لبه تکنولوژی

April 9, 2018
9:45 دوشنبه، 20ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89425

واقعیت افزوده در خدمت ارتش

ارتش آمریکا در حال توسعه یک هدست واقعیت افزوده (AR) مخصوص سربازان است که اطلاعات مورد نیاز و ضروری را به صورت بلادرنگ جلوی چشم آنها به نمایش می گذارد.
 
 
این هدست که HUD 3.0 نام دارد، در واقع کیتی است که گیمرها در بازی های تیراندازی با آن آشنا هستند و می تواند اطلاعاتی را جلوی چشم سربازان قرار دهد. ایده این است که همیشه یک صفحه نمایش کوچک در گوشه ای از چشم سربازان قرار داشته باشد و اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی خود سرباز، موقعیت جغرافیایی دشمن، اطلاعات ناوبری و هر نوع اطلاعات مفید دیگر را نمایش دهد.
HUD مخفف عبارت  Display Up Head است و آنگونه که از نام آن بر می آید نمایشگری است که روبه روی چشمان کاربران قرار می گیرد، سازندگان این وسیله معتقدند که ساخت آن انقلابی در صنایعی چون صنایع خودروسازی ایجاد خواهد کرد. 
براساس گزارش سایت پاپیولار مکانیکز، این سیستم طوری طراحی شده است که اهداف و مسیرهای حرکت را به سربازان در هیاهوی جنگ، نشان می دهد و برنامه بعدی جنگ را یادآوری می کند. 
سیستم HUD 3.0 اطلاعات را به صورت غیرقابل نفوذ به سربازان نشان می دهد. یعنی دیگر سربازان نمی توانند این اطلاعات را مشاهده کنند. طبق گزارش های منتشر شده، این سیستم می تواند برخی نیازهای سربازان مانند نقشه خوانی یا حمل قطب نما را رفع کند و موقعیت دیگر سربازان خودی را گزارش می دهد تا سربازان در جنگ ها سریع تر حرکت کنند و واکنش نشان بدهند.
ارتش آمریکا قبلا هم از هدست های واقعیت افزوده استفاده کرده است. در مورد قبلی، سیستم HUD 1.0 به نام Enhanced Night Vision Goggles III بود که شامل یک عینک دید در شب بودند و به سربازان کمک می کردند بهتر شلیک کنند و سوژه های خود را با دقت بالاتری هدف قرار دهند.
دارپا نیز حدود نه ماه پیش از نوآوری جدید خود با نام واقعیت افزوده تاکتیکی (T.A.R) برای ارتش آمریکا پرده برداشت. این فناوری توسط یک لنز چشمی یک ینچی، به سربازان توانایی دید در شب، مشاهده موقعیت مکانی دیگر سربازان نسبت به محیط اطراف در فضای سه بعدی، دریافت تصاویر ویدیویی از پلت فرم های نظارتی، مشاهده پهپادها و همچنین، دیدن آن سوی موانع را می دهد.
با این حال، ارتش آمریکا از نسخه  HUD 1.0 تا HUD 3.0 جهش بزرگی در فناوری های آنها به وجود آورده است، ولی هنوز چند چالش برای استفاده از سیستم HUD 3.0 وجود دارد که ارتش در حال غلبه بر آنهاست. 
یکی از این چالش ها، نمایش اطلاعات مختصر و مفید صحیح به سربازان است. نمایش انبوهی از اطلاعات می تواند باعث سردرگمی و انحراف بیشتر سربازان شود. مشکل بعدی این است که صفحه نمایش HUD باید روی کلاه سربازان قرار گرفته و ثابت شود به طوری که در جنگ ها و نبردهای سخت بتواند مقاومت کند و کنده نشود یا با راحتی از کار نیفتد.
چندین شرکت دارند با ارتش ایالات متحده برای ساخت این هدست های واقعیت افزوده همکاری می کنند، ولی در گزارش ها نامی از آنها دیده نمی شود.
 
 کشورها به صف
به غیر از آمریکا ارتش اوکراین نیز تلاش می کند از فناوری واقعیت افزوده در ابزارهای جنگی خود استفاده کند. ارتش اوکراین از هدست واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت در راستای ایجاد دید بهتر برای هدایت گران و فرماندهان تانک ها استفاده می کند. 
با کمک این هدست سربازان یک ابزار نمایش دهنده محیط سه بعدی و 360 درجه ای در خارج از تانک دارند. این سیستم بررسی محیطی یا Circular Review System نام دارد. بدین منظور یک کلاه نظامی اختصاصی ساخته شد که در بخش جلوی آن و قسمتی که پیش چشم سرباز قرار می گیرد، هدست هولولنز نصب شده است. این هدست به افراد هدایت کننده و سربازان داخل تانک این امکان را می دهد تا بدون نیاز به وجود هیچ ابزار خارجی دیگری، دید کافی از محیط خارجی تانک و وضعیت آن داشته باشند.
در زمان های بسیار دور، هدایت کنندگان تانک ها برای ارتباط با محیط خارجی مجبور بودند شخصی را در بالای تانک بنشانند تا به نوعی مسیر مورد نیاز را مشخص کند. سپس از ابزارهای دیگری به منظور ایجاد بستر مناسب برای دیدن محیط خارجی از داخل تانک استفاده شد. با روی کار آمدن تکنولوژی های مدرن تر، نصب دوربین و استفاده از مانیتورها در تانک ها می توان امکان تعامل سربازان داخل تانک با محیط خارجی را فراهم کرد، اما این دید محدود به مانیتورها بود و یک محیط فراگیر را در اختیار سربازان داخل تانک قرار نمی داد.
ارتش نروژ نیز از عینک واقعیت افزوده اوکیولس ریفت برای این هدف استفاده می کند. به گفته متخصصان، تاثیر بصری این عینک مانند احساس نشستن در خودرویی شفاف است. ارتش نروژ نیز از این عینک ها برای ایجاد دید 360 درجه به خدمه مستقر در تانک استفاده می کند. 
این عینک می تواند حرکات سر کاربر را به صورت بی سیم تعقیب کند. هنگامی که راننده سرش را به سمت چپ می چرخاند، به طور مستقیم در حال نگاه کردن از دوربین تعبیه شده در سمت چپ زره پوش است. حتی تسمه نقاله های زره پوش نیز در دید مستقیم راننده قرار دارد که به او اجازه می دهد بدون کمک فرمانده زره پوش و صرف زمان زیاد اقدام به پارک دوبل با دقتی معادل سانتی متر کند. 
اوکیولس ریفت معمولا برای بازی های کامپیوتری و خلق تجربه واقعیت مجازی استفاده می شود. 
 
منابع: IBITimes و TechRadar
ترجمه: فناوران
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.