تلفن همراه

گوشی

April 11, 2018
15:05 چهارشنبه، 22ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89535

گوریلا گلس چطور از نمایشگر شما محافظت می‌کند؟

اگر تاکنون فهرست مشخصات تلفن‌های هوشمند را دیده باشید، قطعا با عبارت گوریلا گلس (Gorilla Glass) مواجه شده‌اید. گوریلا گلس نوع خاصی از شیشه است که در صفحه‌ نمایش تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و انواع دیگری از ابزارهای هوشمند استفاده می‌شود. ما در ادامه به بسیاری از سوالات احتمالی شما در مورد این فناوری پاسخ می‌دهیم.
 
 
گوریلا گلس چیست؟
گوریلا گلس نوعی شیشه «سخت‌» و در عین حال سبک و نازک است که در برابر آسیب مقاومت بالایی دارد. این شیشه مقاوم را شرکت Corning ابداع کرده است. آن‌ها در دهه ۱۹۶۰ میلادی شیشه‌ای مستحکم با نام Chemcor را تولید کردند که تا چند دهه در کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می‌شد. در سال ۲۰۰۵، این شرکت تصمیم گرفت تجربه قبلی خود را برای شروع تحقیقاتی تازه به کار گیرد و نوع جدیدی از شیشه سخت را تولید کند که بتوان از آن برای محصولات الکترونیکی مدرن، مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده کرد. گوریلا گلس محصول همین تلاش‌ بود و اولین بار در فوریه ۲۰۰۸ معرفی شد. بد نیست بدانید که در حال حاضر تقریبا ۵ میلیارد ابزار در سراسر جهان از این نوع شیشه استفاده می‌کنند.
 
 
مزایای گوریلا گلس
نمایشگر ابزار هوشمند شما بخشی کلیدی و ارزشمند است و گوریلا گلس از این بخش محافظت می‌کند. مزیت مهم این شیشه سخت، مقاومت بالا در برابر آسیب‌دیدگی است.
 
مزیت بعدی گوریلا گلس به فرآیند تولید آن مربوط می‌شود. در هیچ کجای این فرآیند تماس انسانی وجود ندارد و همین امر سبب می‌شود هیچ نقصی در سطح آن به چشم نخورد. به این ترتیب، سطح شیشه کاملا شفاف و هموار است و گوریلا گلس می‌تواند وضوح بصری عالی را در نمایشگر شما تضمین کند.
 
ضخامت بسیار کم گوریلا گلس سبب می‌شود که نمایشگر حساسیت کامل خود به لمس را حفظ کند. این شیشه برای پوشش نمایشگرهای لمسی طراحی شده است، پس باید علاوه بر دوام، واکنش مناسبی هم داشته باشد.
 
 
فرآیند تولید
Corning از نوعی فناوری «همجوشی» انحصاری برای تولید شیشه‌هایی در کلاس جهانی استفاده می‌کند. فناوری به‌کار رفته کیفیت سطح، وضوح بصری فوق‌العاده و ثبات ابعاد دقیق را تضمین می‌کند. تمام اجزای لازم برای ساخت این شیشه با یکدیگر ترکیب و سپس ذوب می‌شوند. این شیشه مذاب فرآیندی با نام isopipe را پشت سر می‌گذارد.
 
گوریلا گلس از ماده‌ای به نام Alkali-aluminosilicate ساخته می‌شود که حاوی مواد معدنی مانند آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن است. این مواد به افزایش قدرت ورقه شیشه کمک می‌کنند. همچنین، در فرآیند تولید، شیشه در حمام داغ (حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد) تبادل یونی نمک پتاسیم، غوطه‌ور می‌شود که استحکام سطحی و مقاومت آن را در برابر آسیب‌ بیش از پیش افزایش می‌دهد.
 
یون‌های سدیم سطح شیشه را ترک می‌کنند و یون‌های پتاسیم وارد سطح شیشه می‌شوند. پس از خنک شدن شیشه، این یون‌های بزرگ‌تر به یکدیگر فشرده می‌شوند و سطحی را ایجاد می‌کنند که قدرت فشردگی بیشتری دارد.
 
 
انواع گوریلا گلس
از سال ۲۰۰۵ تا کنون، یعنی زمانی که شرکت Corning تحقیقات درباره شیوه‌های جدید بهبود شیشه خود را آغاز کرد، پنج نسل از گوریلا گلس را معرفی کرده است. هر نسخه، نسبت به نسل قبلی، بهبودهای چشمگیری داشته و سخت‌تر و سبک‌تر از نمونه‌های قدیمی‌تر بوده است.
 
 
گوریلا گلس ۱
گوریلا گلس اولین بار در ژانویه ۲۰۰۷ روی اولین نسخه آی‌فون عرضه شد. این اولین باری بود که گوریلا گلس در محصولات الکترونیکی به کار می‌رفت. به‌ نظر می‌رسد دلیل این انتخاب اصرار استیو جابز برای استفاده از شیشه به جای پلاستیک روی اولین آی‌فون اپل بود. با این ‌حال، شیشه در آن زمان به‌سادگی می‌شکست، بنابراین جابز در ملاقاتی با مدیرعامل Corning و آشنایی با تحقیقات آن‌ها درباره گوریلا گلس، بلافاصله سفارش این شیشه‌ها را قطعی کرد.
 
گوریلا گلسی که روی اولین آیفون اپل استفاده شد، ۱/۵ میلی‌متر ضخامت داشت و دارای پوشش چربی‌گریز (Oleophobic) بود.
 
 
گوریلا گلس ۲
در سال ۲۰۱۲، دومین نسخه گوریلا گلس عرضه شد و ۲۰ درصد نازک‌تر از نسخه اولیه آن بود. این محصول تمام خصوصیات دیگر نسل قبلی، مانند سختی و مقاومت در برابر خراشیدگی را حفظ کرده بود و در عین حال نازک‌تر هم بود. این ویژگی برای بسیاری از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند عالی بود، زیرا حالا می‌توانستند ابزارهای باریک‌تری را طراحی و تولید کنند.
 
 
گوریلا گلس ۳
سومین نسخه گوریلا گلس ویژگی‌های اصلی این نوع شیشه را بهبود بخشید. Corning این بار توانست سختی شیشه را افزایش دهد و گوریلا گلس جدیدی را تولید کند که قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر بود و در برابر خراشیدگی مقاومت بیشتری داشت. این نسخه در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، سالی که توجه تولیدکنندگان به استفاده از این شیشه سخت در لپ‌تاپ‌ها و ابزارهای هیبرید هم جلب شد.
 
 
گوریلا گلس ۴
شرکت Corning از طریق نظرسنجی‌های خود دریافت که وقتی موضوع به تلفن‌های هوشمند مربوط می‌شود، مردم بیش از هر چیز درباره سقوط گوشی خود روی زمین و شکستن شیشه‌اش نگرانند. بنابراین، آن‌ها در چهارمین نسخه محصول خود روی تقویت شیشه و افزایش مقاومت آن در برابر سقوط تمرکز کردند. بر اساس اعلام این شرکت، گوریلا گلس ۴ در هنگام سقوط از ارتفاع یک متری می‌تواند «در ۸۰ درصد موارد در برابر شکستن مقاومت کند».
 
 
گوریلا گلس ۵
آخرین نسخه گوریلا گلس در ژوئیه ۲۰۱۶ معرفی شد و نسخه دیگری از این شیشه مقاوم است که طراحی شده تا سخت‌تر از نسخه‌های قبلی خود باشد. گوریلا گلس ۴ تقویت شده بود تا در برابر سقوط از ارتفاع یک متری مقاومت کند. مقاومت گوریلا گلس ۵، تا ۴ برابر ارتقا یافت تا در برابر سقوط قوی‌تر عمل کند. به‌گفته Corning، نسخه جدید می‌تواند در ۸۰ درصد موارد سقوط از ارتفاع ۱/۶ متری سالم بماند؛ آن‌هم در حالی که نمایشگر گوشی شما به سمت پایین قرار دارد و روی سطح سخت می‌افتد. به عبارت دیگر، حتی اگر زمان عکس گرفتن، گوشی از دستتان سقوط کند گوریلا گلس ۵ می‌تواند در برابر آسیب‌دیدگی مقاومت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.