سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 7, 2018
18:16 شنبه، 18ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89402

سال کاری در بازار کامپیوتر ایران؛ اینجا فقط چراغی روشن است

بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری به عادت هر سال فعالیت خود را از هفته دوم فروردین ماه آغاز کرد؛ اما بازگشایی بازار در شرایطی که دلار از 5 هزار و 200 تومان عبور کرده بود تاثیر چندانی در افزایش سطح معاملات نداشت. به عبارتی بازار بدون هیچ مشتری و تنها برای روشن بودن چراغ فروشگاه ها بازگشایی شد. البته نرخ دلار آزاد پس از دو روز روندی کاهشی در پیش گرفت و رفته رفته به رقم 4 هزار و 850 تومان رسید؛ اما بازار همچنان روزهای بی رونقی را سپری می کند. به گفته کارشناسان معمولا در دو ماه نخست سال، بازار با رکود مواجه است و نباید انتظار رونق و همچنین ورود محصولات جدید را داشته باشیم. اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد که امیدی به بازار حتی در ماه سوم فصل بهار نیست.
 
 سال سخت برای واردکنندگان
از سویی، بی ثباتی دلار آزاد  از یک سو و تصمیم های جدید در رابطه با حمایت از تولید داخلی در سالی که به همین اسم نامگذاری شده است، موجب نگرانی گروه واردکننده کالاهای کامپیوتری شده است.
به گفته فعالان بازار، تا قبل از نامگذاری سال جدید، حال و روز واردکنندگان حوزه آی تی چندان خوش نبود و دولت برای از معدود تولیدکنندگان، یا از نظر برخی کارشناسان مونتاژکاران داخلی، قوانین دست و پاگیری برای واردکنندگان در نظر گرفته بود. 
حالا به نظر می رسد شرایط در سال جدید برای واردکنندگان سخت تر شود.
علی رستمی، یک کارشناس و فعال بازار با بیان این موضوع که با توجه به سیاست های جدید دولت و تصمیم به حمایت از تولید داخلی، به نظر می رسد که امسال برای گروه واردکننده هم سال سختی باشد، می گوید: در سال های اخیر دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دستور خرید کالاهای ایرانی را به شرکت های دولتی و زیرمجموعه های خصوصی آنها داده بود و حالا به نظر می رسد قوانین سخت گیرانه تری اعمال 
شود.
به گفته کارشناسان البته هنوز هیچ ابلاغیه و دستورالعملی در این زمینه صادر نشده است؛ اما امید می رود که دولت به ایجاد انحصار در بازار کامپیوتر ایران فکر نکند و اتفاقی که در بازار کالاهایی مانند مانیتور رخ داد، دوباره در بازار کامپیوتر رخ ندهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.