اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 21, 2018
10:46 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88151

رتبه ضعیف ایران در رنکینگ جهانی ارائه نسل چهارم موبایل

در حالی که از حدود یک سال قبل ارائه خدمات مخابراتی نسل چهارم تلفن همراه در دنیا آغاز شده، ایران در این زمینه شرایط خوبی ندارد.

دسترسی به خدمات نسل چهارم استفاده از اینترنت همراه را با سرعت بیش از ۴۰ مگابیت در ثانیه ممکن می کند. استفاده از این فناوری به تدریج در نقاط مختلف دنیا در حال گسترش است و گزارش تازه اوپن سیگنال وضعیت ارائه این خدمات در ۸۸ کشور جهان و از جمله ایران را نشان می دهد.

بر اساس گزارش یادشده که در بازه زمانی اول اکتبر تا ۲۹ دسامبر و با بررسی بیش از چهار میلیون و هشتصدهزار گوشی تهیه شده، در حال حاضر سرعت شبکه های نسل چهارم به طور متوسط از ۴۵ مگابیت در ثانیه فراتر نمی رود و در حال حاضر تنها در ۵ کشور جهان میزان پوشش خدمات نسل چهارم از ۹۰ درصد مساحت آن کشور فراتر رفته است. البته این تعداد تا 3 ماه قبل تنها دو کشور بود.

خدمات نسل چهارم تلفن همراه در بیش از ۶۹ درصد از مساحت کشور ایران در دسترس است. اما متوسط سرعت دسترسی به این خدمات ۱۳.۷۳ مگابیت در ثانیه است و همین امر باعث شده ایران در جدول یادشده رتبه ای بهتر از ۷۶ کسب نکند.

رتبه اول از نظر سرعت دسترسی به خدمات نسل چهارم سنگاپور است. متوسط سرعت یادشده در این کشور ۴۴.۳۱ مگابیت است. پس از این کشور هلند، نروژ، کره جنوبی، مجارستان، بلژیک استرالیا، نوزلند، بلغارستان، دانمارک، کانادا، صربستان، کرواسی و اسپانیا قرار دارند.

نکته جالب اینکه در فهرست یادشده آمریکا هم شرایط چندان مشاعدی ندارد و تنها ۱۴ پله از ایران بالاتر است. همچنین کشورهای پاناما، بحرین، پاکستان، آرژانتین، پاراگوئه، کاستاریکا، عربستان سعودی، تایلند، فیلیپین، اندونزی، الجزایر و هند بعد از ایران قرار گرفته اند.

ایران از نظر میزان مساحت تحت پوشش خدمات نسل چهارم وضعیت بهتری دارد و در رتبه شصتم جهانی است. در این زمینه کره جنوبی، ژاپن، نروژ، هنگ کنگ، آمریکا، هلند، مجارستان، کویت، لیتوانی، جمهوری چک، سوئد و تایوان رتبه های برتر را به دست آورده اند.

در میان کشورهای همسایه غرب آسیا بیشترین سرعت ارائه خدمات اینترنت مربوط به امارات بامتوسط سرعت ۲۷.۴۷ مگابیت در ثانیه و سپس لبنان با سرعت ۲۵.۹۶ مگابیت در ثانیه است. عمان، ارمنستان، ترکیه و قطر هم رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.