لبه تکنولوژی

February 4, 2018
18:31 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87770

اپراتورها بانکدار می‌مانند!؟

در صورتیکه اپراتورها نتوانند امنیت تراکنش‌های مالی انجام شده بر بسترهای USSD را تضمین کنند این شیوه تراکش‌ مالی متوقف خواهد شد.

 "USSD" ‌ها تراکنش‌های مالی بر بستر سیستم‌های مخابراتی هستند که براساس آن شهروندان این امکان را دارند که بدون مراجعه به بانک و اینترنت بانک‌ها، با شماره‌گیری کد دستوری #…* اقدام به مبادلات مالی و اموری همچون پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه کنند.

اخیرا بحث امنیت این شبکه مورد انتقاد بانک مرکزی قرار گرفته و احتمال توقف این سرویس مطرح شده است. در جدیدترین رویداد در این زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها هشدار داده اگر نتوانند از عهده تضمین امنیت بسترهای USSD بر بیایند، این سیستم تراکنش‌های مالی متوقف خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی امروز اظهار کرد که "تصمیم بانک مرکزی در کلیت خودش تصمیم درستی است و این‌که امنیت را در خدمات بانکی لحاظ کنیم یک ضرورت درست است چرا که اکنون در بستر USSD، از دکل مخابراتی تا شبکه بانکی، اطلاعات کارت مشتریان را در دست دارند و این خود یک مخاطره است. در این رابطه قرار شد تا یکسری اقدامات را سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در جهت خواسته‌های بانک مرکزی انجام دهد تا امنیت بستر USSD تضمین شود. در همین راستا کمیته‌ای نیز برای پیگیری خواسته‌های بانک مرکزی تشکیل شده است".

اظهار ناامیدی زنگنه از زنجانی: پول بده نیست!

اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها وزیر اقتصادی خبرساز امروز نبود. وزیر نفت نیز نشستی خبری برگزار و نکات قابل توجهی را بر زبان آورد. بیژن زنگنه در صحبت‌های خود گریزی هم به پرونده ابرکلاهبردار نفتی زد و اظهار کرد:" باور نمی‌کنم پولی از سوی بابک زنجانی وجود داشته باشد".

وی در مورد آخرین وضعیت بدهی بابک زنجانی توضیح داد:" دادگاه دو میلیارد یورو حکم داده است اما ما ۱.۵ میلیارد یورو دیگر درخواست کردیم، زیرا از وی طلب داریم. تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بابک زنجانی به وزارت نفت داده شده که پول نقد نبوده است. بابک زنجانی هر روز می‌گوید آماده‌ایم که پول را بدهیم اما من باور نمی‌کنم پول وجود داشته باشد".

ابرکلاهبردار نفتی حکم اعدام را دریافت کرده اما مسوولان اظهار کرده‌اند بازپس‌گیری وجوه از بابک زنجانی بر اعدام وی اولویت دارد.

دلار به نزدیکی ایستگاه ۴۸۰۰ رسید

اما تا بحث پول است به نرخ امروز بازار طلا و ارز اشاره کنیم که بار دیگر افزایشی شده است. امروز نرخ دلار به نزدیکی مرز ۴۸۰۰ تومان رسید و مشخص نیست چه آینده‌ای را پیش رو دارد.  دلار آمریکا در هفته گذشته با شیب ملایمی در جهت افزایش قیمت حرکت کرد اما با شروع این هفته روند و شیب افزایش آن تندتر شد و با رسیدن به نرخ ۴۷۸۰ تومان به مرز ۴۸۰۰ تومان نزدیک‌تر شد. قیمتها در بازار طلا و سکه نیز متاثر از ادامه روند صعودی نرخ ارز با افزایش همراه بود.

قابل توجه خانم‌ها!

دیگر خبر اقتصادی قابل توجه امروز را معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داد مبنی بر اینکه ۶۳ درصد لوازم آرایشی موجود در بازار قاچاق است. به گفته رضا موسی‌زاده "قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده است که از نظر مقدار، فراوانی بالایی دارد".

در این شرایط خانم‌ها دقت کنند با توجه به مورد تایید نبودن استاندارد و سلامت کالاهای قاچاق، دچار تبعات و عوارض سوء استفاده از لوازم آرایشی قاچاق نشوند.

گرانی از کجا آب می‌خورد!؟

اما تا بحث کالا و همچنین قیمت‌ها است به خبری اشاره کنیم که به افزایش قیمت برخی خوراکی‌ها همچون تخم مرغ و ‌مرغ در هفته‌های اخیر پرداخته است. در این رابطه  رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که برخی از محصولات خوراکی با گران‌فروشی مواجه نیستند بلکه هزینه‌های تامین و تولیدشان افزایش یافته است.

خسرو فروغان گران‌سایه به عنوان مثال در رابطه با علت گرانی اخیر تخم‌مرغ گفته است:" تعداد زیادی از مرغ‌های تخم‌گذار تلفات داشته که باعث گرانی تخم مرغ شده است. معمولا مریضی در میان مرغ‌های تخم‌گذار کمتر اتفاق می‌افتد و اینکه جلوی آن گرفته نشد، به نحوه مدیریت برمی‌گردد".

سیگار ایرانی قربانی می‌شود!؟

امروز خبرهای دیگری نیز با محوریت قیمت کالاها منتشر شد. در گزارش تحلیلی در این رابطه عنوان شد که در صورت تصویب بند ۷ الحاقی تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قیمت هر نخ سیگار ایرانی ۵۰ درصد و هر نخ برند سیگار خارجی ۱۰ درصد با افزایش همراه می‌شود.

اگرچه گران شدن سیگار فی‌نفسه خبر بدی نیست و می‌تواند به کاهش مصرف این کالای مضرر کمک کند اما در این گزارش هشدار داده شده که میدان رقابت به نفع سیگار خارجی در مقابل داخلی‌ها، تغییر نکند.

خبری تلخ، مراقب میراث فرهنگی‌مان باشیم

اما در شرایطی که آمار تجارت ایران نشان از واردات چشم‌گیر صنایع دستی دارد، رییس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی و اشیای قدیمی این امر را باعث تعطیلی واحدهای تولیدی دانسته و از جولان واسطه‌گران در بازار این محصولات گلایه کرده است. در هشت ماهه امسال بیشترین رشد ارزش واردات در بخش صنعت مربوط به گروه فرش و صنایع دستی با رشد بیش از ۳۵۷ درصد بوده است.

در همین رابطه سید محمد عبداللهی – رییس اتحادیه فروشندگان صنایع دستی – اظهار کرده که "از آنجا که محصولات صنایع دستی برخی کشورها مانند هند، تایلند و چین ارزان‌قیمت است، رغبت به واردات این محصولات بسیار بیشتر است، چرا که آنها از نیروی کار ارزان بهره می‌برند". صنایع دستی تنها یک شغل نیست. مراقب میراث فرهنگی‌مان باشیم.

چای هم بورسی می‌شود

در حالیکه چایکاران از ورود بی‌رویه چای خارجی که بعضا هم بی‌کیفیت و قاچاق است ناراضی هستند رئیس سازمان چای کشور اظهار کرده که "فراهم کردن بستر مناسب برای فروش این محصول با عرضه چای از طریق بورس کالای کشاورزی می‌تواند موثر باشد".

چای ایرانی مرغوب‌ترین و خوش طعم‌ترین چای تولیدی در جهان است اما متاسفانه واردات بی‌رویه چای خارجی این صنعت نوستالژیک و بومی را در معرض خطر قرار داده است. در این شرایط باید بگوییم ایرانی، چای ایرانی بنوش!.

واردات شکر همچنان ممنوع است

اما برخلاف چای که واردات و قاچاق بی‌ضابطه آن عرصه را بر چایکاران داخلی تنگ کرده اما دولت نمره بهتری در مدیریت واردات شکر و حفظ حقوق چغندرکاران داخلی داشته است. در این رابطه مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی جهاد کشاورزی اعلام کرده که "با توجه به افزایش تولید و موجودی ذخایر کشور، ممنوعیت واردات شکر برای سال آینده ادامه دارد و فعلا نیازی به واردات نداریم".

به گفته سید جمال مدرسی، "حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن میزان نیاز سالانه کشور به شکر است که پیش‌بینی تولید امسال و نیمه اول سال آینده نشان می‌دهد هیچ نیازی به واردات شکر نداریم".

آب نیست

براساس مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۴۰، حدود ‌۳۳ کشور در وضعیت شدید کم آبی قرار خواهند گرفت که از این تعداد ۱۴ کشور از خاورمیانه در میان این کشورها وجود دارند و رتبه ایران در این لیست مرتبه سیزدهم است. متاسفانه علی‌رغم اینکه ایران یک کشور در زمره کشور های بی آب شناخته شده اما براساس رده‌بندی‌های جهانی، ایران در رده کشورهایی قرار می‌گیرد که بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی دارد. برای آینده خودمان و فرزندانمان، بهینه و درست مصرف کنیم.


سرمایه‌گذاری خارجی کاهش یافت

اما خبر دیگری که امروز منتشر شد و شاید در نگاه اول برای شهروندان چندان مهم نباشد کاهش حجم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال جاری است.

طبق آمار حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در هشت ماهه سال جاری معادل ۲.۱ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با رقم ۴.۸۳ میلیارد دلاری مدت مشابه پارسال با افت محسوسی روبرو شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.