لبه تکنولوژی

February 6, 2018
14:14 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87838

کمیته فنی فناوری اطلاعات در سازمان نظام صنفی رایانه ای تشکیل شد

سازمان نظام صنفی رایانه ای با تایید سازمان ملی استاندارد، مسئولیت کمیته فنی فناوری اطلاعات این سازمان و تشکیل دبیرخانه این کمیته در ایران را برعهده گرفت.

ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات سازمان ملی استاندارد (JTC۱ ) با ترسیم برنامه های آینده این کمیته، از اعلام فراخوان برای عضوگیری و جلب مشارکت در پنج کمیته فرعی ذیل این کمیته خبر داد.

وی گفت: تاکنون دو دوره از این کمیته تشکیل‌شده ولی متاسفانه به دلیل عدم انجام تعهدات محول شده به آن، رتبه کمیته نزول کرد و پس از آن سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با ارائه یک طرح سه ساله موفق شد با تایید و کسب مجوز سازمان ملی استاندارد، دبیرخانه این کمیته در ایران را بر عهده گیرد.

رئیس کمیته فنی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این امتیاز معادل ISO/IEC JTC۱ در سطح بین‌المللی است، افزود: در مدت استقرار این کمیته در سازمان نظام صنفی رایانه ای تلاش براین است که بار دیگر رتبه ایران را ارتقا دهیم. درحال حاضر حق رای و امکان اظهارنظر و مشارکت در تدوین استانداردهای فنی فناوری اطلاعات در سطح بین‌المللی را داریم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور موضوع رعایت استاندارد را نخستین شرط حضور در عرصه کسب و کار بین المللی و صادرات عنوان کرد و گفت: در این بخش که علاقه مند به صادرات در حوزه نرم افزار هستیم، باید در وهله نخست استانداردهای این حوزه را شناسایی و رعایت کنیم تا قادر به صادرات و تعاملات بین المللی باشیم.

درهمین حال علی آذر کار دبیر کمیته رسمی فنی فناوری اطلاعات نیز تدوین استانداردهای بین المللی در این بخش را در راستای مشارکت و ارتقا توان تخصصی در داخل کشور ضروری عنوان کرد و گفت: تلاش برای استانداردسازی و رعایت استانداردها ضمن توسعه بازار، کمک می کند کارشناسان ما پیش از ورود به بازار با مفاهیم تخصصی آشنا شوند و تعامل و هم کلام شدن متخصصان ایرانی با متخصصان خارجی به مرور موجب ارتقا سطح دانش تخصصی خواهد شد که در مجموع تبعات مثبتی برای اقتصاد کشور در پی دارد.

برمبنای اعلام سازمان نظام صنفی رایانه ای در کمیته امنیت اطلاعات در ذیل کمیته فنی فناوری اطلاعات، بالغ بر ۵۰ استاندارد تدوین شده که در همه صنایع و شاخه های مختلف مانند رمزنگاری، حریم خصوصی، بیومتریک و غیره، کاربرد دارد. استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات معمولا در کشور انگستان تدوین می شود ولی بیشترین تعداد استاندارد اخذ شده در این حوزه با فاصله بسیار زیاد مربوط به کشور ژاپن است که نشان می دهد با ارزشترین دارایی کشور پیشرفته ای مانند ژاپن اطلاعات است که در حفظ امنیت آن تلاش می کند.

جزئیات فرخوان عضوگیری و جلب مشارکت در کمیته فنی فناوری اطلاعات در نشانی inso-ittc.ir قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.