تلفن همراه

گوشی

March 2, 2018
19:22 جمعه، 11ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88390

اپل از کیفیت می زند، سایر شرکت ها از قیمت

سـاحـره چـمـنی – فناوران : سال ۲۰۱۷ شرکت ها گوشی های شان را با قیمت بسیار بالایی راهی بازار کردند. به این ترتیب که میانگین قیمت گوشی های بالارده از ۷۵۰ دلار به هزار دلار رسید.
 
 
در  حالی که تصور می شد این افزایش قیمت روی خرید کاربران تاثیرگذار نباشد، اما برخلاف پیش بینی ها تعداد معدودی از افراد برای خرید گوشی های گران قیمت برنامه ریزی کردند و محاسبات دو شرکت اصلی بازار موبایل یعنی سامسونگ و اپل را به هم ریختند.
 
در این میان اپل را می توان مثل همیشه پیشگام گرانی و افزایش قیمت ها دانست. این کمپانی با تبلیغات مویرگی همه کاربران را برای عرضه نسخه ای گران قیمت از گوشی هوشمندش به منظور دهمین سالگرد عرضه آیفون آماده کرد و قیمت پایه هزار دلار را برای این گوشی انتخاب کرد. بسیاری از کاربران پروپاقرص اپل خود را برای این گوشی شگفت انگیز آماده کرده بودند حتی بسیاری از کاربران آندرویید نیز برای خرید این گوشی برنامه ریزی کردند. اگرچه قبل از عرضه قیمت بالای آیفون خیلی برای کاربران مهم به نظر نمی رسید، اما پس از عرضه آیفون بسیاری از افراد از خرید این گوشی منصرف شدند چرا که در نهایت به این نتیجه رسیدند که تغییرات اعمال شده در آیفون X ارزش هزینه ای بیش از هزار دلار را نداشت.
همین موضوع نیز باعث شد تا میزان فروش گوشی های آیفون به شدت کاهش یابد تا آنجا که اپل نیز میزان تولید آیفون را کاهش داد. این در حالی بود که اپل میزان پیش بینی فروش گوشی هایش را نسبت به قبل افزایش داده بود. سامسونگ و سایر شرکت ها نیز همین روند افزایش قیمت را در پیش گرفتند و به نظر می رسید این روند موضوعی برای عقب نماندن از موج بالا رفتن قیمت بود.
اگرچه اکثر شرکت ها تعداد گوشی های فروخته شده خود را اعلام نکردند، اما گزارش ها حاکی از آن بود که در سال ۲۰۱۷ میزان فروش گوشی به ویژه گوشی های گرانقیمت با کاهش همراه شده بود.
 
 استراتژی سودجویانه اپل
بر این اساس شرکت ها ظاهرا برای سال جاری استراتژی هایی در سر دارند تا بتوانند میزان فروش گوشی های شان را افزایش دهند.
روش شرکت اپل اما مثل همیشه سودجویانه بود. در حالی که اپل آیفون X را با نمایشگر OLED به بازار عرضه کرده و ظاهرا این قطعه باعث افزایش قیمت نهایی گوشی شده، ظاهرا اپل قصد دارد در آیفون های آینده اش از نمایشگر LCD بهره ببرد و از سوی دیگر قابلیت فیس آی دی را از گوشی بعدی اش حذف خواهد کرد.
لذا همانظور که ذکر شد اپل به شکل کاملا سودجویانه ای قصد دارد به جای کوچکترین چشم پوشی در سهم بالای سود خود از گوشی های آیفون و کاهش آن، به کاهش کیفیت گوشی هایش بپردازد. همه می دانیم که هزینه ساخت آیفون برای اپل نسبت به قیمتی که آن را می فروشد، تقریبا نصف است بنابراین نصف قیمت فروش برای اپل، سود است؛ حتی در گوشی های آیفون ایکس هم این اتفاق افتاده بنابراین اپل سود زیادی از فروش آیفون به جیب می زند این در حالی است که سایر تولیدکنندگان از چنین سودی برخوردار نیستند.
بنابراین اپل حاضر نیست که از میزان سودش کم کند و گوشی هایش را با قیمت معقول تری به فروش برساند، بلکه این کاهش قیمت را در ازای حفظ سود و استفاده از کامپوننت های ارزان تر ارایه می دهد.
 اما سایر تولیدکنندگان چه می کنند؟
به نظر می رسد همانطور که اپل با سیاست قصد دارد آیفون های آینده اش را با حفظ سود و کاهش قابلیت راهی بازار کند، سایر تولیدکنندگان راهکارهای دیگر در پیش خواهند گرفت. برای مثال سامسونگ به دنبال سیاست تثبیت قیمت است. این شرکت در نمایشگاه MWC که هم اکنون در حال برگزاری است، گوشی های سری گلکسی S9 را معرفی کرده و قیمت هایش را نسبت به سال گذشته افزایش نداده است به این ترتیب این گوشی ها با قیمتی مشابه گوشی های مدل پایین تر سال قبل راهی بازار خواهند شد. سونی نیز راهکار مشابهی در پیش گرفته است. اما سایر تولیدکنندگان همچون هوواوی، ال جی، اچ تی سی و سایرین هنوز گوشی پرچمداری معرفی نکرده اند و مشخص نیست که تدبیری برای عرضه این محصولات در سال جاری اندیشیده اند.
 
 در این میان مشتریان چه کردند
در حالی که بسیاری از کاربران اپل به حفظ گوشی های قدیمی خود بسنده کردند و گوشی جدیدی خریداری نکردند، مشتریان سامسونگ به سراغ گوشی های میان رده ای رفتند تا هزینه کمتری برای خرید گوشی صرف کنند. 
در این میان گوشی های سری میت هوواوی هم که پاییز معرفی شدند از آنجا که قیمت بسیار بالایی دارند، کاربران ترجیح دادند که یا دست نگه دارند تا قیمت این گوشی ها فروکش کند، یا سراغ گوشی های سری P رفتند که اوایل سال معرفی شده بود. گوشی های ال جی نیز به دلیل قیمت بالا و البته ضعف هایی که داشتند نتوانستند نظر بسیاری از مشتریان را جلب کنند تا این شرکت همچنان در سراشیبی زیاندهی باقی بماند.
با این حال زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه سامسونگ قصد دارد گوشی های آینده اش را با قیمت مناسب تری راهی بازار کند. البته میانگین قیمت گوشی های سری S تغییری نسبت به قبل نداشته اما انتظار می رود که گوشی های سری نوت سامسونگ که تابستان سال آینده معرفی می شوند با قیمت معقول تری در اختیار مشتریان قرار گیرند.حالا باید منتشر بمانیم و ببینیم زمانی که شرکت ها گوشی های شان را در بهار و تابستان معرفی می کنند، چه قیمتی برای این گوشی ها در نظر گرفته خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.