بازار سرمایه

رگولاتوری

February 17, 2018
14:38 شنبه، 28ام بهمنماه 1396
کد خبر: 88077

درخواست فعالان حوزه تجهیزات شبکه پس از سونامی ارز/ دولت بخشنامه جبران آثار نوسان نرخ ارز را ابلاغ کند

بخش‎نامه نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل در سال 1391 مقارن با زمان افزایش نرخ دلار از 1200 تومان به 3 هزار تومان از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به تمام دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ شد که این بخشنامه تا پایان سال 95 تمدید شده است . براساس این بخش نامه، تغییر قیمت ارز در تمام قراردادها از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات لحاظ می‎شد.

زیان هنگفت شرکت‎های رایانه‎ای از نوسان‎های ارزی
آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در این میزگرد در خصوص مشکلات متعدد شرکت ها در اثر افزایش نرخ ارز گفت: با نوسان های ارزی، گرفتاری صنفی نیز بی حدوحصر شده و متاسفانه به موازات این تغییرات هیچ راهکاری برای ادامه حیات شرکت های خصوصی درنظر گرفته نمی شود.
معروفی با بیان متضرر شدن شرکت ها در اثر به وجود آمدن سونامی ارزی گفت: افزایش قیمت ارز که امروز به حدود 30درصد رسیده و به نظر می رسد همچنان ادامه دارد، دردسرهای بسیاری را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده و التهابات ناشی از آن بخش عمده ای از شرکت های رایانه ای را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
به گفته وی، تامین تجهیزات پروژه های در دست اقدام و مناقصات بخش‎ خصوصی با دولت در اثر این نوسان، دچار مشکل شده و عمده شرکت ها متضرر شده اند. این درحالی است که کارفرمایان دولتی و خصولتی قائل به پذیرش اثرات افزایش قیمت دلار در قراردادها نیستند. رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران درباره بخش نامه نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل و ابلاغ آن در سال های گذشته گفت: در سال 91 بسیاری از شرکت ها با افزایش نرخ ارز، دچار مشکلات متعدد شدند و در شرایط فعلی نیز اگر دولت راهکاری در نظر نگیرد، با تعدیل و کاهش نیروی کار در تمام شرکت ها مواجه خواهیم شد. معروفی با بیان ایرادات بخشنامه تعدیل قراردادها گفت: این بخشنامه همان دوره نیز در تمام سازمان ها اجرا نمی شد و بسیار پیچیده بود ؛ در نتیجه تعداد انگشت شماری از شرکت های فناوری اطلاعات موفق شدند از این بخش نامه استفاده کنند.

پیگیری های سازمان از وزارت ارتباطات برای جبران زیان ارزی
وحید تائب، عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران نیز در این نشست، ضمن بیان ضرورت پیگیری های سازمان به منظور احقاق حقوق شرکت ها در اثر مشکلات ارزی در قراردادها گفت: سازمان نظام صنفی رایانه ای با بهره گیری از تمام ظرفیتش و به سرعت از طریق نهادهای حاکمیتی موضوع تاثیر نوسان های ارزی بر قراردادهای حوزه فاوا را پیگیری می کند.
در این میزگرد مازیار گنجه‎ای عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با بیان ورشکستگی بسیاری از شرکت ها در اثر نوسان قیمت دلار گفت: متاسفانه موانع متعدد کسب و کار با افزایش نرخ ارز بی شمار شده و تاب و توان بخش خصوصی را بریده است. کاهش ارزش ریال همچنان باعث ورشکستگی بسیاری از شرکت های کم توان و حتی شاید پرتوان می شود.
به گفته گنجه ای، عدم ثبات در بازار ارز و به تبع آن کسب و کارهای فناوری اطلاعات، دیگر مجالی به کارآفرینی و خلاقیت در این حوزه نمی دهد؛ در شرایطی که شرکت ها مجبور به تعدیل نیروی کار می شوند؛ چگونه دولت از ضرورت کارآفرینی و خلاقیت در این حوزه صحبت می کند! احسان اله مدیری، عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران نیز در این میزگرد در خصوص مشکلات نوسان ارز و راهکارهای برون رفت آن گفت: توسعه ماندگار و پایداری شرکت ها تنها با تثبیت نرخ ارز صورت می پذیرد.
 

افزایش نرخ ارز و تاخیر در وصول مطالبات شرکت ها
همچنین در این جلسه احسان زرین بخش، دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران به طرح  مساله دریافت مطالبات شرکت های خصوصی در شرایط فعلی پرداخت و گفت:  براساس هر روز تاخیر در دریافت مطالبات و طبق رشد نرخ ارز، قدرت خرید شرکت ها در حال  کاهش است و شرکت ها نه تنها مطالبات شان را با تاخیر دریافت می کنند بلکه به خاطر نوسانات ارز در اصل ریال کمتری وصول می شود.زرین بخش با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی دولت با بخش خصوصی در این رابطه ادامه داد: برای جلوگیری از تاثیر شدید در تغییرات نرخ ارز ضرورت دارد هماهنگی هایی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارتخانه های اموراقتصادی و دارایی و تعاون ،کار و رفاه اجتماعی  نیز صورت بگیرد تا در زمان رسیدگی به پرونده شرکت ها ، شرایط فعلی و سخت بخش خصوصی فراموش نشود و برای نوسانات ارز در آن زمان هم هزینه های مضاعف پرداخت نشود.
بنابر گفته های اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، پیشبرد مطالبات بخش خصوصی به یک تفکر صنفی نیاز دارد و برای جلوگیری از ورشکستگی و ضرر و زیان، شرکت های فناوری اطلاعات ناگزیر خواهند بود یا از این پس قرارداد جدید منعقد نکنند یا خدمات و کالاهای خود را به صورت نقدی بفروشند.
براساس نتایج این میزگرد، کارگروهی ویژه بررسی بخش نامه " نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمان های فاقد تعدیل" در کمیسیون شبکه تشکیل و مقرر شد نتایج فعالیت این کارگروه به نهادهای بالادستی ارایه شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.