سخت‌افزار

March 6, 2018
23:26 سه شنبه، 15ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88543

افزایش در آمدگمرک با کاهش تعرفه واردات «لپ تاپ »

نیم‌نگاه
سیامک غنیمی فرد رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نصر : دولت با کاهش واردات لپ تاپ و نوت بوک از 15 به 5 درصد  موافقت کرده و  این تصمیم منتظر تصویب هیأت دولت است تا  پس از تصویب هیأت وزیران به گمرکات کشور ابلاغ و از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شود
علیرضا پورنقشبند فعال سخت افزار: دولت اصلاحات به علت مبارزه با قاچاق به صورت تحسین برانگیزی تعرفه لپ تاپ و  نوت بوک را از کامپیوتر جدا  و  برای جلوگیری از قاچاق آن تعرفه 4 درصدی مصوب کرد که با این تعرفه مصوب شده، واردکنندگان توانستند از مبادی رسمی و قانونی
لپ تاپ و نوت بوک  وارد کشور کنند
حجت مسعودی فعال سخت افزار:  بالا بردن تعرفه منجر  به فسادهایی شده است که مهمترین آن بحث قاچاق کالا است، قاچاق کالا به نفع هیچ کس در کشور نبوده و نیست، نه به نفع مصرف کننده است ، نه دولت و نه واردکننده های رسمی
 
سوسن صادقی – ایران : چند روز پیش سیامک غنیمی فرد رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نصر از موافقت دولت با کاهش تعرفه واردات لپ تاپ و نوت بوک از 15 به 5 درصد خبر داد و گفت: مطابق با درخواست سازمان نصر از وزیر ارتباطات و رایزنی‌های انجام شده از سوی وزارت ارتباطات با وزارت صنعت، تصمیم به کاهش تعرفه واردات لپ تاپ و نوت بوک گرفته شد و قرار است بار دیگر تعرفه به 5 درصد برسد. غنیمی فرد افزود: این تصمیم منتظر تصویب هیأت دولت است تا پس از تصویب هیأت وزیران به گمرکات کشور ابلاغ و از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شود.
در پی اعلام این خبر و تصمیم مبنی بر کاهش تعرفه لپ تاپ و نوت بوک از 15 به 5 درصد روزنامه ایران به سراغ کارشناسان حوزه سخت افزار رفت تا این سؤال را مطرح کند که این کاهش تعرفه چه تبعاتی به همراه خواهد داشت.
 
آمار صفر قاچاق لپ تاپ در دوره اصلاحات
علیرضا پورنقشبند عضو سازمان نظام صنفی (نصر) با اشاره به تاریخچه افزایش تعرفه لپ تاپ و نوت بوک گفت: اوایل دهه 80 بود که لپ تاپ و نوت بوک کم و بیش وارد کشور و تعرفه آن با تعرفه رایانه محاسبه می‌شد. از آنجایی که رایانه در کشور تولید داشت بنابراین برای آن تعرفه بالایی مصوب شده بود، این در حالی بود که همان زمان لپ تاپ و نوت بوک در کشور تولید نداشت و واردات لپ تاپ و نوت بوک با تعرفه بالای رایانه مقرون به صرفه نبود، از این‌رو این کالا از راه قاچاق یا از طریق مسافران وارد کشور می‌شد.
پورنقشبند افزود: دولت اصلاحات برای مبارزه با قاچاق به‌صورت تحسین برانگیزی تعرفه لپ تاپ و نوت بوک را از رایانه جدا و برای جلوگیری از قاچاق آن تعرفه 4 درصدی مصوب کرد که با این تعرفه مصوب شده، واردکنندگان توانستند از مبادی رسمی و قانونی لپ تاپ و نوت بوک وارد کشور کنند.
عضو سازمان نصر با بیان اینکه آمار گمرکی آن دوره نشان می‌دهد که با تعیین تعرفه 4 درصدی قاچاق به صفر رسید، گفت: اما به علت ادعای تولید داخل، تعرفه لپ تاپ و نوت بوک بتدریج از 4 درصد در دهه 80 به 15 درصد تاکنون رسیده است.
این فعال سخت افزار با اشاره به اینکه تولید نوت بوک و لپ تاپ موضوع پیچیده‌ای است و نمی‌توان گفت که ما می‌توانیم آن را در کشور تولید کنیم، گفت: ما در کشور تنها می‌توانیم این کالا را مونتاژ کنیم، چرا که حتی قطعات آن هم در کشور تولید نمی‌شود چون کشورهایی که در تولید قطعه هم فعال هستند، در حجم بسیار بالا قطعات را تولید می‌کنند. از سوی دیگر لپ تاپ و نوت بوک دارای تنوع بالایی است و بسرعت تکنولوژی آن تغییر می‌کند و نمی‌توان پا به پای دنیا و غول‌های فناوری که تولید این تکنولوژی را در دست دارند، پیش رفت.
وی افزود: طبق آمار گمرک، با بالا رفتن تعرفه لپ تاپ و نوت بوک تا
15 درصد و تعلق گرفتن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده واردات رسمی این کالا بشدت کاهش یافت، چون دیگر واردات از مبادی رسمی برای واردکننده‌ها مقرون به صرفه نبود. به عبارتی دیگر اگر قیمت پایه هر دستگاه لپ تاپ را حداقل 700 دلار در نظر بگیریم با تعرفه 15 درصدی 300 هزار تومان باید به گمرک پرداخت کرد از سوی دیگر باید به آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که 200 هزارتومان می‌شود افزود که در مجموع باید 500 هزار تومان عوارض گمرکی پرداخت کرد. حال اگر نوت بوک‌هایی که دارای قیمت بالاتر هستند را در نظر بگیرید برای یک لپ تاپ 1500 دلاری باید وارد‌کننده تا یک میلیون و نیم تومان عوارض گمرکی پرداخت کند.
پورنقشبند در ادامه با بیان اینکه وقتی واردات کالا برای واردکننده‌ها مقرون به صرفه نباشد یا از گردونه رقابت خارج شدند یا به واردات از راه‌های غیررسمی روی می‌آورند، افزود: با قاچاق کالا همه بجز قاچاقچی متضرر می‌شوند، چرا که از یک طرف شرکت‌های صاحب نام از عرصه خارج می‌شوند، از سوی دیگر مصرف‌کننده متضرر می‌شود و مهمتر اینکه حقوق گمرکی به جیب دولت نمی‌رود.
این فعال بازار سخت افزار با اشاره به اینکه سال‌ها بود که صنف سخت افزار و رایانه‌ای با وزارت صنعت و معدن مکاتبه می‌کرد، گفت: جالب اینکه پیش از این در جلسات حرف منطق را می‌پذیرفتند و متقاعد می‌شدند که در کشور تولید لپ تاپ و نوت بوک نداریم و بالا بودن تعرفه باعث قاچاق کالا می‌شود، ولی نمی‌دانیم چرا بعد از جلسه تصمیمات عملیاتی نمی‌شد.
وی افزود: از این‌رو صنف سخت افزار و رایانه‌ای دست به دامن وزیر ارتباطات شدند، البته همه می‌دانیم که ایشان مسئول اصلی نیست ولی صنف تنها وزیر را می‌شناسد و می‌خواهد تا صدای صنف را به‌گوش مسئولان برساند گویا این صدا به گوش مسئولان اصلی رسیده است و مکاتبات صنف جواب داده و قرار است تعرفه به 5 درصد کاهش یابد و بعد از تصویب هیأت دولت در سال 97 اجرایی شود.
 
افزایش قاچاق لپ تاپ با بالا رفتن تعرفه
حجت الله مسعودی دیگر فعال بازار سخت افزار با بیان اینکه برای همه روشن است که کاهش تعرفه لپ تاپ و نوت بوک تبعات مثبت زیادی دارد، گفت: تعرفه لپ تاپ و نوت بوک به‌دلیل ادعای تولیدی که در حقیقت وجود نداشت در کشور به‌صورت بسیار غیرمنطقی رخ داد در صورتی که همه می‌دانند ما بواقع تولید‌کننده این تکنولوژی نیستیم و اگر کسانی هم ادعا می‌کنند که ما تولید‌کننده لپ تاپ و نوت بوک هستیم، غیرواقعی است. ما به‌عنوان یک ایرانی خوشحال می‌شویم که در کشور انواع تکنولوژی‌ها را تولید کنیم ولی چون ارتباطات اصلی با کشورهای صاحبنام در این زمینه نداریم یا بموقع شکل نگرفته است، تولید نوت بوک و لپ تاپ در کشور کار بسیار دشواری است.
این فعال بازار افزود: همه می‌دانند که تولید یک محصول فناورانه به اندازه مصرف یک کشور معنی و مفهومی ندارد چون اول اینکه تکنولوژی‌هایی مانند لپ تاپ و نوت بوک بسرعت تغییر می‌کنند و باید بروزرسانی شوند. از سوی دیگر تنوع مدل زیاد است و هر فردی سلیقه‌ای دارد که باید مطابق سلیقه‌ها تولید شود از این‌رو کار بسیار سخت می‌شود و مهمتر اینکه این کالا باید در حجم بالا تولید شود تا بتوان صادر کرد در غیر این صورت مقرون به‌صرفه نخواهد بود.مسعودی با اشاره به اینکه بالا بردن تعرفه منجر به فسادهایی شده است که مهم‌ترین آن بحث قاچاق کالا است، گفت: قاچاق کالا به نفع هیچ کس در کشور نبوده و نیست و به همین علت ما مدت هاست به‌دنبال کاهش تعرفه نوت بوک و لپ تاپ بودیم که گویا پیگیری‌های صنف موفقیت‌آمیز بوده و طبق گفته‌ها 80 درصد کارها انجام شده و قرار است در سال جدید تعرفه از 15 درصد به 5 درصد کاهش یابد از این‌رو به‌نظر می‌رسد اتفاق‌های خوبی در راه است.وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با کاهش تعرفه نوت بوک شاهد کاهش قاچاق و افزایش واردات کالا از مبادی رسمی باشیم تا هم دولت از این راه درآمدی کسب کند و هم به نفع مصرف‌کننده و واردکننده‌هایی باشد که از راه قانونی فعالیت می‌کنند. وقتی تعرفه 5 درصد شود هزینه‌های سربار واردات نیز کاهش می‌یابد بنابراین همه ترجیح می‌دهند از مبادی رسمی لپ تاپ وارد کنند.
مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف رایانه‌ای تهران نیز با بیان اینکه این صنف نیز پیگیر موضوع کاهش تعرفه بوده و با نامه نگاری‌های زیادی که انجام شده در راستای کاهش تعرفه قدم برداشته است، گفت: حدود
٨٠در صد کار انجام شده است و مسئولان برای کاهش تعرفه قول مساعد داده‌اند. امیدوارم خواسته صنف رایانه‌ای و سخت افزار طبق قولی که مسئولان داده‌اند عملی شود و تعرفه کاهش پیدا کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.