لبه تکنولوژی

March 7, 2018
19:24 چهارشنبه، 16ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88569

سرمایه‌گذاری اینتل در ساخت محیط‌های بزرگ واقعیت مجازی

شرکت اینتل سرمایه‌گذاری توسعه محیط‌های مقیاس بزرگ واقعیت مجازی را بر عهده گرفته است.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، اگر شما یک هدست "واقعیت مجازی"(VR) خریده‌اید و خود را در یک صحنه واقعیت مجازی مناسب غوطه‌ور کرده‌اید، ممکن است شاهد هیجاناتی بوده باشید اما راضی کننده نیستند.
 
امروز، اینتل یک نسخه آزمایشی را منتشر کرد که یک راه حل نرم‌افزاری را برای این مشکل با همکاری گروه "گلیمپس"(Glimpse) عرضه کرد.
 
قسمت آزمایشی پروژه "زمین بازی اینتل"(Intel Arena)، همانطور که از نامش پیداست، بیننده را در وسط یک استادیوم بزرگ بسکتبال با 2500 تماشاگر قرار می‌دهد که بیشتر آنها به صورت جداگانه عمل می‌کنند.
 
این یک معیار ثابت برای نشان دادن کارآمدی ساخت چنین جمعیتی در یک تجربه VR است، اما این همکاری برای عرضه عمومی این نرم‌افزار و پروسه‌های پردازش برای کمک به سازندگان صحنه‌های واقعیت مجازی در مقیاس وسیع است.
 
واقعیت مجازی یا "Virtual Reality" که به اختصار با حروف VR نمایش داده می‌شود، عبارتند از تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی. سال‌هاست که محققین به دنبال راهی برای ادغام کردن فضای مجازی و فضای واقعی هستند و همه این تلاش‌ها برای آسان کردن زندگی انسان‌ها و ایجاد جذابیت در میان مشغله‌های فراوان کاری در اجتماع‌های امروزی است که همه درگیر آن هستند. ایجاد چنین فضایی که انسان‌ها را گاهی از خستگی‌ها و مشغله‌های فکری دور می‌کند، به شدت احساس می‌شود.
 
گزینش عبارت "واقعیت مجازی" در برابر "virtual reality" این تصور نادرست را برای فارسی‌زبانان به وجود آورده است که اصولا کلمه "virtual" به معنی "مجازی" است، در حالی که اینطور نیست. واژه "virtual" در زبان‌های اروپایی به معنی «مجازی» نیست؛ در واقع معنی آن واقعی، ذاتی، عملی یا تقریبی است. پس در مقولاتی جز آنچه به دنیای رایانه و اینترنت و برخی دیگر از موضوع‌های تخصصی مربوط است، باید این نکته را به خاطر سپرد.
 
واقعیت مجازی یک تکنولوژی و فناوری نوین است که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی رایانه‌ای در تعامل باشد. بیشتر محیط‌های واقعیت مجازی تجهیزاتی برای تعامل تصویری انسان با رایانه هستند، اما گروه محدودی نیز دارای حسگرهایی صوتی یا لمسی برای تعامل با کاربر هستند.
 
نوع دیگری از واقعیت مجازی وجود دارد که توسط تصاویر پانورامای 360 درجه ایجاد می‌شود و در واقع واقعیتی از آنچه هستیم را برای دیگران به نمایش می‌گذارد.
 
با فناوری واقعیت مجازی می‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند. واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چندرسانه‌ای همه‌جانبه هم یاد می‌شود، یک محیط شبیه‌سازی کامپیوتری می‌باشد که می‌تواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیه‌سازی کند.
 
اغلب محیط‌های واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه‌های دیداری هستند که یا از طریق یک صفحه کامپیوتر یا از طریق دستگاه برجسته‌بینی قابل رویت باشند. برخی از شبیه‌سازها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم هستند. در موارد پیشرفته‌تر، دستگاه‌های فناوری لمسی اطلاعات لمسی‌ای دارند که به عنوان نیروهای بازخورد در صنایع پزشکی و بازی‌سازی و نظامی شناخته می‌شوند.
 
محیط‌های شبیه‌سازی شده می‌توانند مانند محیط‌های زندگی واقعی یا به صورت کاملا متفاوت باشند، نظیر آنچه در محیط‌های بازی دیده می‌شود. امروزه به وجود آوردن یک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدودیت‌هایی نظیر پردازش توان، رزولوشن صفحه نمایش و پهنای باند مشکل است. در هر صورت طرفداران تکنولوژی امیدوارند که مشکلات مربوط به ارتباطات و پردازش در آینده نزدیک برطرف شود و بتوان راه حل مقرون به صرفه‌ای برای این تکنولوژی ارائه داد.
 
هدست‌های واقعیت مجازی دارای نرم افزارهای زیادی برای موبایل هستند که شما می‌توانید آنها را به صورت رایگان دریافت و برخی که نسخه غیر رایگان می‌باشند را خریداری کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.