رگولاتوری

رمز ارز

March 11, 2018
12:14 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88743

وزیر ارتباطات میگوید سال آینده اینترنت 20 مگابیتی ارائه می‌شود

نیم نگاه
اگر دولت به سیستم رسانه‌ای ورود نداشته و از عملکرد خود دفاع نکند، صدای انتقادات بلند می‌شود که چرا دولت به مسائل ورود نمی‌کند، اما اگر وزیری حضور پررنگی در عرصه رسانه‌ای داشته باشد، عده‌ای به‌دنبال حاشیه هستند و می‌گویند که ما به‌دنبال ریاست جمهوری دوره بعدی هستیم
انحصار زیرساخت برای تأمین پهنای باند داخلی براساس مباحث حقوقی و فنی است اما به این سمت حرکت می‌کنیم که روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و صرفاً نقش حاکمیتی خود را ایفا کند
 
روز گذشته برای نخستین بار نشست خبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌صورت آنلاین با حضور همه خبرنگاران علاقه‌مند در سراسر کشور برگزار شد و در این نشست، وزیر ارتباطات به سؤالات خبرنگاران در خصوص شایعه کاندیداتوری ریاست جمهوری، اینترنت پرسرعت، ارز دیجیتالی، تصویب لوایح حقوق سایبری و… پاسخ داد. گفتنی است این نشست خبری بر بستر شبکه ملی اطلاعات و از طریق شبکه فیلم رسانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کانال تصویری آپارات ارائه شد.
 
ایجاد نخستین پارک نوآورانه در مشهد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست از ارائه اینترنت ۲۰ مگابیتی به 2 میلیون ایرانی تا پایان سال ۹۷ خبر داد.
محمد جواد آذری جهرمی افزود: مطابق با اهداف اقتصاد مقاومتی باید سرعت اینترنت به ۲۰ مگابیت بر ثانیه برسد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده حدود ۲ میلیون مشترک، این سرعت را دریافت کنند.وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد: براساس برنامه‌ مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تا پایان برنامه ششم خانوارها باید از اینترنت ۲۰مگابیت بهره‌مند شوند. تکنولوژی ما ADSL است و فقط پنج درصد ظرفیت مشترکان ما می‌توانند ۱۶ مگابیت برثانیه خدمات دریافت کنند. مفهوم ۲۰ مگ این است که باید تکنولوژی تغییر کند و به‌ سمت VDSL یا FTTH حرکت کنیم. اکنون شرکت‌ها را هم برای استفاده از ظرفیت بورس و جذب سرمایه خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کرده‌ایم به همین علت امیدواریم تا پایان سال آینده بیش از ۲ میلیون پورت پرسرعت ارائه شود.
جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل نظام مهندسان‌ ای تی نیز اظهار کرد: در حوزه ICT شاهد تشکیل یک صنف با ظرفیت بالا و خروجی مشخص نبوده‌ایم. این در حالی است که ضرورت ایجاد یک صنف احساس می‌شود و معاونت نوآوری و فناوری ما در حال پیگیری این موضوع است.
وی همچنین درباره برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا اعلام کرد: اردیبهشت ماه در مشهد شعبه‌ای از پارک سجاد که یک پارک نوآورانه تجاری است، رونمایی می‌کنیم و شرکت‌های فناوری اطلاعات با مبلغ سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی وارد و با سرمایه ۵ میلیارد تومانی خارج خواهند شد.
جهرمی همچنین به اجرا و پیگیری طرح تکاپو با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که در هفت استان پیاده‌سازی شده و نتایج مثبتی داشته و قرار است به همه استانها تسری پیدا کند که در راستای اصلاح زیست بوم در کوتاه مدت حرکت شود.
 
به‌دنبال ریاست جمهوری نیستم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد حضورش در ورزشگاه آزادی در دربی گذشته نیز گفت: به‌دلیل علاقه فرزندانم به استادیوم می‌روم و در دربی‌های قبلی نیز حضور داشتم. وی افزود: حضور من با حضور رئیس فیفا همزمان شده بود که حاشیه‌هایی درست شد و برخی حاشیه سازان، این امر را به موضوع دیده شدن ما ربط دادند و به نوعی اعلام کردند که قصد کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری دولت آینده دارم در حالی که نه تصمیمی دارم و نه خود را درچارچوب این موضوع سیاسی کشور تعریف می‌کنم.جوان‌ترین عضو کابینه دولت ادامه داد: اگر دولت به سیستم رسانه‌ای ورود نداشته و از عملکرد خود دفاع نکند، صدای انتقادات بلند می‌شود که چرا دولت به مسائل ورود نمی‌کند، اما اگر وزیری حضور پررنگی در عرصه رسانه‌ای داشته باشد، عده‌ای به‌دنبال حاشیه هستند و می‌گویند که ما به‌دنبال ریاست جمهوری دوره بعدی هستیم.
جهرمی با تأکید براینکه بنای ما به‌عنوان وزیر ارتباطات هدایت جریان تحول دیجیتال در کشور است افزود: ریاست جمهوری در کشور دارای چارچوب و تصمیم‌گیری کلانی است که از دل سیاست بیرون می‌آید. اما من فردی فنی هستم و مأموریتم در حوزه وزارت ارتباطات است. وزیر ارتباطات گفت: من نه تصمیم دارم و نه خود را در چارچوب سیاست رئیس جمهوری شدن می‌دانم. تاکنون در این زمینه فکر نکرده‌ام و نخواهم کرد.
 
آینده ارز دیجیتالی تلگرام در دستان مراجع قانونی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که چرا شما کانال شخصی در تلگرام ندارید، گفت: هدف از حضور در شبکه‌های اجتماعی برای آگاه شدن از نظرات مردم است در صورتی که تلگرام، یک شبکه اجتماعی یکسویه است و ارتباط دوسویه‌ای بین مردم و مسئولان وجود ندارد، از این‌رو ضرورتی ندیدم که از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده کنم و سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر را مناسب‌تر می‌دانم.
جهرمی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه نظرتان درباره پروژه ارز دیجیتالی تلگرام چیست نیز اظهار داشت: در این باره باید بانک مرکزی تصمیم‌گیری کند و اگر این بانک و مراجع قانونی تشخیص دهند و اعلام کنند که ارز دیجیتالی تلگرام نباید در کشور فعال باشد، ما بسرعت دستور را اجرایی می‌کنیم.
وی افزود: وقتی تماس صوتی تلگرام نیز برقرار شد قوه قضائیه تشخیص داد که باید مسدود شود از این‌رو جلوی فعالیت آن گرفته شد و اگر مراجع قانونی تشخیص دهند که ارز دیجیتالی تلگرام نیز مسدود شود ما این کار را انجام می‌دهیم.
 
اعطای وام به پیام رسان‌های داخلی
آذری جهرمی درباره تصویب لوایح حقوق سایبری هم گفت: لایحه‌ای که همکاران ما با همکاری پژوهشگاه قوه قضائیه در حوزه فاوا اخیراً تهیه کردند، مراحل اصلاحی را طی می‌کند و نخستین مواردی که در سال آینده به هیأت دولت ارسال خواهیم کرد، همین ۵ لایحه است.
به گفته او، یک تیم از وزارت ارتباطات، نظام صنفی رایانه‌ای و کسب و کارهای نوپا برای بررسی لایحه نظام مالکیت فکری شکل گرفته است. با سیگنال‌های بسیار خوبی که از مجلس دریافت کردیم امکان اصلاح لایحه فعلی وجود دارد و احتمالاً نیازی به لایحه جدید نیست.
وی درباره اختصاص وام به پیام رسان‌های داخلی هم گفت: مرکز ملی فضای مجازی پیام‌رسان‌های مجاز را به ما اعلام کرده است تا وام‌هایی با سود کم، حداقل تضمین‌های لازم و بازپرداخت بلند مدت به پست‌بانک معرفی شدند و از دید ما مشکلی اکنون در این حوزه وجود ندارد. حتی ابتدا ضمانت‌نامه‌های مرسوم از آنها خواسته شده بود که ما در دو مرحله این موضوع را تقلیل دادیم و به سفته رسیده است. اکنون مشکلات حقوقی برای امضای سفته‌ها وجود دارد که خود شرکت‌ها باید این موضوع را حل کنند چرا که مبالغ آماده پرداخت است.جهرمی ادامه داد: مصوبات شورای عالی فضای مجازی، فصل‌الخطاب تکالیف دستگاه‌هاست، مثلاً در حوزه پیام‌رسان بومی عده‌ای علاقه‌مندند بگویند کار وزارت ارتباطات است اما وظیفه ما صرفاً ایجاد زیرساخت است و اعتمادسازی، کاربرد و ترویج وظیفه ما نیست و معلوم است وظیفه کیست.
 
تلاش برای توسعه فیبر نوری
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در گذشته تمام ارتباطات اینترنت کشور از جنوب کشور بود و وقتی قطع می‌شد، کل ارتباطات ما تحت تأثیر قرار می‌گرفت، گفت: اکنون چگالی ارتباطات را در ۱۳نقطه مرزی تقسیم کرده‌ایم تا حتی در صورت قطعی چند مسیر، به مشکلی برنخوریم.
جهرمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت توسعه فیبر نوری تأکید کرد: شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده است. تفاهمنامه اولیه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد توافق شده است. شرکت MTN مکاتبه‌ای داشته است که تغییر تعرفه‌ها و تغییر نرخ ارز سبب شده تا بیزینس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در این حوزه هستند. ما این موضوع را نپذیرفتیم چرا که افزایش نرخ ارز در مرحله سرمایه‌گذاری اتفاقاً به نفع آنهاست. در حوزه تعرفه‌ها هم استدلالشان را نپذیرفتیم و قرار شد در این باره گزارش مدونی بدهند. ما از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما تفاوتی میان MTN و شرکت‌های داخلی قائل نخواهیم شد.
به‌گفته جهرمی برگزاری مناقصه برای تأمین پهنای باند کشور از سمت زیرساخت از گذشته انجام شده و هم‌اکنون نیز همه خریدها از طریق استعلام قیمت انجام می‌شود. در گذشته بین زیرساخت و تأمین‌کنندگان پهنای باند خارجی واسطه‌هایی وجود داشتند که قیمت خرید پهنای باند را با لابی و رانت، ۱۰ برابر می‌کردند اما در یک سال و نیم گذشته، همه این شبکه دلالی را حذف کردیم و قیمت‌ها به طور قابل قبولی کاهش یافته است.
او ادامه داد: انحصار زیرساخت برای تأمین پهنای باند داخلی براساس مباحث حقوقی و فنی است اما به این سمت حرکت می‌کنیم که روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و صرفاً نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.