فناوری

January 29, 2018
11:34 دوشنبه، 9ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87612

تاثیرهوش مصنوعی برروی محیط‌های کاری

تاثیر هوش مصنوعی برروی مشاغل، یکی از داغ‌ترین مباحث حال حاضر است و پیش‌بینی های غم‌انگیز حاکی از آن است که هوش مصنوعی در دهه آینده، میلیون‌ها شغل را از بین خواهد برد، اما این موضوع تا چه حد واقعیست؟

شبکه خبری سی. ان. بی. سی در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس با مدیران کسب‌وکارها صحبت کرده است تا نظر آن‌ها درباره جایگاه‌های شغلی آینده و تاثیر هوش مصنوعی برروی بازار کار را بررسی کند.

اولریش اشپایس هوفر – مدیر اجرایی شرکت ای. بی. بی گفت: کاملا می‌توانم درک کنم که مردم بسیار نگران هستند چرا که نمی‌دانند آینده برایشان چه پیش خواهد آورد، اما اگر به واقعیت‌ها نگاه کنیم می‌توانیم آسوده خاطرتر باشیم، در دهه ۱۹۹۰ یک سوم انسان‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کردند اما اکنون این میزان به ۸ درصد رسیده است و این توسعه از طریق انطباق با تکنولوژی در بسیاری از مناطق جهان نظیر چین و هند حاصل شده است.

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌ها از هوش مصنوعی این است که روبات‌ها در آینده میلیون‌ها شغل را از بین خواهند برد، یکی از گزارشات موسسه "مک کینزی" در نوامبر سال گذشته، اعلام کرد که روبات‌ها جایگزین حدود ۸۰۰ میلیون کارگر تا سال ۲۰۳۰ خواهند شد.

اشپایس هوف گفت که کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و آلمان که در آن‌ها به ازای هر ۱۰۰۰۰ کارگر، ۳۰۰ روبات وجود دارد، کمترین نرخ‌های بیکاری را دارند. در نتیجه رشد تکنولوژی به این معنی نیست که جایگزین انسان می‌شود بلکه تکنولوژی به معنای ثروت و رفاه بیشتر است، مردم نمی‌دانند چه خواهد شد و ما باید آن‌ها را با خود همراه کنیم، باید مطمئن شویم مردم را آموزش دهیم.

به گزارش شرکت خدمات نرم‌افزاری "اینفو سیس"، هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از معیارهای کلیدی محل کار است. در نظرسنجی از ۱۰۰۰  نفر از مقامات اصلی و تصمیم گیرندگان بخش آی. تی که مسئول توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی در شرکت‌های خود بودند، مشخص شد که اکثریت معتقدند استفاده از هوش مصنوعی دارای فواید متعددی است و زمانی که هوش مصنوعی در شرکت‌های آن‌ها در موقعیت خود قرار بگیرند، می‌تواند کارکنان را در بخش‌های دیگری به کار بگیرند.

مارک واینبرگر – مدیر اجرایی شرکت "ای. وای" می‌گوید هوش مصنوعی  به احتمال زیاد باعث اختلالاتی می‌شود اما این بخشی از تکامل مهارت‌های مورد نیاز کارفرمایان به شمار می‌رود: با این حرف موافقم که در بلندمدت همه چیز عالی خواهد شد اما اتفاق‌های زیادی هنگامی که از نقطه الف به نقطه ب حرکت می‌کنیم خواهد افتاد.

واین برگر می‌گوید که مهارت‌های مورد نیاز آینده بسیار متفاوت از الان خواهد بود: اگر به کارگران کارخانه نگاه کنید، می‌بینید که در گذشته آن‌ها جعبه‌ها را جابجا می‌کردند اما اکنون روبات‌ها این کار را می‌کنند و کارگران آن‌ها را کنترل می‌کنند.

واینبرگر با بیان این که شرکت "ای. وای" در سال ۲۰۱۷ ۶۵۰۰۰ کارمند استخدام کرده است و این کار را امسال هم انجام خواهد داد افزود: از الان این شرکت ذهنیت‌ها را استخدام خواهد کرد نه مهارت‌ها؛ به دانشجویان دانشگاه‌ها می‌گویم شغلی در آینده خواهید داشت که اکنون وجود ندارد و از تکنولوژی‌هایی که هنوز اختراع نشده است برای حل مشکلاتی که هنوز نمی دانیم چیست استفاده خواهید کرد. در مدرسه چه چیزی آموخته‌اید که شما را برای چنین چیزی آماده کند؟ هیچ چز به جز توانایی تطابق ذهنتان با شرایط.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.