بازار سرمایه

January 28, 2018
11:26 یکشنبه، 8ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87589

جای خالی بودجه «فاوا» در ردیف برنامه

«در لایحه بودجه سال 97 برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموع حدود ۳ هزار و 906 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد که نسبت به مصوب سال‌جاری (4هزار و 470 میلیارد تومان) حدود 560 میلیون تومان کاهش داشته است. جزئیات توزیع بودجه ۳۹۰۰ میلیاردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز نشان می‌دهد که در سال آینده حدود ۳ هزار و 568میلیارد تومان به‌خود وزارتخانه، ۹۲ میلیارد تومان برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ۳۸ میلیارد تومان برای سازمان فضایی ایران، ۹ میلیارد تومان برای شرکت ملی پست و تا 6 میلیارد تومان دیگر برای شرکت زیرساخت پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر طبق بند «ب» تبصره ۱۸ این لایحه، به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شده است تا با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ یکهزار و 400 میلیارد ریال از محل منابع داخلی خود به سرمایه گذاری‌های خطرپذیر کمک کند.» در پی پیش‌بینی بودجه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روزنامه ایران به سراغ کارشناسان حوزه فاوا رفت تا نظر آنها را درباره این بودجه  جویا شود.


اختصاص بودجه بیشتر برای زیرساخت
بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سال 96 کاهش داشته ولی مهمتر از کاهش بحث تخصیص بودجه مصوب است، چرا که تا وقتی بودجه مصوب شده به‌صورت کامل اختصاص نیابد وزارتخانه در بحث فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی با مشکل روبه‌رو می‌شود و نمی‌تواند طرح‌های خود را عملیاتی کند.
احمد معتمدی وزیر اسبق ارتباطات با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: بخشی از بودجه برای زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات (زیرساخت، رگولاتوری، فناوری اطلاعات، پست و سازمان فضایی) در نظر گرفته شده است؛ بودجه‌ای که برای شرکت ارتباطات زیرساخت در نظر گرفته می‌شود، مهم است چرا که بخش عمرانی معمولاً هزینه بر است و باید شاخص‌های ارتباطات کشور را مهیا کند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به‌عنوان مثال تا آنجایی که اطلاع دارم عمر فیبر نوری کشور به سر آمده است از این‌رو در شبکه فیبر نوری باید بازبینی صورت گیرد. در زمان اصلاحات 6 هزار کیلومتر فیبر نوری راه‌اندازی شد و قرار بود بعد از 10 سال آینده بازبینی شود ولی اکنون 5 سال هم از این مدت زمان تعیین شده گذشته است از این‌رو این بخش نیاز به بودجه بیشتری دارد.
معتمدی با بیان اینکه بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل درآمدهایش تخصیص می‌یابد، افزود: اکنون دولت سالانه در حد چند هزار میلیارد به‌عنوان حق لایسنس از شرکت مخابرات و مجوزهایی که به شرکت‌ها داده شده است، دریافت می‌کند. طبق قانون باید بخشی از درآمدهای حاصله به وزارت ارتباطات پرداخت شود تا زیرساخت فعالیت ارتباطات کشور را فراهم کند. هر چقدر بودجه بیشتری از محل درآمدها به خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یابد به نفع کشور است، چون در نهایت درآمد دولت نیز بالا می‌رود و مردم هم از ارتباطات بیشتری برخوردار می‌شوند.

تعیین رشد 5.2 درصدی درآمد برای فاوا
صابر فیضی مدیر اسبق شرکت مخابرات ایران نیز گفت: احتمالاً بودجه پیش‌بینی شده برای وزارت ارتباطات و فناور ی اطلاعات بر اساس برش سالانه برنامه ششم توسعه تنظیم شده است. طبق این برنامه رشد 5.2 درصد درآمد برای این وزارتخانه تعیین شده است بنابراین اگر این درآمد تعیین شده محقق شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند برنامه‌های خود را عملیاتی کند.
این کارشناس فاوا افزود: البته برای اینکه وزارت ارتباطات بتواند به اهداف تعیین شده خود برسد باید بخش خصوصی نیز در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند. درآمد در بخش ارتباطات موبایلی رشد خوبی داشته است ولی این بخش دیگر به تنهایی نمی‌تواند موجب رشد 5.2 برابری شود بنابراین باید روی ارتباطات ثابت کار شود تا وزارت ارتباطات بتواند به درآمد تعیین شده برسد از این‌رو باید بخش خصوصی در بخش ارتباطات ثابت ورود کند.
رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس نیز درباره بودجه پیش‌بینی شده برای وزارت ارتباطات به «ایران» گفت: سرجمع بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بخش درآمدی حدود 7هزار میلیارد تومان و برای هزینه‌های جاری حدود 4 هزار میلیارد دیده شده است.
نماینده سبزوار افزود: درست است که بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سال 96 کاهش دارد ولی در مجموع فکر می‌کنم با وجود کاهش اگر بودجه بموقع و مناسب تخصیص داده شود این وزارتخانه می‌تواند برنامه‌های خود را عملیاتی کرده و درآمد بیشتری کسب کند. از این‌رو امیدواریم با تخصیص بموقع شاهد درآمدزایی بیشتر در این حوزه باشیم.

نگاه مثبت دولت به وزارت ارتباطات
حسین اسلامی کارشناس فاوا درباره بودجه پیش‌بینی شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به «ایران» گفت: بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ردیف‌های متفرقه گنجانده شده است بنابراین اگر به‌دنبال عملکرد مناسب در فاوا هستیم باید رفتارمان برنامه‌ای باشد از این‌رو باید بودجه وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در بودجه ردیف برنامه‌ای در نظر گرفته شود. باید براساس برنامه به این وزارتخانه بودجه پرداخت شود. اکنون باید در بین جداول بودجه گشت تا دید که چه میزان بودجه برای فاوا در نظر گرفته شده است بنابراین باید تفکیک و شفاف شود. ما به‌دنبال اعداد و ارقام نیستیم، بلکه می‌خواهیم بدانیم طبق برنامه قرار است چه اتفاقی در حوزه فاوا رخ دهد. این کارشناس فاوا افزود: از آنجایی که عملکرد سال 96 این وزارتخانه هنوز کامل نشده است بنابراین نمی‌توان اعداد و ارقام امسال را با بودجه پیشنهادی سال 97 مقایسه کرد ولی آنچه مسلم است بودجه پیش‌بینی شده برای سال 97 کمتر از بودجه‌ای است که برای امسال مصوب شده است. البته میزان بودجه تعیین شده خیلی مهم نیست و دستاوردهایی که با بودجه‌های پیش‌بینی شده رقم می‌خورد مهم است چرا که با بودجه‌های اندک نیز کارهای بزرگی انجام می‌شود.
اسلامی با بیان اینکه از سال 92 و در دولت تدبیر و امید اعتبارات فاوا افزایش یافته است، افزود: افزایش اعتبارات نشان می‌دهد که دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته و دارد. درست است که بودجه‌هایی که برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب شده، افزایش یا کاهش یافته است ولی نگاه دولت یازدهم نسبت به دولت‌های قبلی نگاه مثبتی است. در دولت‌های قبلی اعتبارات مصوب برای ارتباطات تنها یک درصد بود ولی اکنون 3 تا 4 درصد شده است.

بودجه اندک سرمایه‌گذاری خطرپذیر
حسین اسلامی کارشناس حوزه فاوا میزان بودجه در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری خطر پذیر را اندک دانسته و افزود: در این بخش مبلغ یکهزار و چهارصدمیلیارد ریال در نظر گرفته شده است و با واقعیت کشور مطابقت ندارد و باید 5 تا 6 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود و بقیه سرمایه نیز باید از طریق بخش خصوصی جذب شود، چرا که سرمایه‌گذاری دولت کافی نیست و باید بخش خصوصی نیز در این زمینه ورود کند. این کارشناس فاوا با بیان اینکه به‌عنوان فعال بخش خصوصی تنها به پرداخت پول نقد معتقد نیستیم و باید یک نگاه جدیدی شکل بگیرد، افزود: اکنون فناوری اطلاعات وارد تمام صنایع شده است و عامل افزایش بهره‌وری در صنایع خواهد بود از این‌رو باید سازمان فرا وزارتخانه‌ای ایجاد شود تا کارآفرینی فناورانه توسعه یابد. اگر با این نگاه جدید پیش رویم باید سازمانی به نام «سازمان گسترش کارآفرین‌های فناورانه» ایجاد شود. دقیقاً همان کاری که سال‌ها پیش وقتی که صنعت پیشرفت کرد و توسعه یافت، سازمانی به‌نام «گسترش و نوسازی صنایع ایران» ایجاد شد و در همه زمینه‌ها از خودروسازی گرفته تا دیگر صنایع ورود کرد. وی افزود: به نظرم سازمان گسترش کارآفرین‌های فناورانه باید مستقل باشد و لزومی ندارد که حتماً زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد البته سازمان فناوری اطلاعات می‌تواند آن را مدیریت و بستر را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند. دولت می‌تواند بدون اختصاص بودجه و تنها با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به اهداف خود برسد. یعنی می‌تواند با 5 و 6 هزار میلیارد تومان بسترسازی کند و تسهیلات ارائه دهد و مشارکت داشته باشد و بعد از واگذاری از آن خارج شود.

نیم نگاه
احمد معتمدی وزیر سابق وزارت ارتباطات: بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سال 96 کاهش داشته ولی مهمتر از کاهش بحث تخصیص بودجه مصوب است، چرا که تا وقتی بودجه مصوب شده به صورت کامل اختصاص نیابد وزارتخانه در بحث فعالیت های عمرانی و زیرساختی با مشکل روبه‌رو می شود و نمی تواند طرح های خود را عملیاتی کند
صابر فیضی مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران :  بودجه پیش بینی شده برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس برش سالانه برنامه ششم توسعه تنظیم شده است. طبق این برنامه رشد 5.2  درصد درآمد برای این وزارتخانه تعیین شده است بنابراین اگر این درآمد تعیین شده محقق شود، وزارت ارتباطات می تواند برنامه های خود را عملیاتی کند
حسین اسلامی کارشناس فاوا: بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ردیف های متفرقه گنجانده شده است بنابراین اگر به دنبال عملکرد مناسب در فاوا هستیم باید رفتارمان برنامه‌ای باشد از این رو باید بودجه وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در بودجه ردیف برنامه ای در نظر گرفته شود

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.