رگولاتوری

February 7, 2018
9:15 چهارشنبه، 18ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87850

وزیر ارتباطات : فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست/شکست؛ نتیجه برخورد با فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست و ابعادی فراتر را در برمی گیرد، گفت: نتیجه مقابله با فضای مجازی، شکست است.

محمدجواد آذری جهرمی در جشن انقلاب اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و در جمع دانشجویان و اساتید این دانشگاه با اشاره به اینکه در گذشته در حوزه فناوری ها جایگاهی نداشتیم و ورود تکنولوژی به کشور با هدف مصرف گرایی انجام می شد، اظهار داشت: امروز جوانان ایرانی در تکنولوژی و فناوری حرف هایی در دنیا دارند و شاید به لحاظ کار گروهی مشکل داشته باشیم ولی تربیت یافتگان دانشگاهی ما درسطح نخبگان دنیا هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از دستاوردهای بی نظیر بشر را فضای مجازی عنوان کرد و افزود: فضای مجازی فقط یک پیام رسان نیست و ابعاد و عمق آن از چیزی که امروز می بینیم فراتر است و تحلیل اقتصاددانان بزرگ دنیا این است که ما به زودی با انقلاب صنعتی چهارم مواجه هستیم .

جهرمی با بیان اینکه در آینده با مفهوم جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال مواجه می شویم، افزود : در آینده با تغییر سبک حکمرانی ، زندگی و فرهنگ مواجه می شویم به طوری که جاری شدن تکنولوژی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را به وجود می آورد.

وی «بلاکچین» را یکی دیگر از تغییرات شگرفی دانست که در دنیا نیز مطرح است و خاطرنشان کرد : این تکنولوژی مفاهیم حکمرانی را عوض می کند و ارزهای دیجیتال مفاهیم بانکداری  و اینترنت اشیا نیز سبک زندگی را تغییر می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام زیرساخت ها درآینده را وابسته به فضای مجازی دانست و افزود: یکی از راههای برخورد با این تغییرات وادادگی است و باید منتظر باشیم که تکنولوژی بیاید و از مزایا و فرصتهای آن استفاده کنیم مانند سال‌های گذشته که چنین کاری انجام  شده است؛ راه دیگر برخورد و مقابله با فضای مجازی است و هر دو این راه ها یک نتیجه دارد که شکست است، این در صورتی است که ما در مقابل این فضا چاره داریم و راه آن هم خلاقیت است .

جهرمی با اشاره به اینکه خلاقیت در مغز و قلب جوان ایرانی وجود دارد، گفت : اما شرایط برای شکوفایی خلاقیت جوانان مهیا نیست و رشد خلاقیت ها نیاز به زیست بوم دارد .کسانی می توانند جوانان را توانمند کنند که از این حوزه شناخت داشته باشند و آیا مسئولان ما در همه ارکان از انقلاب چهارم صنعتی اطلاع دارند و می دانند توسعه اقتصاد دیجیتال چیست.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: مطمئن باشید که انقلاب صنعتی چهارم حتما در دنیا رخ می دهد و اقتصاد دیجیتال بخش عمده ای از اقتصاد دنیا می شود و اگر امروز در این حوزه فعال شویم در دنیا عقب نمی مانیم اما اگر منفعل باشیم حکم به اضمحلال آینده خود دادیم.

وی با بیان اینکه شاخص خلاقیت در ایران ۲ برابر میزان جهانی است، گفت: اما شاخص ریسک پذیری یک و شاخص فرهنگی ۱۰ از ۱۰۰ است که عدد پایینی را نشان می دهد و می توانیم با گفتمان سازی در این حوزه، متولیان را با اهمیت موضوع آشنا کرده و دیدگاهها به هم نزدیک شود.

جهرمی به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: کسی که بیشترین مطالبه شبکه ملی را دارد، بیشترین سنگ را در مقابل پیشبرد این کسب وکارها قرار می دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.