February 5, 2018
16:24 دوشنبه، 16ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87806

اختلاف اپراتورها و شهرداری صدای وزیر را درآورد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اختلاف اپراتورها و شهرداری و بازی اقتصادی بین آن‌ها، به مردم ضربه می‌زند.

محمدجواد آذری‌جهرمی ظهر امروز با حضور در چهاردهمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: امروز چیزی که در دنیا در حال رشد است، در حوزه اشتغال و علم و حوزه اقتصادی، بخش خدمات است. با توجه به رشد فناوری اطلاعات، اشتغال بخش صنعت و کشاورزی، روند کاهشی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: آن چیزی که رشد را تجربه می‌کند هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه اشتغال، حوزه خدمات است و خدمات مبتنی‌ بر فناوری امروز مسیر جهشی رشد را تجربه می‌کند که باعث ایجاد اشتغال، رفاه و بهبود شاخص‌ها می‌شود.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه «حوزه فناوری مبتنی‌ بر خلاقیت است»، تصریح کرد: یکی از ارکان توسعه این حوزه، وجود جوانان خلاق است و ما امروز با چالش بیکاری این جوانان روبه‌رو هستیم. یکی از موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که به آن دامن‌زده می‌شود، همین موضوعات بیکاری است و فناوری اطلاعات می‌تواند در اشتغال‌زایی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر نهضتی در کشور شروع شده و حاکمیت برنامه‌ریزی‌هایی برای تسهیل فعالیت آن‌ها به وجود آورده و تلاش کرده در این حوزه توانمندسازی کند و امکان رشد آن‌ها را به وجود آورد. مراکز تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌ها به صورت تخصصی شکل گرفته است؛ البته درباره اختصاص منابع مالی، باید تغییراتی در قوانین بدهیم و مسیر را هموارتر کنیم و شاخص‌گذاری کنیم تا به هدفمان برسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: کشورهای بزرگ دنیا در این عرصه وارد رقابت شده‌اند تا سهم بیشتری از اقتصاد را داشته باشند، اما در بسیاری از حوزه‌ها اگر بخواهیم اقتصاد میلیارد دلاری داشته باشیم، باید به بازارهای بین‌المللی نگاه کنیم. لازمه ورود به بازار بین‌المللی تجربه موفق داخلی است.

وی افزود: یکی از نیازمندی‌های کسب‌وکارهای نوپا، بازار کار است. بازاری که بتواند کسب‌وکار خود را گسترش دهد و یکی از مراکز آن شهر هوشمند است. به‌واسطه هدف‌گذاری شهر هوشمند است که تعاریف و برنامه‌ریزی‌های ما مشخص می‌شود.

آذری‌جهرمی بیان کرد: در اقتصادهای دیجیتال نقش حاکمیت‌ها، سازمان‌های شهری و شهرداری‌ها متفاوت از نقش سنتی آن‌هاست. یعنی علاوه‌ بر تنظیم‌گری، توانمندساز باشند. نقش سازمان فاوا توانمندسازی کسب‌وکارهایی است که با محوریت و حول‌وحوش خودش شکل می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در مجمع‌های جهانی، امروز علاوه‌ بر شاخص دسترسی به پهنای باند، تعداد خانه‌های هوشمند را به‌عنوان یک شاخص توسعه ICT می‌دانند. کسب‌وکارهای نوپا و جوانان خلاق می‌توانند ما را در این زمینه به جلو ببرند. وظیفه ما در این میان هدف‌گذاری و شاخص‌گذاری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هنگامی که ما به عنوان شورای شهر مشهد تصویب می‌کنیم آزادسازی دی‌اکسیدکربن باید کاهش پیدا کند، این یک شاخص است. هنگامی که ما به‌عنوان شورای شهر مشهد تصمیم می‌گیریم از یک میلیون خانوار مشهد، سالانه ۱۵ درصد خانه‌ها را هوشمند کنیم، درواقع داریم شاخص‌هایمان را ارتقاء می‌دهیم. این تصمیمات وقتی در ارکان شهرداری جاری می‌شود، خودش زمینه‌ساز اشتغال است.

وی تصریح کرد: این رویکرد، تصمیمی بسیار کلیدی در توسعه شهر هوشمند و یک اقدام توانمندسازانه بزرگ است که در همه ابعاد ما را به پیش می‌برد.

آذری‌جهرمی خاطرنشان کرد: معمولاً تعبیر شهرداری‌ها از پیاده‌سازی شهر هوشمند، بیشتر تعابیر ایجاد سیستم اتوماسیون خدمات شهری و موازی دولت الکترونیکی است و تا آن‌جا که می‌دانم سازمان فاوا شهرداری مشهد جزو پیشروها بودند، اما شهر هوشمند شاخص‌هایش متفاوت است. مطالعه دقیق و اجرای شهر هوشمند، کمک بزرگی به افزایش کمک مردم و توسعه اشتغال خواهد کرد.

وی عنوان کرد: با همکاری شهر تهران و مشهد ما می‌توانیم یک کار هم‌زمان را پیش ببریم. مشهد از آن‌جاهایی است که هوشمندی شهری بسیاری از مشکلاتش را حل می‌کند و در سال گذشته تا کنون ۲۰ هزار و ۵۰۰ شغل را در این حوزه در استان خراسان رضوی ساماندهی شده است.

او با اشاره به درخواست‌های رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درباره لزوم توجه بیش‌تر به مشهد در حوزه ارتباطات، گفت: توسعه فناوری‌های نوین و شهر هوشمند یک نیازمندی اولیه دارد و آن پوشش کامل خدمات ارتباطی در سطح شهر و استان است. امروز تلاش شده از لحاظ ارتباطات بی‌سیمی در سطح استان پیشرفت‌های خوبی صورت گیرد، اما راضی‌کننده نیست.

آذری‌جهرمی اظهار کرد: در حوه توسعه ارتباطات ثابت در کشور و مشهد عقب‌ماندگی داریم و باید مراکز مهم اداری و تجاری به فیبر نوری متصل شوند و این بدون همکاری شهرداری عملاً امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ما دستمان برای همکاری با شهرداری دراز است، تصریح کرد: ما آماده همکاری هستیم و رشد درآمد شهرداری در این حوزه را رشد بازار خودمان می‌دانیم. ما هم صددرصد آماده همکاری با شهرداری و شورای شهر هستیم تا اگر طرحی در مرحله مشورت و عقد قرارداد است بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

وزیر ارتباطلات و فناوری اطلاعات بیان کرد: اختلاف اپراتورها و شهرداری و بازی اقتصادی بین آن‌ها، ضررش برای مردم است. طرح ما تشکیل کنسرسیومی از تمام اپراتورها و تجمیع آن‌ها در این موضوع است و خواهشمان از شهرداری‌ها این است تا از این طرح حمایت کنند و این تفاهم حاصل و این کنسرسیوم تشکیل شود.

وی ادامه داد: در رابطه با سیستم‌های حمل‌ونقل شهری نیز که این موضوعات در شوراها و شهرداری‌ها در دست بررسی است، ما نقش حاکمیتی شهرداری‌ها را به رسمیت می‌شناسیم. در رابطه با این مسئله، نوع برخورد باعث تعطیلی یک گروه توسط گروه دیگر است. ما رفاه را از مردم نگیریم تا مردم بتوانند از خدمات مطلوب بهره‌مند شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.