رسانه‌های اجتماعی

April 3, 2018
15:02 سه شنبه، 14ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89265

پاسخ زاکربرگ به تیم کوک در مورد بحران اخیر فیسبوک

بحران اخیر فیسبوک همچنان دامن‌گیر مدیران و کارمندان آن است. اخیرا مارک زاکربرگ پاسخی تند به اظهار نظر مدیرعامل اپل در مورد این بحران داده است.
 
حدود یک هفته‌ی پیش، تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مورد بحران کمبریج آنالیتیکا اظهار نظری جنجالی داشت. او عنوان کرد که باید قوانین بیشتر و سختگیرانه‌تری  در ارتباط با شرکت‌هایی همچون فیسبوک وضع شود.
 
کوک علاوه بر تأکید روی وضع قوانین جدید حفظ حریم شخصی، در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده بود که اپل هیچ‌گاه رفتاری شبیه به فیسبوک نخواهد داشت و اطلاعات مشتریان خود را به آژانس‌های تبیلغاتی نمی‌فروشد. اکنون و یک هفته پس از این اظهار نظر، مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیسبوک، در مصاحبه‌ای با وبسایت Vox، پاسخی جنجالی‌ به سخنان تیم کوک داده است:
 
به عقیده‌ی من اینکه ما تنها به افرادی خدمات دهیم که هزینه پرداخت کنند، روشی اشتباه و کم‌خردانه است. علاوه بر آن، این روش کاری با واقعیت هم هم‌خوانی ندارد. واقعیت این است که اگر قصد ساختن سرویسی برای خدمت‌دهی به تمام افراد جهان داشته باشید، قطعا برخی از افراد نمی‌توانند هزینه‌ی آن را پرداخت کنند. در نتیجه، برای پشتیبانی از ساخت چنین سرویسی، نیاز به طرح‌های درآمدی آگهی‌محور داریم تا بتوانیم خدمات را با کمترین هزینه به کاربران ارائه دهیم. کاملا مشخص است که این نوع از کسب درآمد هیچ منافاتی با اهمیت دادن به مردم ندارد.
 
در مقابل من فکر می‌کنم که بهتر است دچار سندرم استکهلم نشویم. (حالتی که گروگان‌ با گروگان‌گیر حس همدردی پیدا می‌کند.) در نتیجه نباید به شرکت‌هایی که بیش از اندازه از کاربران هزینه می‌گیرند اجازه دهیم که ما را گول بزنند. آن‌ها می‌خواهند ما قانع شویم که بیشتر از بقیه به کاربران اهمیت می‌دهند.
 
البته تیم کوک پیش از این مصاحبه، صحبتی با کارشناسان شبکه‌ی MSNBC داشت که به‌زودی پخش خواهد شد. او در این مصاحبه می‌گوید: 
با فروختن اطلاعات مشتریان، می‌توان درآمد هنگفتی کسب کرد. در این حالت، مشتریان به محصولات ما تبدیل خواهند شد. ما انتخاب کردیم که چنین روندی در پیش نگیریم.
 
در پایان وقتی از کوک سؤال شد که در موقعیت‌های مشابه با بحران فیسبوک چه اقدامی خواهد کرد، او پاسخ داد: «ما هرگز در چنین موقعیتی نخواهیم بود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.