امنیت

امینت

تلفن همراه

March 2, 2018
18:35 جمعه، 11ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88363

چگونه از امنیت و حریم شخصی خود در تلگرام محافظت کنید

 

تلگرام یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و گپ‌زنی آنلاین است که به‌طور گسترده‌ای روی ابزارهای همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله راهکارهایی را بررسی می‌کنیم که به شما امکان می‌دهد سطح امنیت استفاده‌تان از تلگرام را به‌طور چشمگیری ارتقا دهید و از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کنید.\

گپ‌های محرمانه

برای آن‌که مطمئن شوید هکرها امکان دسترسی به پیام‌های شما را ندارند، می‌توانید از رمزنگاری End-to-End در اپلیکیشن تلگرام استفاده کنید. این ویژگی به ‌طور پیش‌فرض فعال نیست و برای بهره‌گیری از آن باید به ‌سراغ Secret Chat بروید. این ویژگی مزایای زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد:

– پیام‌ها با استفاده از رمزنگاری end-to-end ارسال می‌شوند.

– پیام‌ها تنها روی ابزار شما باقی می‌مانند و در سرورهای تلگرام ذخیره نمی‌شوند.

– پیام‌ها تنها روی ابزاری که آنها را ارسال کرده‌اید باقی می‌مانند. به عنوان مثال، اگر با گوشی همراه خود گپ محرمانه داشته‌اید نمی‌توانید آن را روی نسخه ویندوزی تلگرام که با همان حساب واردش شده‌اید مشاهده کنید.

–  نمی‌توان پیام‌ها را فوروارد کرد.

– می‌توانید پیام‌ها را برای نابودی خودکار تنظیم کنید.

– در صورت حذف یک پیام، برای هر دو طرف گپ حذف خواهد شد و حذف یک طرفه آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

برای شروع گپ محرمانه، روی آیکن قلم در گوشه پایین و سمت راست صفحه Chats ضربه بزنید و سپس گزینه New Secret Chat را انتخاب کنید. حالا مخاطبتان را انتخاب کنید. صفحه بعد نشان می‌دهد که شما چه افرادی را برای پیوستن به گپ محرمانه دعوت کرده‌اید. البته لازم است شماره مخاطب در لیست تماس‌هایتان ذخیره شده باشد تا بتوانید گپ محرمانه را با او شروع کنید.

 

تنظیمات امنیتی

برای دسترسی به تنظیمات امنیتی تلگرام، باید در منوی اصلی این اپلیکیشن روی گزینه Settings ضربه بزنید. در صفحه جدید به بخش Settings بروید و این ‌بار گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید. تلگرام سه گزینه اصلی را در بخش Security ارائه می‌کند که به‌ترتیب به بررسی نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم:

 

Passcode Lock

برای آن که امکان دسترسی افراد دیگری غیر از خودتان را به اپلیکیشن تلگرام از بین ببرید، می‌توانید یک کد عبور برای این اپلیکیشن تعیین کنید. با انتخاب گزینه Passcode Lock به صفحه تنظیمات آن وارد می‌شوید. اگر این گزینه غیرفعال است، آن را فعال کنید و کد مورد نظرتان را وارد نمایید. در صورت فعال بودن گزینه، با ضربه زدن روی Change Passcode می‌توانید کد عبورتان را تغییر دهید.

 

Two-Step Verification

تا آوریل ٢٠١۵، هر کاربر صرفا با وارد کردن کدی که در پیام متنی SMS دریافت می‌کرد، می‌توانست وارد تلگرام شود. البته این روش، هنوز هم کاربرد دارد و متاسفانه به هکرها فرصت می‌دهد با استراق‌سمع پیام ارسالی برای تلفن همراه شما به حسابتان دسترسی پیدا کنند. اما حالا گزینه تایید دو مرحله‌ای در اختیار شما قرار گرفته است که با آن علاوه بر کد تاییدی که به صورت متنی برای شما ارسال می‌شود، کلمه عبور از پیش تعیین شده شما هم برای ورود لازم است. برای فعال کردن Two-Step Verification کافیست مراحل زیر را طی کنید:

١- گزینه Two-Step Verification را انتخاب کنید.

٢- روی Set Additional Password ضربه بزنید و کلمه عبور خود را با ترکیبی از کاراکترها و اعداد وارد کنید. روی آیکن تیک در گوشه بالا-سمت راست صفحه ضربه بزنید و سپس برای اطمینان از صحت کلمه عبور وارد شده، همین فرآیند را تکرار کنید.

٣- پس از تایید کلمه عبور، از شما خواسته می‌شود که یک راهنمای کلمه عبور (Password hint) ایجاد کنید؛ عبارتی که به ‌شما کمک کند کلمه عبورتان را به‌ یاد بیاورید. حالا می‌توانید یک نشانی ایمیل را برای بازیابی کلمه عبور خود معرفی کنید. نشانی ایمیل خود را وارد کنید تا تلگرام ایمیل تاییدیه را برای شما بفرستد.

۴- برای فعال شدن تایید دو مرحله ‌ای لازم است  ایمیل دریافتی از تلگرام را باز و روی لینک درج شده داخل آن کلیک کنید.

 

Active Sessions

آیا تا به حال پیش آمده که شک کنید شخص دیگری بدون اجازه به حساب تلگرام شما دسترسی دارد؟ اپلیکیشن تلگرام فهرست همه ابزارهایی را که با آن‌ها به حساب شما ورودی صورت گرفته (به ‌همراه اطلاعات IP آنها) در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر هر یک از این نشست‌ها (Sessions) برای شما آشنا نیست، می‌توانید دسترسی آن را خاتمه دهید. پیشنهاد می‌شود حتی نشست‌های آشنای قدیمی را هم ببندید.

با انتخاب گزینه Active Sessions، تلگرام فهرستی از نشست‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. روی نشستی که می‌خواهید آن را ببندید ضربه بزنید. تلگرام با نمایش پیامی از شما می‌پرسد آیا مطمئنید که می‌خواهید نشست مورد نظر خاتمه یابد؟ با ضربه زدن روی گزینه Ok می‌توانید نشست را ببندید. در بالای این فهرست گزینه‌ای به نام Terminate All Other Sessions هم وجود دارد که غیر از دستگاهی که با آن کار می‌کنید، همه نشست‌های دیگر را می‌بندد.

 

تنظیمات حریم خصوصی

تا اینجا به جنبه‌های امنیتی تلگرام پرداختیم. اما تنظیمات دیگری هم وجود دارند که به حفظ حریم شخصی شما کمک می‌کنند؛ در ادامه به اختصار نگاهی آنها می‌اندازیم:

انهدام خودکار حساب

در صفحه Privacy and Security، بخشی تحت عنوان Account self-destructs وجود دارد. اگر روی این گزینه ضربه بزنید، جعبه محاوره‌ای با ۴ گزینه ۱ ماه، ۳ ماه، ۶ ماه و ۱ سال را مشاهده می‌کنید. با انتخاب هریک از این گزینه‌ها مشخص می‌کنید که اگر در مدت تعیین‌شده روی حساب تلگرام خود آنلاین نشدید، حسابتان به‌ طور خودکار نابود شود.

پیش‌نمایش پیام

به صورت پیش‌فرض، زمانی که پیامی در تلگرام دریافت می‌کنید، نام فرستنده و بخشی از ابتدای پیام در صفحه نمایش ابزارتان نمایش داده می‌شود. در این صورت هر کسی می‌تواند آن را مشاهده کند. این موضوع در بسیاری از موارد چندان خوشایند نیست. برای جلوگیری از این وضعیت، در منوی اصلی تلگرام روی Settings ضربه بزنید و سپس گزینه Notifications and Sounds را انتخاب کنید. در صفحه جدید گزینه Message Preview را غیرفعال کنید.

مخفی کردن رسانه‌های تلگرام از گالری

یک روش دیگر برای ناکام گذاشتن افراد نامرتبط، جلوگیری از ذخیره شدن عکس‌ها و ویدئوهای دریافتی‌ در گالری تلفن هوشمندتان است. برای این منظور، در منوی اصلی تلگرام روی Settings ضربه بزنید و در صفحه جدید به بخش Messages بروید. حالا می‌توانید گزینه Save to gallery را غیرفعال کنید.

مخفی کردن آخرین زمان آنلاین شدنتان

ممکن است شما به هر دلیل شخصی تمایل نداشته باشید که دیگران بدانند آخرین بار چه زمانی روی تلگرام آنلاین بوده‌اید. در این صورت می‌توانید از منوی اصلی تلگرام روی Settings و در صفحه بعد روی Privacy and Security ضربه بزنید. در صفحه جدید به بخش Privacy بروید و گزینه Last Seen را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید تصمیم بگیرید چه کسانی می‌توانند زمان آنلاین شدن‌تان را ببینند. البته این تنظیمات دوطرفه است و شما هم امکان مشاهده زمان آنلاین شدن دیگران را از دست می‌‌دهید.

 

انجام تمام این مراحل احتمالا کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد، اما همین کارهای ساده می‌تواند تجربه استفاده شما از تلگرام را با امنیتی چشمگیر همراه کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.