تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 17, 2018
18:58 سه شنبه، 28ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89722

سیسکو با عرضه پیام‌رسان وارد عرصه بلاکچین می‌شود!

بنابر یک درخواست ثبت اختراع که توسط اداره ثبت اختراعات و علامت تجاری ایالات متحده (USPTO) در ۲۹ مارس ( ۹ فروردین ۱۳۹۷) منتشر شده، سیسکو به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در عرصه فناوری و شبکه، درحال‌توسعه یک روش ارتباط گروهی محرمانه مبتنی بر فناوری بلاکچین است.
 
در این ثبت اختراع، سیسکو به تشریح روشی می‌پردازد که طی آن زنجیره بلاکی می‌تواند محرمانه و امن بودن پیام‌رسانی گروهی، اشتراک‌گذاری فایل و ردیابی سابقه عضویت را تضمین کند. فناوری مدنظر در این حق ثبت اختراع درصدد است تا به بررسی چالش‌های مشترک پیش‌روی گروه‌های ویژه پیام‌رسانی بپردازد:
 
“نحوه ایجاد، برقراری ارتباط، بروز شدن عضویت در گروه و مصونیت از دستکاری غیرمجاز، مشکلات رایجی هستند که که در آن ساختاری قابل‌دسترس که بتواند در چارچوب گروهی پویا، غیرمتمرکز و خود سازمان‌ده مؤثر باشد، وجود ندارد. ”
 
“این روش تعریف گروه ویژه و غیرمتمرکز، به‌ روزرسانی‌های عضویت پویا و غیرمتمرکز، اشتراک‌گذاری باز، مصون در برابر دستکاری و ردیابی تاریخ و اطلاعات عضویت را مجاز می‌داند.”
 
این روش حاکی از ایجاد یک شبکه امن با استفاده از کلیدهای رمزنگاری است که تنها شرکت‌کنندگان مجاز اجازه پیوستن به یک چت گروهی مبتنی بر شبکه غیرمتمرکز فوق‌الذکر را دارند.
 
بلوک منشاء که “مجموعه اولیه‌ای از اعضای گروه را تعریف می‌کند”، توسط اولین شرکت‌کننده ایجاد می‌شود. همه فعالیت‌ها در چت، ازجمله افزودن یا حذف اعضای گفتگو در بلوک‌های بعدی ثبت می‌شوند.
 
اشتراک گذاری پیام‌های متنی تنها کارکرد این فناوری نیست، بلکه اشتراک‌گذاری فایل و حتی رسانه جاری و پخش استریم از جمله سایر کارکردها می باشد:
 
“به‌طور خلاصه، این روش، راهکاری برای به‌دست آوردن مجوز در ارتباطات گروهی محرمانه برحسب یک فهرست سفارشی مرتب شده از بلوک‌ های داده‌ای است که نشان دهنده یک جدول زمانی مصون در برابر دستکاری “بروز رسانی‌ های عضویت” در گروه است.
 
کاربردهای بسیاری برای چنین تکنیکی وجود دارد. یکی از این کاربردها، فراهم سازی امکان رمزگذاری سرتاسری (end-to-end) پیام‌ها، اشتراک گذاری محتوا و رسانه‌های جاری و استریم است. این امر در ایجاد یک پروتکل یا برنامه طراحی شده برای برقراری ارتباطات محرمانه گروهی نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 
سیسکو در عین حال در سندی دیگر در دسامبر ۲۰۱۷ (که پیش از طرح پیام رسان سیسکو معرفی شده بود) به دنبال ثبت طرحی با موضوع به‌کارگیری بلاک چین برای ردیابی دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) بوده است.
انتشار یک پرونده حق ثبت اختراع می‌تواند حقوق ویژه و معینی را در آن زمینه تکنولوژی در اختیار متقاضی قرار دهد. اگر حق ثبت اختراع صادر شود، متقاضی می‌تواند حق امتیاز معقولی را برای فعالیت‌های نقض‌کننده‌ای که از تاریخ انتشار درخواست ثبت اختراع تا تاریخ صدور این حق ثبت اختراع دریافت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.