کوتاه مدت مشکلات باشیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.