سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 4, 2018
14:47 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89323

استفاده از بلاکچین در شامد/ ساماندهی مالکیت معنوی در فضای مجازی

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی از استفاده از بلاکچین در شامد(طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال) خبر داد.
 
سید مرتضی موسویان، درباره رویکرد این مرکز برای استفاده از بلاکچین گفت: تکنولوژی بلاکچین از جمله تکنولوژی‌های  جدید و کاربردی است که در کشورهای توسعه یافته جهان در زمینه‌های گسترده‌ای از جمله پول‌های مجازی و ایجاد بستر قدرتمند حفاظت از مالکیت فکری و معنوی به کار گرفته می‌شود؛ این در حالی است که بلاکچین در ایران صرفا در زمینه مسائل بانکی و ارز رمزها در حال تحقیق و توسعه بوده و به دیگر حوزه‌های این تکنولوژی در فضای مجازی توجه چندانی نشده است.
 
وی با بیان این که مرکز رسانه‌های دیجیتال در حال تحقیق و توسعه بلاکچین در بستر شامد است، اظهار داشت: مرکز رسانه‌‎های دیجیتال به عنوان پایگاه ساماندهی فضای مجازی کشور که بستر شامد (شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال) را در اختیار دارد، با شرکتی متخصص در حوزه بلاکچین قراردادهایی را منعقد کرده تا بتواند از محتوا در فضای مجازی حمایت کند که به نوعی حمایت از قانون مالکیت فکری و معنوی است.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال افزود: مراحل استفاده از بلاکچین برای تحقق قانون کپی رایت سریع و ساده است؛ ابتدا هش(  هش (hash) یک کنترل یا کلیدواژه‌ی ۱۲۸ بیتی است. هش مانند اثر انگشت عمل می‌کند، با این تفاوت که امکان دارد یک کد یکسان برای دو فایل یا واژه‌ی مختلف وجود داشت) فایل مورد نظر ساخته می‌شود و سپس هش فایل در شبکه توزیع می‌شود به گونه‌ای که دیگر هیچ کس نمی‌تواند مالکیت صاحب فایل را نقض کند و تنها کسی می‌تواند مالکیت را احراز کند که فایل اصلی را بدون هیچ گونه اطلاعات اضافه‌ای در اختیار داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: مرکز رسانه‌های دیجیتال به صورت جدی در حال پیگیری استفاده از بلاکچین در بستر شامد است تا فردی که برای اولین بار محتوایی را در فضای دارای مجوز شامد از جمله کانال‌های پیام رسان‌ها از جمله تلگرام، سایت و اپلیکیشن منتشر می‌کند به عنوان صاحب اثر شناخته شود و از بازنشر محتوای اولیه توسط سایر فضاهای دارای مجوز شامد جلوگیری شود.
 
موسویان با اشاره به استفاده از بلاکچین برای تحقق مالکیت معنوی گفت: مسئله مالکیت معنوی علاوه بر اهمیت در حوزه فرهنگ در زمینه اقتصادی نیز بسیار مهم است و نیازمند توجه ویژه سطوح عالی کشور است. اعتقاد داریم تکنولوژی می‌تواند به تحقق مالکیت معنوی فضاهای افراد در فضای مجازی کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.