اپراتورها

بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 9, 2018
20:53 جمعه، 20ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87915

اظهارات مدیرعامل شستنا در باره ادغام هلدینگ‌ها، توافق با رایتل برای کارت سلامت، تغییر برخی از مدیران و برنامه فروش 8 شرکت

مدیرعامل شستا سرمایه فعلی شستا را 39 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از کاهش هولدینگ‌های این شرکت خبر داد.
 
مرتضی لطفی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه شستا در سال 1365 با نیت ارزش آفرینی و حفظ منابع بیمه شدگان تامین اجتماعی شکل گرفت تا از طریق بنگاه داری و سرمایه گذاری در زمینه ایجاد ارزش افزوده فعالیت کند، افزود: 39 هزار میلیارد ریال سرمایه فعلی شستا است که 60هزار میلیارد تومان ارزش سهام آن است و در قالب 9هولدینگ دارو، نفت و سیمان، حمل و نقل، انرژی و… فعالیت می‌کنیم.
 
مدیرعامل شستا با اشاره به تدوین برنامه استراتژیک شستا چشم انداز 1401 گفت: قرار است 9 هولدینگ ما به پنج هولدینگ نفت، گاز، بانک و بیمه، دارو، معدن و فلزات کاهش یابد.
 
8 شرکت در لیست فروش شستا
لطفی با اشاره به انجام مقدمات واگذاری هشت شرکت زیرمجموعه شستا گفت: امیدواریم این هشت شرکت را به طور قطعی بفروشیم. در مجموع 157 شرکت داریم که واگذاری 105 شرکت خارج از برنامه استراتژیک ما که یا زیان‌ده‌اند و یا کوچک مقیاس‌اند و ارزش 16هزار میلیارد تومان دارند را در فاز اول در دست اقدام داریم تا از طریق جراید به عرضه عمومی بگذاریم. تا کنون عملیات واگذاری 50 شرکت انجام شده است.
 
وی ادامه داد: بیش از 100 هیات خارجی به ما مراجعه کرده اند و در کنار برنامه‌ریزی با اتاق بازرگانی تهران با سفرا و نمایندگان این هیاتها مذاکراتی برای پذیرش سرمایه و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر انجام شده است و در آذربایجان و گرجستان برنامه‌هایی برای سرمایه گذاری داریم.
 
مدیرعامل شستا با اشاره به کوچک سازی، حذف یا ادغام دو هولدینگ  عنوان کرد: پس از برجام نیز احساس کرده ایم اگر بخواهیم در عرصه بین‌المللی فعال باشیم باید ادغام و ایجاد شرکت های بزرگ را شروع کنیم.
 
وی با اشاره به ادغام شرکت ها و هولدینگ‌های حوزه پتروشیمی زیرمجموعه وزارت رفاه اظهار کرد: کلیات طرح تصویب شده و با سرمایه گذاری غدیر هم مذاکراتی داشته ایم.
 
لطفی با اشاره به ضرورت برخورداری از منابع انسانی متخصص در برنامه راهبردی چشم انداز 1401 که در قالب 21 برنامه طراحی و تدوین شده است گفت: خروج از بنگاه داری سرفصل این برنامه است. در این میان ایجاد و حفظ اشتغال موجود را دنبال می‌کنیم. در قالب 18پروژه ما اشتغالزایی برای 20هزار نفر ایجاد خواهد شد.
 
بیش از 40 درصد شرکتهای شستا حاصل رد دیون هستند 
لطفی با بیان اینکه با استفاده از هوش تجاری و نظام BI ، داشبورد مدیریتی برای همه هولدینگ ها تدوین کرده‌ایم گفت: بیش از 40 درصد شرکت های ما حاصل از رد دیون‌ هستند که برخی قبل انقلاب راه اندازی شده بودند و ماشین آلات آنها نوسازی نشدند.. همانطور که گفته شد واگذاری و خروج این شرکت ها در دست اجراست.
 
تغییر برخی مدیران هولدینگ‌ها
مدیرعامل شستا درباره بکارگیری نیروی انسانی و تغییر مدیران گفت: منشور 9 ماده ای از سوی وزیر رفاه تعریف و ارائه شد که در آن بهره وری، کاهش هزینه و جلوگیری از هرگونه انتصاب وابستگان لاحق مورد تاکید قرار گرفته است و ما در این زمینه در حال تلاشیم.
 
وی افزود: در همین راستا تخصیص یا اعلام اولویت استفاده از نیروهای داخلی را داشتیم و سهمی را در هیات مدیره‌ها به زنان اختصاص دادیم. 30 انتصاب جدید داشتیم و مدیران عامل 5 هولدینگ با متوسط سن 45 تا 50 سال را تغییر دادیم.
 
تکلیف دولت برای پرداخت بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی در قالب تهاتر
لطفی در پاسخ به ایسنا درباره سازوکار واگذاری 50 هزار میلیارد تومان از مطالبات دولت به صندوق های بازنشستگی که در  مجلس مصوب شد اظهار کرد:  بنا به اطلاعات موجود مطالبه تامین اجتماعی از دولت 130 تا 140 هزار میلیارد تومان است که تا کنون 60هزار میلیارد تومان حسابرسی و تایید شده است.
 
وی افزود: البته طبق مصوبه مجلس دولت مکلف شده است بخشی از این 50هزار میلیارد تومان در قالب تهاتر بدهی‌های سازمان به بانک مرکزی تسویه شود. شرکت‌های تامین اجتماعی برای تامین مالی اقدام به دریافت تسهیلاتی کرده‌اند که بدهی ناشی از سود حاصله این تسهیلات 14هزار و 600میلیارد تومان بوده که از این طریق تهاتر و تسویه خواهد شد.
 
مدیرعامل شستا با بیان اینکه در بودجه سال گذشته نیز پرداخت بخشی از مطالبه تامین اجتماعی دیده شده بود که فقط 1000 میلیارد تومان آن محقق شد عنوان کرد: مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم که بتوانیم تا پایان سال مابه التفاوت این مبلغ را نیز دریافت کنیم.
 
 
توافق تامین اجتماعی با رایتل برای ایجاد کارت الکترونیک سلامت
 
مدیرعامل شستا همچنین به توافق تامین اجتماعی با رایتل برای ایجاد کارت الکترونیک سلامت اشاره و عنوان کرد: این طرح در سه استان گیلان، اصفهان و یزد در حال پایلوت است و پیش بینی می کنیم. شمار افراد تحت پوشش آن به 40میلیون نفر برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.