اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 1, 2018
16:43 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89205

وزارت خزانه‌داری آمریکا: ⁣راه را برای گسترش خدمات اینترنتی در ایران باز می‌کنیم

روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند خبری از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد که در آن ادعاشده OFAC (ا⁣دارهٔ کنترل دارایی‌های خارجی) بر حمایت از آزادی اینترنت در ایران تأکید داشته و آن را از حقوق بنیادین مردم این کشور می‌داند. این وزارتخانه ضمن اشاره به برخی موارد که مشمول قوانین تحریم‌ها نمی‌شود، گوشزد می‌کند که انتقال رایگان برخی تجهیزات و خدمات کامپیوتری به ایرانیان آزاد است.
 
وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید رهنمودها و دستورالعمل‌ها، مجوزها و سیاست‌های صدور پروانه اداره ⁣OFAC، از تعهد مداوم دولت آمریکا به توسعه جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران پشتیبانی می‌کند: ” این وزارتخانه متعهد است تا با بخش خصوصی ارتباط برقرار کند و در مورد فعالیت‌های مجاز بر طبق مفاد توسط بخشنامه به آنان یاری برساند.”
 
ا⁣دارهٔ کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) تحت نظر وزارت خزانه‌داری آمریکاست.
 
اوفک، دو مجوز کلی در رابطه با استفاده از اینترنت ایران دارد ⁣(Section 560.540 و GL D-1) که در آن اجازه ارائه برخی تجهیزات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدمات مربوط به مبادله ارتباطات شخصی مانند پیام‌های فوری، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و همچنین اپلیکیشن های تلفن همراه، ابزارهای ضد سانسور، نرم‌افزارهای ضد ردیابی و سایر دستگاه‌ها را به شهروندانی ایرانی می‌دهد.
 
این اداره توضیح می‌دهد که “ماده ۵۴٠-۵۶٠ مقررات مربوط به تحریم‌های ایران، صدور برخی خدمات رایگان به ایران را مجاز می‌داند”. در اطلاعیهٔ ادارهٔ کنترل دارایی های خارجی آمده: “درحالی‌که ملت ایران جهت دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت تلاش می‌کند، این اداره مصمم است که با همکاری با بخش خصوصی، موارد مجاز ذکرشده را فعال‌تر نماید”
 
پیش‌تر بیانیه‌های مشابهی نیز در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده به دولت این کشور منتشر و در آن درخواست‌هایی برای دسترسی به اینترنت آزاد برای مردم ایران ارائه‌شده بود.
 
وزارت خزانه داری آمریکا مسئول صدور مجوزهای کلی و موردی برای شرکت هایی است که قصد دارند خدمات اینترنتی آنها در ایران قابل دسترسی باشد.
 
شایان‌ذکر است تازه‌ترین و آخرین پشتیبانی شرکت‌های آمریکایی از جریان آزاد اطلاعات برای ایرانیان، مربوط به مسدود نمودن دسترسی ساکنان در ایران به اپ استور بوده است!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.