اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 2, 2018
18:18 جمعه، 11ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88360

برنامه‌های اینتل برای سال ۲۰۱۸

نحوه حضور شرکت‌های بزرگی مانند اینتل در نمایشگاه‌های معتبر همیشه مورد توجه عموم مردم و همچنین تحلیلگران صنعتی و بازار قرار می‌گیرد. در واقع مسیر حرکت این شرکت‌ها، آینده‌ای که پیش رو داریم را شکل می‌دهد و در بسیاری از موارد تصمیم‌گیری‌های آن‌ها می‌تواند روند حرکت فناوری را تغییر دهد. در ادامه به بررسی حضور اینتل در نمایشگاه CES 2018 می‌پردازیم.

امنیت

حتی پیش از آغاز نمایشگاه CES 2018، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره چگونگی حضور اینتل در این نمایشگاه وجود داشت، که کار غول تراشه دنیا را بسیار سخت می‌کرد. انتشار خبر کشف باگ‌های امنیتی Spectre و Meltdown درست پیش از این نمایشگاه، همه نگاه‌ها را به‌سمت شرکت‌های درگیر با این دو تهدید امنیتی برگردانده بود. این موضوع تا حدی اهمیت داشت که برایان کرانیچ (Brian Krzanich)، رئیس شرکت اینتل، سخنرانی افتتاحیه خود را با توضیح درباره این مساله آغاز کرد.

وی با اشاره به این موضوع که هنوز هیچ خبری از بهره‌برداری و سوء استفاده از این باگ‌ها در دنیای واقعی منتشر نشده، به کاربران اطمینان داد که تمام شرکت‌های درگیر با این موضوع با همکاری یکدیگر مشغول برطرف کردن این مشکل هستند و تمام تلاش خود را برای کاهش ریسک آن‌ها انجام می‌دهند. همچنین، کرانیچ وعده داد که وصله‌های امنیتی لازم برای ۹۰ درصد از تراشه‌های این شرکت که در طول ۵ سال گذشته عرضه شده‌اند، پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ منتشر خواهند شد و بقیه محصولات هم تا پایان همین ماه تحت پوشش قرار می‌گیرند.

شروع چنین مراسمی با بررسی یک مشکل امنیتی فراگیر، اهمیت موضوع را برای هر دو گروه کاربران و شرکت‌های درگیر نشان می‌دهد. در واقع شرکت‌هایی که محصولاتشان تحت تاثیر این باگ‌ها قرار می‌گیرند، به شدت نگران این موضوع هستند که کاربران برای خرید محصولات آنها دچار تردید شوند، محصولاتی که می‌تواند بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، حرکت هماهنگ و سریع شرکت‌ها هم بیانگر این واقعیت است که آن‌ها تلاش می‌کنند آرامش را به کاربران حساس برگردانند.

 

وسایل نقلیه خودران

 

می‌توان گفت حضور امسال شرکت اینتل تا حد زیادی بر پلتفرم‌های پردازشی مورد نیاز وسایل نقلیه خودران متمرکز بود. در این نمایشگاه، اینتل علاوه بر یک اتومبیل خودران، که با استفاده از پلتفرم اینتل هدایت می‌شد، یک هلی‌کوپتر خودران را هم به ‌نمایش گذاشت. به طور قطع هدایت یک وسیله نقلیه پرنده بسیار پیچیده‌تر از اتومبیل است، زیرا پارامترهای بیشتری باید برای هدایت آن در نظر گرفته شوند. به ‌این ترتیب، اینتل قدرت پردازش بالای پلتفرم خود را به نمایش گذاشت و همچنین نشان داد که ما با عمومیت پیدا کردن اتومبیل‌های خودران و وسایل نقلیه پرنده‌ شخصی خودران فاصله چندانی نداریم. مهم‌ترین نکته در مورد وسایل نقلیه پرنده خودران این است که سرنشینان آن نیازی ندارند درباره خلبانی و هدایت آن مهارت یا اطلاعاتی داشته باشند.

Volocopter

اینتل همچنین کوادکوپترهای Shooting Star Mini خود را که ابعاد بسیار کوچکی دارند به نمایش گذاشت. این کوادکوپترها نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری پیچیده‌ای ندارند و تنها یک اپراتور برای کنترل متمرکز تعداد زیادی از آن‌ها کافیست. آنها همچنین می‌توانند در فضاهای داخلی هم پرواز کنند.

Shooting Star Mini

 

رسانه‌های فردا

فناوری دیگری که کرانیچ در سخنرانی خود به‌ نمایش گذاشت، Intel True VR بود، که عملا نسخه ارتقا یافته True View است. در فناوری True View با نصب دوربین‌های متعددی در اطراف صحنه (یا زمین بازی)، به بیننده امکان داده می‌شود زاویه دید خود را به ‌صورت دلخواه تغییر دهد و به این ترتیب دیگر به زاویه دوربین‌های تلویزیونی محدود نباشد. حالا True VR، با نصب دوربین‌های خاصی امکان ثبت وقایع و اطلاعات در کل فضای صحنه (یا زمین بازی) را به ‌صورت سه‌بعدی فراهم می‌کند. به این ترتیب، شما می‌توانید اتفاقات را از هر نقطه‌ای که می‌خواهید، حتی از زاویه دید یکی از بازیکنان ببینید. مثلا می‌توانید ببینید یک مهاجم چه صحنه‌ای را در مقابل خود می‌بینید و چرا تصمیم می‌گیرد که به یک هم‌تیمی خود پاس بدهد.

Intel True View

 

پردازنده‌های آینده

طبیعی است که نام اینتل همیشه کنجکاوی کاربران را درباره برنامه‌های آتی این شرکت در زمینه پردازنده‌ها برمی‌انگیزد. اینتل امسال در دو حوزه کاملا متمایز محصولات جدیدی را به نمایش گذاشت. در حوزه‌های تحقیقاتی، این شرکت دو تراشه LOIHI و Tangle Lake را ارائه کرد.

LOIHI نوعی پردازنده عصبی است که اینتل آن را اولین تراشه neuromorphic خود می‌نامد و به منظور تقلید شیوه فراگیری و درک مغز انسان طراحی شده است. این تراشه با بهره‌گیری از فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده و در آن ۱۳۰ هزار رشته عصبی یا نورون و همچنین ۱۳۰ میلیون پیوند عصبی پیاده‌سازی شده‌ است. موتور یادگیری پیشرفته این تراشه قادر است فرآیندهای پیچیده را با داده‌های بسیار کمتری نسبت به تراشه‌های متداول، بیاموزد. اینتل مدعی است قدرت فراگیری این تراشه در مقایسه با شبکه‌های عصبی معمول تا یک میلیون برابر بهبود یافته و در عین حال بازدهی انرژی آن هم هزار برابر بیشتر از پردازش عمومی مورد نیاز سیستم‌های یادگیری معمولی است.

Intel LOIHI

Tangle Lake نوعی تراشه کوانتومی ۴۹ کیوبیتی (49‎-‎qubit) است. این تراشه سومین نسل از تراشه‌های کوانتومی اینتل محسوب می‌شود که بعد از تراشه‌های ۷ و ۱۷ کیوبیتی این شرکت ارائه شده است. پردازنده‌های کوانتومی مخصوص پردازش‌های موازی هستند.

Tangle Lake

اما در حوزه سیستم‌های عمومی، اینتل خبر تازه‌ای برای کاربران داشت و توانست افراد زیادی را غافلگیر کند. به‌طور دقیق‌تر، این شرکت سری جدیدی از پردازنده‌های خود را معرفی کرد که به پردازنده‌های گرافیکی مجتمع RX Vega شرکت AMD مجهز هستند. به این ترتیب از این به بعد شما با لپ‌تاپ‌هایی که تنها به یک پردازنده اینتل مجهز شده‌اند می‌توانید بازی‌های مختلفی را اجرا کنید و دیگر نیازی به یک کارت گرافیکی جداگانه نخواهید داشت.

Intel RX Vega
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.