لبه تکنولوژی

January 27, 2018
9:32 شنبه، 7ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87555

سگ هار؛ موضع‌گیری تند آیات و مراجع علیه وضعیت فعلی فضای مجازی

 مراجع تقلید و رییس مجلس خبرگان، رییس قوه قضاییه و خطیب جمعه تهران در سخنان جداگانه ای، ضمن تاکید بر این موضوع که با اصل فضای مجازی مخالف نیستند، اما به مسوولان هشدار دادند نسبت به سالم سازی این فضا اقدام کنند.

قضات با شورای عالش فضای مجازی مشورت می کنند
آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه از جمله کسانی بود که در آخر هفته گذشته درباره وضعیت فضای مجازی موضع گرفت. او در گردهمایی ریسای کل دادگستری ها و دادستان های مراکز استان سراسر کشور با بیان حساسیت فضای مجازی و لزوم توجه به آن گفت: فضای مجازی در کشور ما به شکلی که امروز اداره می شود، صد درصد خلاف امنیت ملی است. تمام اطلاعات شهروندان ما در اختیار بیگانگان قرار می گیرد و مبادله داده ها تحت رصد آنهاست. دشمنان با در اختیار داشتن این امکان و پالایش این داده ها به انحای مختلف می توانند اطلاعات گوناگون را از داخل کشور ما بدست آورند و با دستیابی به ذائقه مخاطبان ضمن انواع شایعه پراکنی ها علیه نظام و امنیت کشور اقدام کنند.
آملی لاریجانی افزود: به هیچ عنوان منطقی نیست که ما مردم را در شاهراه متعلق به دشمنان رها کنیم. ما هرگز قائل به بستن فضای مجازی نیستیم بلکه می گوییم باید خودمان مسیری امن ایجاد کنیم تا شهروندانمان حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند که به اضطرار در مسیری که اختیار آن با دشمن است حضور یابند.
رییس قوه قضاییه با بیان این که مسوولان در این زمینه در حال چاره اندیشی هستند، به جلسه شورای عالی فضای مجازی در محضر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: این معضل باید هر چه سریع تر حل شود و در کنار آن همه دستگاه های امنیتی موظفند با سرشاخه های داخلی که در فضای مجازی اقدام به همکاری با دشمنان و بیگانگان می کنند برخورد کنند.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به جرایم فضای مجازی در دادسرا ها و دادگاه ها گفت: رییس جمهور در جلسه ای پیشنهاد دادند که در رسیدگی به پرونده های مربوط به فضای مجازی از نظر کارشناسی شورای عالی فضای مجازی برای تشخیص موضوعات استفاده شود. به نظر می رسد این پیشنهاد خوبی است و قضات گرچه در تشخیص جرم و صدور حکم مستقل هستند و باید به نظر خود عمل کنند، اما استفاده از نظر کارشناسی برای تشخیص موضوعات به ویژه در عرصه هایی نظیر فضای سایبری کار بسیار خوبی است که به اتقان و استحکام آرا کمک می کند.

افراد ناتوان باید تغییر کنند
رییس مجلس خبرگان رهبری هم درباره وضعیت فعلی فضای مجازی موضع گرفت و البته از جلسه سه شنبه هفته گذشته مقام معظم رهبری با فعالان فضای مجازی خبر داد.
آیت الله احمد جنتی روز پنج شنبه در ابتدای سومین جلسه مشترک هیات رییسه مجلس خبرگان با کمیسیون های داخلی گفت: فضای مجازی بلایی است که به جان ما افتاده است و اگر جلوی آن را می گرفتند کار به اینجا نمی رسید.
وی به مشکلات سیاسی و فرهنگی در جامعه پرداخت و ادامه داد: من گفته ام که نمی شود کلا جلوی فضای مجازی را گرفت ولی می توانیم آن را کُند کنیم.
جنتی افزود: در دیگر کشورها اجازه نمی دهند که فضای مجازی هستی آنها را از بین ببرد، مانند چین و ژاپن که فضای مجازی را کنترل کردند و فضای کشور آنها آرام بوده و امنیت دارد.
دبیر شورای نگهبان افزود: متاسفانه کمی دیر شده است که فضای مجازی را کنترل کنیم ولی اتفاقات اخیر یک هشدار بود که فضای مجازی به آن کمک کرد البته از خارج هم حمایت می شد و گفتند که باز هم این کار را انجام می دهند.
وی افزود: روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب با عده ای از متخصصان فضای مجازی جلسه ای داشتند و مدت ها روی این موضوع فکر کردند و از این پس باید کارهای مهمی انجام شود.
جنتی گفت: ما خیلی از کارها را می دانیم که باید انجام دهیم ولی اینکه کارها را چگونه باید انجام داد، مهم است. بسیاری از افرادی که در کشور مسوولیت دارند ناتوان هستند و باید عوض شوند و افراد توانمند مسوولیت ها را بپذیرند.

فضای مجازی فعلی مثل سگ هار است
آیت الله احمد خاتمی هم پس از پایان سومین نشست هیات رییسه مجلس خبرگان با کمیسیون های داخلی این مجلس در جمع خبرنگاران افزود: فرماندهی اغتشاشات اخیر، فتنه گران فضای مجازی بودند.
سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: من به عنوان سخنگوی هیات رئیسه نمی توانم از این نکته غلفت کنم که همه اعضای جلسه از فضای مجازی نگران بودند.
وی افزود: اعضای مجلس خبرگان رهبری به صراحت اعلام کردند که فرماندهی این اغتشاشات دست فتنه گران فضای مجازی بود.
سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: فضای مجازی سالم، مطلوب و مورد علاقه است اما فضای مجازی که تریبون بیگانگان است، سگ هار است و اگر این سگ هار رها شود دوباره گاز خواهد گرفت و مسوولان باید در این عرصه مراقب باشند.
خاتمی همچنین دیروز در خطبه های نماز جمعه تهران گفت:  دشمن در پی سوءاستفاده از ابزار جدید اطلاع رسانی مانند تلگرام، اینستاگرام و استفاده های دیگری در این عرصه است.
خطیب جمعه تهران با بیان این که من این سخن را برای جلوگیری از مغلطه گری ها می گویم، تاکید کرد: ما با فضای مجازی مخالف نیستیم، ما با فضای مجازی سالم با استفاده از ظرفیت های داخلی و بدون دخالت دشمنان موافقیم.
وی گفت: وضعیتی که الان در فضای مجازی داریم با وضعیتی که باید داشته باشیم، فاصله های بسیار دارد چرا که این مردم برای حفظ دین و اخلاق بچه های خود و امنیت کشور فضای مجازی سالم می خواهند.

فضای مجازی بلایی فراگیر است
یکی از مراجع تقلید شیعیان نیز با بیان اینکه فضای مجازی ماری در آستین و بلایی فراگیر است، گفت: باید به فکر فضای سالم مجازی باشیم ولی هنوز برخی مسوولان مقاومت می کنند.
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود با بیان اینکه پخش شایعات در فضای مجازی مردم آزاری است گفت: پخش شایعات دروغین، مردم آزاری است. برخی اتاق درست کردن شایعه دارند مخصوصا رسانه های خارجی و هر روز شایعه ای درست می کنند.
وی گفت: در گوشه و کنار حادثه کوچک و بزرگی رخ می دهد که شایعه درست و آن را پخش می کنند ولی افراد در داخل نباید مردم آزاری کرده و شایعات را پخش کنند.
مرجع تقلید شیعیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به فکر فضای سالم مجازی باشیم ولی هنوز برخی مسوولان مقاومت می کنند.
وی ادامه داد: این مساله اجماعی شده و افکار عمومی و داخل و خارج آن را ماری در آستین و بلایی فراگیر می دانند.وی تاکید کرد: ایجاد فضای سالم مجازی شدنی است و نیاز به همت دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.