اپراتورها

تلفن همراه

April 14, 2018
18:27 شنبه، 25ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89610

مکالمات بین‌المللی ایرانی‌ها رو به کاهش است؟

مقایسه‌ی آمار مکالمات بین‌الملل بین ایران و سایر کشورها در نوروز امسال با سال‌های گذشته، حاکی از روند کاهشی آن است و یکی از دلایل آن می‌تواند افزایش راه‌های ارتباطی از جمله نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های آنلاین باشد.
 
شرکت ارتباطات زیرساخت کشور اخیرا اعلام کرده که در ایام نوروز امسال، ‌ بیش از ۴۳ میلیون ۴۵۷ هزار دقیقه ترافیک بین‌المللی هموطنان را بین ایران و دیگر کشورهای جهان برقرار کرده است. از این حجم مکالمه، بیش از ۲۸ میلیون و ۹۷۶ هزار دقیقه سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و حدود ۱۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دقیقه سهم ترافیک وارده بین‌الملل به کشور بوده است.
 
همچنین اوج ترافیک روزانه مربوط به روز اول فروردین سال ۱۳۹۷ بوده که در این روز بیش از ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار دقیقه مکالمه مبادله شده است. بیشترین مسیر ترافیک بین‌الملل نیز مربوط به افغانستان، عراق، امارات، ترکیه، پاکستان، آمریکا، آذربایجان، کانادا و آلمان بوده است.
 
مکالمات نوروزی بین‌المللی سال‌های گذشته
 
این آمار در حالی است که در نوروز سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۴ میلیون و ۳۷۲ هزار دقیقه مکالمه بین ایران و دیگر کشورهای دنیا ثبت شده است که حدود ۶۴ درصد سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و باقی سهم ترافیک وارده بین‌المللی به کشور بوده است. اوج ترافیک روزانه مربوط به تاریخ ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ (همزمان با تحویل سال ۱۳۹۶) بوده که در این روز ۵ میلیون و ۶۶۰ هزار و ۶۱۹ دقیقه مکالمه مبادله شده است.
 
همچنین ایرانیان در نوروز ۱۳۹۵، ۸۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دقیقه با دیگر نقاط دنیا تماس برقرار کردند که اوج این ارتباط در روز اول فروردین ۱۳۹۵ بوده و ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دقیقه مکالمه مبادله شده است. از این میزان تماس، ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دقیقه سهم ترافیک صادره از ایران به دیگر کشورها و ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دقیقه سهم ترافیک وارده‌ی بین‌المللی به ایران بوده است.
 
در نوروز سال ۱۳۹۴ نیز شرکت ارتباطات زیرساخت ۹۰ میلیون دقیقه مکالمات بین‌الملل را برقرار کرد که ۴۵ میلیون دقیقه سهم ترافیک صادره و ۴۵ میلیون دقیقه سهم ترافیک وارده بین الملل به کشور بوده است. اوج ترافیک روزانه که در حدود ۱۲ میلیون دقیقه بوده نیز در روز اول فروردین تبادل شده که ۶ میلیون ۳۰۰ هزار دقیقه وارده و ۵ میلیون ۶۰۰ هزار دقیقه صادره بوده است.
 
آمار مربوط به برقراری مکالمات بین‌الملل بین ایران و سایر کشورها در نوروز، نشان می‌دهد مکالمات بین‌المللی در سال‌های گذشته روندی کاهشی داشته است. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند افزایش تاثیر پیام‌رسان‌ها و دیگر وسایل ارتباطی باشد که امکان برقراری ارتباط را به روش‌های دیگر فراهم می‌کند. بنابراین اگر تا دیروز تنها وسیله ارتباط، تماس تلفنی محسوب می‌شد، اکنون پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهایی هستند که با ایجاد تماس‌های صوتی و تصویری آنلاین، امکان برقراری ارتباط را فراهم می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.