باندپهن

باندپهن ثابت

هوش مصنوعی

March 12, 2018
16:08 دوشنبه، 21ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88809

پایان دلالان پهنای باند

 
وزیر دهه شصتی روحانی شیوه متفاوتی برای برگزاری نشست خبری خود انتخاب کرد و دیروز نخستین نشست آنلاین را در سطح مدیران کلان ایرانی برگزار کرد.
او با کمی تأخیر ساعت ١٢ ظهر روز گذشته در شبکه ویدیو آپارات حاضر شد و به پرسش خبرنگاران به صورت زنده پاسخ داد. آذری جهرمی در این نشست به موضوعات مختلفی اشاره کرد از رشد ۶٠‌درصدی استفاده ایرانی‌ها از سایت‌های داخلی و حذف دلالان پهنای باند و مشکل وزارتخانه برای رفع نقاط کور آنتن‌دهی گرفته تا بکارگیری دهه شصتی‌ها در وزارتخانه‌اش و کاهش ١٠ساله میانگین سنی کارکنان وزارت ارتباطات. او البته در حاشیه به پرسش‌های متفاوتی از خبرنگاران هم جواب داد. پرسش‌هایی مانند این‌که علاقه ندارد رئیس‌جمهوری شود و خود را بیشتر یک آدم فنی می‌داند تا سیاسی.  حضور او در کنار اینفانتینو هنگام تماشای دربی ٨۶ هم گویا برای او حاشیه‌ساز شده و جهرمی گفت که به او گفته‌اند کار سیاسی کرده است! البته خودش تأکید کرد که به هیچ عنوان قصد کار سیاسی نداشته و به خاطر علاقه دو پسر خردسالش به فوتبال به ورزشگاه رفته است.
رشد ۶٠‌درصدی مصرف اینترنت داخلی
 اینترنت کاربران ایرانی در صورت استفاده از سایت‌های داخلی نیم‌بها است؛ این موضوع باعث رشد ۶٠‌درصدی استفاده ایرانی‌ها از سایت‌های داخلی شده است.  این نکته‌ای است که آذری‌جهرمی در نشست خبری آنلاین خود مطرح کرد و گفت: مخابرات در برخورداری از سهم ۵۵‌درصدی بازار به واسطه سرمایه‌گذاری دارای انحصار است و از اثرات مصوبه ٢۶۶ سازمان تنظیم مقررات این بوده که از زمان اجرا میزان مصرف اینترنت داخلی ۶٠‌درصد رشد کرده که سه برابر رشد اینترنت بوده است؛ اما جا دارد که سازمان تنظیم مقررات کار بیشتری در شفافیت سرویس‌های بومی و معرفی سایت‌هایی که مشمول تخفیف ترافیک داخلی می‌شود، داشته باشند و امیدواریم با این رشد سرویس‌های داخلی در عرصه اقتصاد دیجیتال موفق باشند.
انتقاد وزیر از ناهنجاری اینترنت رایگان شبانه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نقش وزارت ارتباطات در موضوعات فرهنگی و رفع ناهنجاری‌های فرهنگی گفت: هر فناوری فرهنگ خود را می‌آورد و تلاش‌های زیادی کرده‌ایم که حضور در فضای مجازی را بهینه کنیم. او گفت: البته تصمیمات ما قطعا در حوزه فرهنگی تأثیر خواهد داشت؛ برای مثال در مدل قبلی فروش اینترنت در کشور نیمه‌های شب استفاده از آن رایگان بود و نتیجه فرهنگی این رویه شب تا صبح بیدارماندن جوان‌ها و خمودگی جامعه جوان در صبحی که باید سر کار برود، می‌شد. اکنون با تغییر روش فروش از حجمی به غیرحجمی ساعت پیک مصرف اینترنت از یک شب به یازده و نیم شب رسیده است که این مدلی است که در همه دنیا اجرا می‌شود و در ایران هم به اشتباه اجرا نمی‌شد.
نحوه محاسبه هزینه اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره نحوه محاسبه هزینه اینترنت نیز توضیح داد: برای محاسبه هزینه اینترنت دو مدل وجود دارد؛ یکی مدل محاسبه قیمتی و دیگری مدل برگشت سرمایه است که هر دو هم در دنیا رواج دارند. جایی که رقابت وجود داشته باشد، باید تعرفه‌ها را برداریم؛ مانند حوزه ارتباطات سیار که مقاومت خوبی هم وجود دارد اما در حوزه ثابت ما یک انحصار ذاتی توسط مخابرات داریم که در راستای اجرای مصوبه ۲۶۶ رشد اینترنت در این حوزه ۲۰‌درصد و در حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات ۶۰‌درصد بوده است. البته هنوز موانعی برای رشد سرویس‌های داخلی داریم و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات باید کار بیشتری در این حوزه انجام دهد.
نقشی در رفع فیلتر نداریم
نه فیلتر و نه رفع فیلتر هیچ‌کدام دست وزارت ارتباطات نیست. این موضوعی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها به آن اشاره کرده است. به‌ویژه در زمان فیلتر تلگرام که هجمه‌ها به آذری‌جهرمی سنگین بود. او در نشست خبری آنلاین خود دوباره درباره رفع فیلتر توییتر مورد پرسش قرار گرفت و ناچار شد دوباره این پاسخ را تکرار کند.  آذری‌جهرمی در این‌باره گفت: وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر مسئولیت مستقیمی ندارد و در کمیته فیلترینگ فقط یک رأی دارد اما این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بحث است هم نقاط مثبت و هم نگرانی‌هایی وجود دارد و تصمیم‌گیری در آن‌جا انجام می‌شود؛ چرا که نیازمند هماهنگی کامل دستگاه‌ها است.
حذف دلالان پهنای باند
دلالان پهنای باند سال‌هاست مورد انتقاد فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور هستند. دلالانی که گاه سودهای بسیار کلانی برای آنها اعلام شده و بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است، گفته می‌شود بهای اینترنت مصرف‌کننده ٢۵ تا ٧۵ برابر قیمتی است که دلالان پهنای باند وارد می‌کنند. این سود گزاف از نگاه کارشناسان موجب عقب‌ماندگی ایرانی‌ها از ورود فناوری به کشور می‌شود.  حالا وزیر جوان از حذف این شبکه دلالی می‌گوید. آذری‌جهرمی با اشاره به حذف شبکه دلالی تأمین پهنای باند در یک‌سال و نیم گذشته گفت: با حذف این شبکه پهنای باند به قیمت ارزان‌تری به شرکت زیرساخت می‌رسد و به‌ اندازه کافی تنوع تأمین‌کننده وجود دارد. او گفت: این شبکه تجاری سابق که مبتنی بر دلالی و فساد بود را هرگز برنمی‌گردانیم، اما حذف انحصار زیرساخت در تأمین پهنای باند را پیگیری می‌کنیم.
پوشش نقاط کور نیازمند همکاری شهرداری‌
او همچنین درباره پوشش نقاط کور آنتن‌دهی گفت: این کار نیازمند همکاری شهرداری‌ها و تجمیع دکل‌ها است و یک عامل که باعث کندی پیشرفت در این زمینه شده تعارضاتی است که بین مردم و محل نصب دکل‌ها وجود دارد و حتی در بعضی موارد حکم قلع و قمع دکل صادر می‌شود که در این زمینه با تفاهم مشترک با شهرداری‌ها به دنبال ایجاد شبکه مناسب هستیم.
انتقاد وزیر به نحوه اجرای دولت الکترونیک
سیستم اداری کاغذی و فسادهایی که به دنبال دارد، حدود دو دهه است که در ایران مورد بحث است اما ایران در اجرای دولت الکترونیک در قعر فهرست کشورهای جهان قرار دارد. مقاومت‌ها نسبت به ایجاد شفافیت در ایران بسیار است و در حالی ‌که کارشناسان فرآیند عملیاتی دولت الکترونیک را بسیار کوتاه و حداکثر یک‌ سال می‌دانند، دولت الکترونیک هنوز آنچنان که باید و شاید در ایران جایگاهی ندارد. حالا از دولت یازدهم اجرای دولت الکترونیک با تاکیدهای جدی‌تر مواجه بوده است اما وزیر جوان دیروز به فرآیند اجرایی دولت الکترونیک هم انتقادهایی وارد کرد. جهرمی درباره آخرین وضع دولت الکترونیک گفت: به‌تازگی گزارشی برای رئیس‌جمهوری از اقدامات فنی انجام شده، تهیه کردیم و آنچه مورد ایراد است چرخه و فرآیند چرخش کار سازمان‌های دولتی است تا این‌جا هر دستگاهی به صورت سیلندری خدمات الکترونیک خود را ارایه می‌دهد و لینکی از آن در سایت دولت الکترونیک قرار می‌دهیم اما این نه شفافیت می‌آورد نه مراجعات را کمتر می‌کند و نه در برخورد با فساد تاثیری دارد. آنچه باید رخ دهد این است که زنجیره خدمات را ایجاد کنیم و مردم با مراجعه به یک درگاه همه خدمات را دریافت کنند. او با اشاره به این‌که رئیس‌جمهوری سازمان امور استخدامی را نیز برای اصلاح این فرآیند به کمک وزارت ارتباطات مامور فرستاده،‌گفت: ‌در این زمینه از ظرفیت تکنولوژی نیز استفاده خواهیم کرد و در نرم‌افزار دولت همراه این زنجیره خدمات دیده شده است اما نیاز به عزم جدی همه دستگاه‌ها و تحول اداری دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.