رسانه‌های اجتماعی

April 15, 2018
17:45 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89638

سخنگوی قوه قضاییه: پیام رسان خارجی همکاری کند درصدی از خطایش را می بخشیم

سخنگوی قوه قضاییه، دبیر شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان مجلس در پایان هفته گذشته به توضیح مواضع شان درباره فیلتر تلگرام پرداختند.
پیام رسان ها و به طور خاص فیلتر تلگرام همچنان مهم ترین سوژه سخنرانی ها و مصاحبه های مسوولان کشور در حوزه فضای مجازی است و دلار و جنگ سوریه هم نتوانست تلگرام را از صدر خبرهای پر مخاطب پایین بکشد.
در اظهارنظرهای آخر هفته درباره تلگرام، سخنگوی قوه قضاییه گفت: مدیران پیام رسان های خارجی اگر حاضر شوند برخی قوانین ما را بپذیرند ما هم حاضریم توافق کرده و حتی درصدی از خطر را بپذیریم.
به گزارش مهر محسنی اژه ای در خصوص فیلتر کردن شبکه پیام رسان تلگرام گفت: فناوری جدید یک تحول بزرگ در دنیا ایجاد کرده و ایران نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد و ما باید از مزایایی آن استفاده کنیم.
وی گفت: اگر کسی به مرزهای فیزیکی کشور ما یک وجب تجاوز کند هیچ کس به ما اجازه نمی دهد در مقابل آن کوتاه بیاییم. آنچه که امروز برای ایران و دیگر کشور ها در حال رخ دادن است گذشتن از مرزها است وشبکه های اجتماعی اگر کنترل نشوند می توانند همه چیز را در اختیار خود بگیرند. کسب و کار در این عرصه موردی جزیی است.
اژه ای تاکید کرد: ما نمی گوییم بیاییم این شبکه ها را کامل مسدود کنیم و حرف ما این است که باید سرمایه گذاری کرده و از همه خطوط لازم حفاظت کنیم. باید تا جایی که می توانیم زیرساخت های این بخش را بومی کنیم. اگر ۲۰ سال پیش به این عرصه ورود یافته بودیم امروز بسیار جلوتر بودیم.
سخنگوی دستگاه قضایی گفت: یک زمانی ممکن بود در خصوص انتخابات شعارهایی داده شود. دیروز در رسانه ها به نقل از آقای نهاوندیان اعلام شد یکی از عوامل ایجاد اختلال در بازار ارز همین شبکه تلگرام بود.
وی گفت: در مقطعی اعلام شد مدیر تلگرام قول داده برخی موضوعات را مدیریت کند و از دی ماه به بعد دیگر حاضر به همکاری با ایران نشد. اگر پیام رسان خارجی حاضر شود  برخی قوانین ما را بپذیرد ما هم حاضریم توافق کرده و حتی درصدی از خطر را بپذیریم.
اژه ای در خصوص حفظ حریم شخصی مردم در فضای مجازی تاکید کرد: بدون حکم قاضی هیچ کس حق ورود به حریم خصوصی مردم را ندارد و قاضی نیز در چارچوب خاص وبا مستندات قانونی می تواند این حکم را صادر کند.
 
 فیلتر تلگرام منطقی است
نمایندگان مجلس نیز چون چند هفته گذشته از قافله اظهارنظر درباره فیلتر تلگرام عقب نماندند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و امنیت خارجی بار دیگر از فیلترینگ تلگرام دفاع کرد و این کار را منطقی دانست.  
علاءالدین بروجردی درباره فیلتر تلگرام گفت: فیلتر این پیام رسان موضوعی قابل دفاع و کاملا منطقی است، تصویب اینترنت رایگان به منظور جابجایی به شبکه مجازی ایرانی و تحریم شرعی و جریمه برای کسانی که بخواهند اطلاعات افراد را منتشر کنند ازجمله تمهیدات درنظر گرفته شده در این مورد است.
محمدرضا ملکشاهی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با فارس، با بیان ضرورت از میان بردن انحصار تلگرام به عنوان ابزار پیام رسانی در کشور گفت: کارکرد پیام رسان ها تامین نیازهای مردم در ارتباطات، اطلاع رسانی و تبلیغات است.
وی افزود: وقتی پیام رسان های داخلی می توانند کارکردی در حد تلگرام ارایه کنند، چه نیازی به آن است، پیام رسانی در کشور محدود و منحصر به تلگرام باشد؟
ملکشاهی با بیان این که تلگرام ابزاری در دست برخی سازمان های جاسوسی دنیاست، گفت: تلگرام در خدمت کشورهایی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا به وسیله آن با کشورهای مستقل مقابله کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان به تصمیم محدودسازی یا فیلتر تلگرام در بعضی کشورهای دیگر پرداخت و گفت: این نشان می دهد که علاوه بر جمهوری اسلامی ایران سایر کشورها نیز به مضرات این پیام رسان آگاهی داشته و در این زمینه اقدام می کنند.
 
 همکاری مردم، کلید مهاجرت به پیام رسان های داخلی
دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز با تاکید بر اینکه بدون همکاری مردم کوچ از پیام رسان خارجی به داخلی امکان پذیر نیست، گفت: برای رفع دغدغه حریم خصوصی تصمیماتی اتخاذ می شود.
به گزارش مرکز ملی فضای مجازی کشور، ابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با فعالان فضای مجازی کشور افزود: نگاه مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی کشور نگاه توسعه ای به فضای مجازی است و ما معتقدیم که در مرحله تحول تمدنی هستیم که بیشتر تکنولوژی محور است.
وی گفت: ما در مرحله تاریخی هستیم که در آن قرار است روابط ملت ها و حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و این درحالی است که بازیگران و نوع بازی در این صحنه متفاوت است. بنابراین باید آمادگی داشته باشیم تا در این دوره تاریخی سهمی داشته باشیم.
فیروزآبادی با بیان این که بعضی از کشورها مانند چین و کره هوشیاری بیشتری داشتند و بازیگران اصلی فضای مجازی آمریکا، اروپا، روسیه، چین و کره هستند، تاکید کرد: این بازیگران نقش اصلی در فضا سازی این حوزه در دنیا دارند و در واقع روابط بین الملل به صورت ترکیب سه عامل جغرافیا، اقتصاد و سیاست شکل گرفته است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور افزود: مرزهای جغرافیایی ما در فضای مجازی پلتفرم ها هستند و با توجه به تحولی که در اقتصاد دنیا با هوشمندسازی در پیش است در حال حاضر ما کمی دچار عقب افتادگی هستیم که باید جبران کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از این موارد پیام رسان ها است که قبلا ما در این حوزه سند حمایت از پیام رسان های بومی را به تصویب شورا رساندیم، اعلام کرد: در این مصوبه تصمیم گرفته شده که از سکوهای خارجی پیام رسان به سکوهای داخلی کوچ کنیم البته به دلیل مشکلات اقتصادی کشور همچون نظام بانکی و نظام تامین مالی کار بسیار سنگینی است اما با وجود فشار روانی سنگینی که بر حکومت و دولت وارد خواهد کرد باید در این عصر به این استقلال و خودکفایی دست یابیم.
رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: مردم ایران اگر بدانند چه دستاوردهایی در این استقلال نهفته است حتما همراهی خواهند کرد و معتقدیم که بدون همکاری آنها این کوچ امکان پذیر نخواهد بود چرا که بازیگران اصلی فضای مجازی مردم هستند و دوران بازیگری فقط نخبگان، گروه های مرجع و سیاستگذاران پایان یافته است.
وی در خصوص نگرانی مردم برای مساله حریم خصوصی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تاکید داشتند و ما نیز پیش از این با قوه قضاییه تمهیداتی اتخاذ کردیم که مبتنی بر خواسته پیام رسان ها و فعالان فضای مجازی در این پیام رسان ها بوده که براساس آن مسوولان کانال ها در رابطه با مطالبی که در فضای مجازی پخش می کنند مسوولیت مستقیم ندارند و مسوولیت آنها از زمانی شروع می شود که به آنها از طریق قضایی و قانونی اعلام شود.
فیروزآبادی گفت: همچنین قرار شد با همکاری کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در این خصوص تصمیماتی اتخاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.