اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

تلفن همراه

March 28, 2018
15:57 چهارشنبه، 8ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89127

اینترنت افغانستان ارزان‌تر و پرسرعت‌ می‌شود

afghan internet.jpg
 
وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده که با امضای قرارداد خریداری اینترنت با پهنای باند (بندویت) ۲۰ گیگابیت ( GB) برثانیه از کشور قرقیزستان بهای اینترنت در افغانستان کاهش خواهد یافت و سرعت آن نیز بیشتر خواهد شد.
 
 به گفته مسئولان وزارت مخابرات افغانستان اکنون اینترنت این کشور بیشتر از طریق پاکستان تامین می‌شود که کابل خواستار کاهش این وابستگی است.
 
 اینترنت افغانستان در حال حاضر با پهنای باند مجموعی ۴۰ گیگابیت بر ثانیه از کشورهای پاکستان، ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌کند. اما بهای اینترنت در افغانستان، نسبت به برخی کشور های منطقه ۳۰ برابر بیشتر است.
 
 زمریالی وفا، رئیس اتحادیه خدمات اینترنیت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که دلیل گرانی اینترنت این است که افغانستان از جمله کشورهای محصور در خشکی است و به دریا و کابل‌های دریایی راه ندارد.
 
 او گفت که افغانستان اکنون به قشر سوم اینترنت دست‌رسی دارد و این کشور تلاش دارد تا به قشر دوم دسترسی پیدا کند تا هم سرعت انترنت بهبود یابد و هم قیمت آن کاهش یابد.
 
 با رشد فناوری ارتباطی، اینتریت در حال تبدیل شدن به یکی از نیازمندی‌های اساسی مردم افغانستان است.
 
 کیفیت پایین و قیمت بالای اینترنت به چالشی اساسی برای کاربران اینترنت در این کشور مبدل شده است.
 
 اجمل عیان، رئیس شرکت دولتی افغان تلیکام می‌گوید، با وصل شدن افغانستان به شبکه اینترنتی قرقیزستان، اتکای افغانستان به پاکستان کمتر می‌شود.
 
 او گفت که در گذشته نیز افغانستان از قرقیزستان اینترنت وارد می‌کرد ولی اکنون این واردات به میزان پهنای باند ۲۰ گیگ افزایش یافته که دوبرابر میزان قبلی است.
 
 بربنیاد آمار وزارت مخابرات افغانستان شمار کاربران اینترنت در این کشور به چهار میلیون نفر ‌رسیده ‌است.
 
 این وزارت برنامه دارد که تا ۵ سال آینده شمار مشترکین اینترنت را به ۱۵ میلیون نفر افزایش دهد.
 
 شرکت‌های مخابراتی افغانستان اینترنت را از طریق کیبل/کابل نوری عرضه می‌کنند.
 
 به گزارش خبرگزاری صنا، شبکه فیبر نوری افغانستان اکنون به ۲۳ ولایت رسیده است. به دلیل وجود ناامنی و نبود امکانات، گسترش آن در سراسر افغانستان زمان‌بر خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.