فناوری

February 12, 2018
12:40 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87969

تماشا کنید: یک خودروی الکتریکی مجهز به پنل های خورشیدی

استارتاپ هلندی Lightyear یک خودروی الکتریکی خاص را در دست تولید دارد که باتری آن نه تنها از طریق معمول بلکه با نور خورشید نیز شارژ می شود.

رواج یافتن خودروهای الکتریکی بین عموم یکی از راهکارهای فائق آمدن بر مسائلی چون آلودگی هوا و کاهش ذخایر سوخت‌های فسیلی قلمداد می‌شود اما مشکلی که در این بین وجود دارد زمان نسبتاً طولانی شارژ شدن این وسایل نقلیه است. در حالی که سوخت‌گیری خودروهای بنزین‌سوز در عرض یک یا دو دقیقه انجام می‌گیرد، شارژ باتری خودروهای الکتریکی در بهترین حالت چند ده دقیقه زمان می‌برد.

اما یک استارتاپ هلندی چند ماه قبل نمونه کانسپتی از یک خودروی الکتریکی با نام لایت‌یر وان (Lightyear One) را معرفی کرده بود که به تعداد زیادی پنل خورشیدی مجهز بوده است؛ به این معنی که در حالت تئوری این خودرو قادر خواهد بود هنگام حرکت، باتری خود را با استفاده از انرژی خورشید شارژ کند و راننده را از توقف طولانی مدت در ایستگاه‌های شارژ بی‌نیاز سازد.

به تازگی این استارتاپ از قصد خود برای تولید تجاری این محصول تا سال آینده میلادی خبر داده است. البته ظاهراً در سال 2019 تعداد محدودی از این خودروی الکتریکی ساخته می‌شود اما در سال 2020 حدود صد دستگاه دیگر وارد چرخه تولید خواهند شد. هرچند این تعداد در قیاس با ظرفیت تولید کمپانی‌های بزرگی چون تویوتا، فورد و هوندا رقم ناچیزی است اما برای استارتاپی که قصد ارائه‌ی یک محصول انقلابی را دارد می‌توان این را یک شروع خوب در نظر گرفت.

آنطور که سازندگان لایت‌یر وان ادعا کرده‌اند این خودرو با هر بار شارژ کامل قابلیت پیمودن 800 کیلومتر را خواهد داشت، ضمن اینکه در شرایط آفتابی رانندگان تا چند ماه نیازی به توقف در ایستگاه‌های شارژ برقی نخواهند داشت. البته قیمت این خودرو به هیچ وجه ارزان نیست و انتظار می‌رود برای پیش فروش آن رقمی حدود 145000 دلار تعیین گردد.

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.