تلفن همراه

گوشی

April 15, 2018
17:46 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89639

راز موفقیت چینی ها در تولید گوشی هوشمند

هر کالایی را که کیفیت پایینی دارد، کالای چینی می نامیم؛ چرا که چشم بادامی ها به کپی کاری معروف اند. اما از چند سال پیش صنعت گوشی در چین بسیار پیشرفت کرد و هم اکنون شاهد قرار گرفتن نام تولیدکنندگان چینی در میان بزرگ ترین سازندگان گوشی در جهان هستیم.
در این گزارش قصد داریم نگاهی به محصولات چینی و دلیل موفقیت آنها داشته باشیم.
هم اکنون غیر از هوواوی، شرکت های اوپو، ویوو، ZTE، وان پلاس و شیائومی جایگاه ویژه ای را در بازار دنیا به خود اختصاص داده اند. همه می دانند که شرکت های بزرگی مثل اپل و سامسونگ بزرگ ترین کارخانه تولید محصولات خود را در چین بنا کرده اند. بنابراین از سال ها پیش این چینی ها بودند که در کارخانه های چینی کار می کردند و صنعت تولید گوشی را به خوبی از بزر گ ترین تولیدکنندگان دنیا آموختند، حالا به نظر می رسد از همه آموخته های خود استفاده کرده اند و صنعت تولید گوشی را به بهترین نحو ممکن در دست ساخته های خود به کار می برند تا آنجا که نه تنها در بازار چین، بلکه سایر بازارها در حال افزایش میزان سهم خود هستند.
آمارها نشان داده که حالا دیگر در تولیدات این شرکت ها اثری از محصولات بی کیفیت و کپی کاری نیست و هر کدام از آنها در ساخت گوشی ها به استانداردهای جهانی رسیده اند.
مثلا هوواوی که تا یکی دو سال پیش به ساخت گوشی های ارزان قیمت معروف بود، حالا گوشی هایی برای رقابت با سامسونگ و اپل راهی بازار می کند و در همه زمینه ها از نمایشگر و دوربین گرفته تا پردازنده و پردازشگر گرافیکی و طراحی، بسیار پیشرفت کرده و محصولات بسیار با کیفیتی راهی بازار می کند؛ گوشی هایی با همه قابلیت های پیشرفته و حتی قیمتی در حد گوشی های سامسونگ و اپل.
از سوی دیگر شیائومی که به اپل چینی معروف است، گوشی هایی با طراحی شکیل و امکانات فوق العاده و البته قیمت پایین در اختیار مشتریان قرار می دهد. البته مدل فروش شیائومی باعث شده تا این کمپانی چینی شهرت پیدا کند. شیائومی از ابتدا پایه فروش گوشی هایش را بر فروش آنلاین گذاشت و بازخورد خوبی هم از سوی مشتریان به ویژه در چین دریافت کرد. حتی زمان هایی را برای فروش ویژه گوشی هایش در نظر گرفت و رکوردهای خوبی به ثبت رساند.
شرکت هایی مثل اوپو و ویوو نیز با طراحی خاص گوشی هایشان را راهی بازار کرده اند. اوپو در ابتدا گوشی هایی با طراحی بسیار باریک راهی بازار کرد و شاید از همان زمان بود که عرضه گوشی های فوق باریک، ترند شد و سایر تولیدکنندگان نیز به ساخت گوشی های باریک روی آوردند. سپس ساخت گوشی با نمایشگر بزرگ را در دستور کار خود قرار داد.
اوپو در خط تولید گوشی های خود از ربات نیز کمک می گیرد؛ اما این ربات ها از نزدیک توسط انسان ها مورد نظارت قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی انجام می شود. گزارش ها حاکی است که طی فرایند کنترل کیفی، اوپو ۱۳۰ آزمون مختلف را به انجام می رساند. این آزمون ها شامل اتفاقات روزمره ای می شود که برای گوشی های هوشمند می افتد؛ برای مثال می توان به رها کردن گوشی پس از خارج کردن آن از جیب اشاره کرد. تست رها شدن گوشی ۲۸۰۰ بار تکرار می شود. پس از انجام این آزمون، گوشی مورد بررسی قرار می گیرد تا از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل شود. اوپو از یک ماشین تکان دهنده نیز استفاده می کند و گوشی های تولیدشده ۱۵۰ بار تکان داده می شوند.
 ویوو نیز به عنوان یک کمپانی تازه کار، به تولید گوشی های ارزان قیمت هوشمند پرداخت و از آنجا که کیفیت را سرلوحه کارش قرار داد، توانست با عرضه گوشی های باکیفیت ارزان قیمت سهم زیادی از بازار را از آن خود کند.
از سوی دیگر وان پلاس با عرضه گوشی های بسیار پیشرفته در حد محصولات بالارده بازار، توانست جایگاه خوبی را در بازار جهانی به خود اختصاص داد. غیر از همه امکاناتی که گوشی های وان پلاس داشتند، باتری های بزرگ و از سوی دیگر میزان شارژی که این دستگاه ها نگه می دارند، باعث شده تا مشتریان پروپاقرصی را به خود اختصاص دهند.
به این ترتیب بود که چینی ها توانستند در صنعت تولید گوشی موفقیت زیادی کسب کنند و سهم قابل ملاحظه ای از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص دهند.
بر این اساس است که هم اکنون غیر از بازار چین و خاورمیانه درصدد نفوذ به بازار اروپا و آمریکا هستند و گزارش ها حاکی است که حتی امسال هم درصدد افزایش میزان صادرات خود به خارج از چین هستند؛ مثلا شیائومی اگر بتواند ماهانه ۱۰ میلیون گوشی عرضه کند، این شانس را دارد که در نهایت بتواند در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کند.
از طرف دیگر هوواوی مدتی است شرایط خیلی خوبی تجربه می کند و به لطف مدل هایی چون سری P20 که همراه با هوش مصنوعی عرضه می شوند، می تواند سفارش بیشتری دریافت کند.
به گزارش منابع مختلف، هوواوی با توجه به عرضه ۱۵۳ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۷، به گونه ای برنامه ریزی کرده است که سال ۲۰۱۸ بتواند ۲۰۰ میلیون دستگاه گوشی وارد بازارهای مختلف کند.
اوپو و ویوو نیز استراتژی های جدیدی برای سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته اند و می خواهند با هدف قرار دادن بازارهای درحال توسعه و عرضه محصولاتی که ارزش خرید بالایی نسبت به بهای پرداختی دارند و از هوش مصنوعی بهره می برند، سهم بیشتری از بازار داشته باشند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.