بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

February 6, 2018
8:59 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87817

ناامنی در سرویس‌های پرداخت USSD /مناطق دورافتاده چه می‌کنند؟

یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با اشاره به فناوری‌های USSD معتقد است که این‌ سرویس‌ها هر چقدر هم که کارساز باشند، اما به لحاظ امنیتی مشکل دارند.

مصطفی امیری درباره تکنولوژی کدهای USSD که قابلیت پرداخت از طریق خطوط تلفن همراه را فراهم می‌کنند، اظهار کرد: USSD‌ها برای برهه‌ای از زمان طراحی شده بودند که ابزارهای هوشمند مانند امروز در دسترس نبودند و نیاز بود تا کانالی برای عرضه شارژ از طریق خطوط تلفن فراهم شود که بانک مرکزی هم به خاطر نبود فناوری جایگزین با آن موافقت کرد.

وی اضافه کرد: تمام بانک‌ها به دلیل در اولویت‌ بودن ارائه سرویس سعی می‌کنند تا راهکارهای موقتی را ارائه دهند و به صورت موقتی امنیت را در اولویت قرار ندهند و گرنه در صورت وجود زیرساخت‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های بانک‌ها از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردارند.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با بیان این‌که بانک مرکزی نمی‌تواند از امنیت چشم‌پوشی کند، اظهار کرد: اگر اپراتورها به ارائه‌ی خدمات USSD اصرار دارند، قبل از هر چیزی باید متعهد شوند تا هیچ اتفاق امنیتی در شبکه آنها رخ ندهد. همانند اتفاقی که سال ۱۳۸۷ رخ داد و اطلاعات بانکی تعداد بسیار زیادی از شهروندان در آن قضیه لو رفت.

امیری با بیان این‌که ساختار اپراتورهای ما شبه دولتی است، ادامه داد: این اپراتورها بعضا می‌آیند و بازار را از شرکت‌های خصوصی می‌گیرند یعنی شرکت‌هایی که می‌توانند دست به انجام اقدامات جدیدی بزنند. برخی از این‌ اپراتورها در بحث ارائه خدمات خودشان را مالک می‌دانند و در عین حال ممکن است به امنیت سرویس هم فکر نکنند.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی در پاسخ به این ابهام که آیا ضعف اینترنت در نقاط دورافتاده و روستایی باعث به مشکل خوردن مردم برای دریافت خدماتی چون خرید شارژ به مشکل برنمی‌خورند نیز اظهار کرد: الان در بسیاری از نقاط کشور اینترنت ۴G وجود دارد و در نقاط شهری و حتی بین‌شهری و جاده‌ای هم اینترنت وجود دارد. اینترنت امروزه دیگر در سبد خانوار قرار گرفته است و نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم اجرای این طرح بانک مرکزی باشد.

امیری اضافه کرد: حتی اگر قبول کنیم در بعضی از نقاط در مورد اینترنت مشکلاتی وجود دارد اما باید پذیرفت که امروزه حدود شش میلیون دستگاه POS در کشور توزیع شده است، ضمن این‌که تعداد زیادی هم دستگاه‌های خودپرداز در اقصی نقاط کشور وجود دارد.

وی با بیان این‌که امروزه تنها در چند کشور آفریقایی و افغانستان است که فناوری مشابه فناوری‌های USSD مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: واقعیت این است که سیستم USSD برای بسیاری از کشورها ناشناخته است، به طوری که حتی برخی از این کشورها آن را تجربه هم نکردند.

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی با بیان این‌که هرچقدر هم این سرویس کارساز باشد، اما به لحاظ امنیتی مشکل وجود دارد، اظهار کرد: امروزه بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را برای حمایت از پرداخت‌های اینترنتی و پرداخت‌های الکترونیکی به کار گرفته به طوری که در بین بسیاری از کشورها ما در این حوزه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.