تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 3, 2018
18:48 شنبه، 12ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88423

رئیس سازمان فضایی ایران: شرکت های ایرانی 500 میلیارد تومان در صنعت فضایی درآمد کسب کردند

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد: امسال شرکتهای ایرانی درصنعت فضایی کشور حدود 500 میلیارد تومان درآمد کسب کردند که حدود 90 درصد آن مربوط به مخابرات ماهواره ای، 5 درصد حوزه ناوبری و 5 درصد حوزه سنجش از دور بوده است.
مرتضی براری درباره فعالیت بخش خصوصی در حوزه فضایی اظهار داشت: توجه به بخش زیرساخت و بودجه دولتی توان بخش خصوصی را نیز افزایش خواهد داد.
وی با یادآوری اینکه در حوزه درآمد گیرنده های ماهواره ای بخشی هم به صورت غیر شفاف داریم، گفت: با توجه به اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان است، انتظار می رود سهم ما از بازار حوزه فضایی نیز به همین میزان باشد.
براری با بیان اینکه صنعت فضایی جهانی در بخش تجهیزات زمینی ساخت انواع گیرنده های ناوبری، درآمدی حدود 85 میلیارد دلار را عاید بخش خصوصی کرده است، گفت: بخش خصوصی ایران هم باید با جدیت وارد این عرصه شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بخش عمده ای از درآمد 85 میلیارد دلاری مربوط به ساخت ریز پردازنده های (چیپ ست – Chipset) گوشی های تلفن همراه و تجهیزات ناوبری خودرویی است و این بخش در پنج سال رشد 60 درصدی داشته و بالاترین میزان رشد را در کل زنجیره ارزش صنعت فضایی جهان داشته است بنابراین در این حوزه بخش خصوصی باید به سرعت و با جدیت وارد شود.
وی ادامه داد: مجموع بودجه دولتی در بخش فضایی در سال 2016 میلادی به میزان حدود 83 میلیارد دلار و حجم بازار بخش خصوصی حدود 260 میلیارد دلار بوده و این بازار طی 10 سال بیش از 2 برابر شده است. 
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان ساخت: در موضوع بودجه دولتی، اکنون هشت کشور به همراه آژانس فضایی اروپا بودجه سالانه بیش از یک میلیارد دلار دارند و کشور آمریکا به تنهایی 57 درصد بودجه دولتی بخش فضا در کل دنیا را به خود اختصاص داده که نیمی از آن دولتی و نیم دیگر نظامی است.
وی گفت: زنجیره ارزش حوزه فضایی را می توان به 2 بخش بالادست و پایین دست تقسیم کرد که بخش بالادستی شامل موضوع طراحی و ساخت ماهواره و پرتاب آن است که حجم بازار آن در سال 2016 میلادی حدود 20 میلیارد دلار از 260 میلیارد کل بازار یعنی 7 درصد کل بازار بوده است. 
براری افزود: بخش پایین دستی حوزه فضایی مربوط به تجهیزات زمینی و خدمات فضاپایه در سه حوزه مخابرات ماهواره ای، ناوبری و سنجش از دور است که 93 درصد درآمد بخش فضایی را در سال 2016 به خود اختصاص داد. 
رئیس سازمان فضایی گفت: حجم بازار بخش تجهیزات زمینی 128 میلیارد دلار و بخش خدمات 113 میلیارد دلار در سال 2016 میلادی بوده است.
وی گفت: 93 درصد درآمد حوزه فضایی در بخش پایین دست است اما طبیعی است که این میزان به طور کامل به بخش بالادستی خود وابسته است، بنابراین در ایران باید به بخش بالادست به عنوان زیربنای توسعه صنعت فضایی و به بخش پایین دست به عنوان موتور محرک اقتصاد برای توسعه صنعت و اشتغال زائی نگاه ویژه داشته باشیم.
مرتضی براری چهاردهم بهمن ماه گذشته اعلام کرد: تلاش می کنیم با تحریک تقاضا به خصوص نیازهای دستگاه های اجرایی و فراهم آوری بستر ورود بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای جدید نقش جدی تری در این اقتصاد ایفا کنیم. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.