رسانه‌های اجتماعی

مخابرات فضایی

April 6, 2018
17:05 جمعه، 17ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89360

دوران محدود سازی به سر آمده

فاطمه سعیدی – نماینده تهران در مجلس : خبر فیلترینگ تلگرام که ایجاد محدودیت در دسترسی مردم به ابزار فناوری و گردش آزاد اطلاعات است، موضوع تازه‌ای نیست.
در اوایل انقلاب زمانی که دستگاه پخش ویدئو به کشور آمده بود، عده‌ای سعی در جمع‌آوری این وسیله با توجیه شرعی داشتند که آن مقابله موفق نبود زیرا چند سال بعد در هر خانه ایرانی یک دستگاه ویدئو وجود داشت.
پس از ویدئو، نوبت به ماهواره رسید. نیروهای انتظامی هر چند ماه یک بار به محله‌ها و خانه‌های مختلف رفته و اقدام به جمع‌آوری دیش‌ها می‌کردند. اما به راستی کدام یک از این قدامات مؤثر واقع شد که فیلترینگ تلگرام بخواهد مؤثر باشد؟ آیا مردم ویدئو را کنار گذاشتند یا از ماهواره استفاده نکردند؟ امروز توئیتر فیلتر است اما آیا اثرگذار نیست؟ نمی‌توانیم چشم‌مان را روی واقعیات جهان ببندیم. واقعیت آن است که جامعه متناسب با نیاز‌های زمان خود پیش می‌رود و اگر حکومت‌ها نتوانند خود را با آن نیاز‌ها تطبیق دهند، ابتکار عمل از دست آنها خارج خواهد شد. مدتی است مسئولان سعی در بومی‌سازی پیام‌رسان شبکه‌های موبایلی دارند که  با اقبال عمومی مواجه نشده است. دلیل این اقبال نشدن، اعتماد نداشتن مردم به پیام رسان‌های داخلی است زیرا معتقدند در بستر‌های بومی سازی شده حریم شخصی رعایت نشده و اطلاعات شخصی افراد در معرض خطر قرار دارد. در این سال‌ها چه اتفاقاتی رخ داده است که افکار عمومی حاضر نیست به تولیدات داخلی بویژه در فضای سایبر اعتماد کند؟ برخی مسئولان در تحلیل‌های خود معتقدند اقبال عمومی به یک پیام‌رسان داخلی وجود دارد اما اعتبارسنجی این موضوع کار ساده‌ای است. نظرسنجی کنید تا معلوم شود مردم به یک پیام‌رسان داخلی چقدر اعتماد دارند. اگر میزان این اعتماد قابل‌ قبول نبود، حتماً باید در سیاست‌ها تجدید نظر کنیم، نه در میزان دسترسی مردم به شبکه‌های مجازی. رهبر معظم انقلاب سال97را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند. لازمه این حمایت افزایش کیفیت کالاهای ایرانی اعم از خودرو، پوشاک و حتی نرم‌افزار‌های داخلی است. نسل جدید، نسلی پویا و هوشمند است که اگر کالایی با کیفیت را مشاهده کند، انتخاب خواهد کرد بنابراین با ایجاد سیاست‌های سلبی و قهرآمیز مانند فیلترینگ نمی‌توان جامعه را وادار به استفاده از کالایی کرد.
دولت تا اینجا نشان داده بنا ندارد رو به محدود کردن مردم در فضای مجازی بیاورد و ما هم پشتیبان همین رویکرد هستیم. رویکردی که سبب رقابتی شدن فضا خواهد شد. خروجی چنین دیدگاهی اجبار محصولات داخلی به افزایش کیفیت جهت رقابت با نمونه خارجی است. مردم باید مطمئن شوند که استفاده از کالای ایرانی به نفع‌شان است و وظیفه همه ما در تمام سطوح این است که برای بازسازی اعتماد مردم تلاش کنیم. رویکردهای محدودیت‌ساز نه‌ تنها به این اعتماد کمک نمی‌کند؛ بلکه لطمات بیشتری به آن وارد می‌کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.