لبه تکنولوژی

February 3, 2018
16:45 شنبه، 14ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87731

قرعه رجیستری به نام «ال جی» افتاد

پس از گوشی‌های اپل، گوگل، بلک‌بری و موتورولا، کمیته رجیستری، برند «ال جی» را به عنوان برند دیگری که مشمول رجیستری می‌شود، اعلام کرد.

با آغاز فاز اجرایی رجیستری، در مرحله اول ابتدا گوشی‌های شرکت اپل و در مرحله بعدی گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا به عنوان برندهای مشمول طرح معرفی شدند و مقرر بود تا 14 بهمن نیز با ادامه روند پله‌ای، برند دیگری که از گوشی‌های آسیایی پرمخاطب است اعلام شود.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این راستا اظهار کرده بود: فاز دوم طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند، در حال حاضر نظارت خوبی در بازار وجود دارد و 14 بهمن‌ماه یک مدل گوشی دیگر تحت پوشش رجیستری قرار می‌گیرد.

همچنین حسین فلاح جوشقانی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به فاز جدید رجیستری برای برندهای پرمصرفی از جمله ال‌جی، سامسونگ و هواوی گفته بود: تا 14 بهمن‌ماه برند دیگری برای اعمال رجیستری اعلام شده و درنهایت تا پایان سال هیچ برند و مدلی از طرح خارج نخواهد بود. برای اعلام برندهای رجیستری، یک هفته قبل‌تر اطلاع‌رسانی می‌شود و مردم مانند روند برندهای قبلی می‌توانند تا پیش از آغاز رجیستری برای برند اعلام شده به ثبت شماره اقدام کنند. برای این کار کافی است با یک سیم‌کارت گوشی خود را روشن کنند.

ابراهیم درستی – رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری و تلفن همراه – نیز از توافق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ورود یکی از برندهای مطرح مانند ال جی، هواوی و سامسونگ به فاز سوم طرح رجیستری تلفن همراه خبر داده و گفته بود: در فاز دوم اجرای این طرح برندهایی مانند بلک‌بری و موتورولا که حدود یک درصد سهم بازار را دارند به رجیستری وارد شده‌اند، اما سامسونگ، ال‌جی و هواوی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند که به فاز دوم وارد نشدند.

و در نهایت طبق اظهارات جهرمی مبنی بر برگزاری جلسه‌ای در زمینه رجیستری یا ثبت گوشی‌های موبایل، برند «» به عنوان برند بعدی رجیستری اعلام شده و اگرچه به گفته مسوولان، با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شده است مشکلی به وجود نمی‌آید، اما پس از آن صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد. بنابراین به کلیه دارندگان مدل‌های گوشی فوق توصیه می‌شود تا تاریخ ذکرشده گوشی‌های موجود خود را فعال کنند.

اما امروز مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مشمولیت برند LG در طرح رجیستری خبر داد و گفت از ۲۸ بهمن ماه گوشی‌های این برند اعمال سیاست‌های رجیستری خواهد شد.

حمید دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، آنکه مردم بدانند از همین امروز فرایند فعال سازی و انتقال مالکیت را به ویژه به هنگام خرید و فروش گوشی‌های دست دوم یا گوشی‌های نویی که مشمول طرح رجیستری می‌شوند، انجام دهند.

وی همچنین از اجرای طرح رجیستری روی سایر برندها تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: در مدت کمتر از یک ماه دیگر برندهایی مانند HTC، SONY، سامسونگ و هواوی هم به تدریج مشمول اجرای این طرح خواهند شد و تلاش می‌شود تمام برندها تحت اجرای این طرح قرار گیرند.

مدیرکل اداره فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره چرایی انتخاب برند ال جی برای اعمال سیاست‌های رجیستری توضیح  داد: ال جی در بازار ایران درصد خیلی بزرگی از سهم بازار را در اختیار ندارد اما با توجه به اینکه واردات رسمی این برند به نسبت بیشتر است، انتخاب آن فرصتی به مردم و فعالان عرصه موبایل بود تا بتوانند خود را با طرح تطبیق  دهند.

در نهایت لازم است هنگام خرید برندهایی که اعلام شده‌اند، دقت کنید. ابتدا شماره ۱۵رقم (IMEI) پشت جعبه تلفن همراه را به شماره ۷۷۷۷ پیامک و یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* شماره‌گیری کنید. منوی اول استعلام اصالت دستگاه است و سوال می‌شود که شماره IMEI را وارد کرده و پس از آن از طریق سامانه همتا پیامکی ارسال می‌شود.

اگر گوشی در شبکه ثبت شده باشد، پیامکی برایتان می‌آید که گوشی مجاز است و می‌توانید خریداری کنید. اما اگر در پیامک بیاید که این گوشی در سامانه‌ ثبت نشده و غیرمجاز است، به هیچ عنوان نباید آن را بخرید، زیرا در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.