فناوری

February 8, 2018
13:55 پنجشنبه، 19ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87887

تشخیص 85 درصدی دیابت توسط سنسور ضربان قلب اپل واچ

سنسور ضربان قلب ساعت هوشمند اپل واچ توانایی تشخیص دیابت با درصد درستی 85% را دارد.

تنها چند ماه از زمانی که اپل واچ به منظور انجام یک سری آزمایشات پزشکی انتخاب شد، می گذرد و امروز می شنویم که جواب یکی از آزمایشات انجام شده بر روی این ساعت هوشمند، موفقیت آمیز بوده است. اپل واچ توانایی شناسایی قند خون را با صحت 85 درصد دارد. البته این تست و تشخیص تنها بر روی افرادی که دیابت داشته اند، صورت گرفته است.

اپل واچ

این تست و میزان صحت تشخیص نشان می دهد که اپل واچ می تواند به عنوان یک وسیله جانبی بهداشتی-پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و به مرور شاهد پیشرفت های خوبی هم در آن خواهیم بود. محققان این تست را بر روی 14,000 فرد که صاحب اپل واچ هستند انجام داده اند و از مشخص شد که از بین این افراد، 462 نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند. لازم به ذکر است این تشخیص، توسط سنسور ضربان قلبی که در اپل واچ قرار دارد، صورت گرفته است. اما چگونه یک سنسور ضربان قلب می تواند بیماری دیابت را تشخیص دهد؟ طبق مطالعاتی که در سال 2015 توسط گروهی از محققان صورت گرفت، افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، ضربان قلبی متفاوت از افراد سالم دارند. بر همین اساس، سنسور ضربان قلب اپل واچ، می تواند این تفاوت ضربان قلب نامنظم را تشخیص داده و به این ترتیب، اعلام کند که فرد مبتلا به دیابت هست یا خیر.

این تست را بر روی 14,000 فرد که صاحب اپل واچ هستند انجام داده اند و از مشخص شد که از بین این افراد، 462 نفر مبتلا به بیماری دیابت هستند.

به گزارش TechCrunch، سنسور ضربان قلبی که در اپل واچ استفاده شده، همان سنسور ضربانی قلبی است که سایر ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی نیز از آن بهره برده اند. بنابراین امکان تشخیص دیابت، تنها محدود به ساعت های هوشمند اپل نخواهد شد. البته یادآور می شویم که دیابت، تنها بیماری ای نیست که اپل واچ قادر به تشخیص آن است. محققان پیش از این هم از سنسور ضربان قلب اپل واچ برای سنجش ریتم ضربان قلب افراد استفاده کرده اند، نتیجه به این صورت بوده که اپل واچ با درصد درستی 97% توانایی تشخیص غیرطبیعی شدن ضربان قلب افراد را با کمک الگوریتم هوش مصنوعی دارد. علاوه بر این موارد، اپل واچ توانایی تشخیص اختلالات خواب و فشار خون، با درصد بالایی از صحت را دارد. محققان در تلاشند تا بتوانند بفهمند آیا اپل واچ و دیگر گجت های پوشیدنی، می توانند سایر بیماری ها را تشخیص دهند یا خیر. این تیم امیدوارند که بتوانند طیف وسیعی از بیماری هایی را که ممکن است توسط ضربان قلب شناسایی شوند را کشف کنند.

چنانچه نتیجه این تحقیقات رضایت بخش باشد، می تواند یک مزیت ارزشمند برای گجت های پوشیدنی و یک گام بزرگ در صنعت لوازم جانبی بهداشتی-پزشکی محسوب شود. به جز کاهش هزینه های درمان، تشخیص زود هنگام، راهی برای درمان و یا کاهش درصد بیماری هاست. مطالعات اخیر و نتایج تست های انجام شده، تا حد زیادی امیدوار کننده بوده است. این اولین مطالعه در مقیاس بزرگ بر روی سنسور ضربان قلب (زمانی که با الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی همراه هستند) بوده که توانسته بیماری دیابت را بدون استفاده از تجهیزات پزشکی و بهداشتی گران قیمت شناسایی کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.