تلفن همراه

گوشی

April 20, 2018
12:52 جمعه، 31ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89770

گوشی‌ سامسونگ و برندهای متفرقه تا آخر امروز فرصت ثبت مشخصات دارند

سخنگوی طرح رجیستری با بیان اینکه گوشی‌های سامسونگ و سایر برندهای متفرقه تا پایان وقت جمعه ۳۱ فروردین ۹۷ فرصت دارند نسبت به ثبت مشخصات و استفاده در شبکه اپراتورهای ایران اقدام کنند، گفت: تاکنون ۲۱۰ هزار و ۷۶۰ مورد شناسه گوشی‌ همراه در لیست سیاه و قاچاق قرار گرفته است.
به گزارش فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا امروز در محل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌ همه هموطنان دارنده گوشی‌های مدل سامسونگ و بقیه گوشی‌های موجود و هر نوع گوشی تجاری و حتی ایرانی اگر دو یا سه خشاب سیم‌کارت دارند، آنها را تا قبل از پایان روز جمعه 31 فروردین 97 حتماً روشن کرده و تماس بگیرند، تا مشخصات گوشی‌ آنها در سامانه ثبت شود، در غیر این صورت بعد از انقضای این تاریخ به مدت یک ماه به عنوان گوشی همراه مسافر تلقی شده و بعد از اتمام یک ماه از ارائه خدمات شبکه به این گوشی‌ها خودداری می‌شود.
 
سخنگوی طرح رجیستری تلفن همراه گفت: همین فرایند برای تبلت‌ها که سیم‌کارت می‌خورند و قابلیت تماس دارند، باید اجرا شود.
 
وی افزود: اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد طرح ثبت شناسه گوشی‌های تلفن همراه در شبکه‌های داخلی ایتا، آی‌گپ و سروش موجود است و یا شهروندان می‌توانند از طریق سامانه همتا به نشانه Hamta.ntsw.ir مراجعه کنند و مشخصات گوشی خود را وارد نمایند.
 
وی گفت: کسانی که گوشی جدید خریداری می‌کنند باید شماره IMEI را از روی جمعه گوشی یادداشت کرده و به شبکه *7777# ارسال کرده و کد فعالسازی دریافت کنند و در صورتی که شماره IMEI ندارند می‌توانند از طریق *#06# شماره IMEI گوشی را دریافت کنند و از اصالت گوشی خود مطلع شوند.
 
سخنگوی طرح رجیستری افزود: پیامکی که به خریدار گوشی تلفن همراه ارسال می‌شود با سرشماره 7777 نمایش داده می‌شود.
 
دهقانی‌نیا تأکید کرد: اگر کسی گشی سامسونگ و یا سایر گوشی‌های متفرقه را تا پایان وقت روز جمعه استفاده نکند تا یک ماه بعد از این تاریخ خدمات آن قطع می‌شود و به هیچ‌وجه امکان استفاده از آن گوشی وجود نخواهد داشت.
 
وی افزود: تاکنون 3700 گوشی با انقضای مدت ارائه شده برای طرح رجیستری و ثبت مشخصات از دریافت خدمات محروم شده‌اند.
 
سخنگوی طرح رجیستری در مورد گوشی‌های همراه مسافران گفت:‌ کسانی که به عنوان مسافر وارد کشور می‌شوند باید ظرف یک ماه مشخصات گوشی خود را در سامانه همتا ثبت کنند و سیم‌کارت‌هایی که به اسم و کد ملی فرد است را وارد گوشی کرده و از آن استفاده کنند.
 
دهقانی‌نیا در مورد اینکه تاکنون چه تعداد گوشی از رده خارج شده‌اند، بیان داشت: از تاریخ اجرای طرح رجیستری گوشی‌های اپل که از 14 آذر سال 96 مشمول شدند 108 هزار و 588 مورد مسدود شد و گوشی‌های موتورولا که از 9 دی مشمول شد 10 هزار و 450 مورد مسدود شد. گوشی گوگل که از 9 دی مشمول شد 235 مورد، گوشی بلک‌بری 930 مورد، گوشی ال‌جی 20 هزار و 754 مورد مسدودی، گوشی سامسونگ S9 و S9+  حدود 79 مورد و گوشی نوکیا 43 و 944 مورد، گوشی هووآوی 25 هزار و 794 مورد و گوشی سونی و تکنو و شیائومی فعلا شناسه مسدودی ندارند ودر مجموع 210 هزار و 760 مورد شناسه در لیست سیاه قاچاق قرار گرفته‌اند.
 
وی در مورد ضریب سار مربوط به نرخ جذب امواج ساطع شده از دکل‌های بی‌تی‌اس گفت: این ضریب در برخی کشورها 1.4 وات در کیلوگرم و در کشور ما 1.6 وات در کیلوگرم است که خوشبختانه تمام تجهیزات گوشی همراه که وارد شبکه شده و مجاز به دریافت خدمات شده‌اند این استاندارد را دارا هستند.
 
سخنگوی طرح رجیستری افزود: فعلاً آماری از گوشی‌هایی که قبل از اجرای طرح رجیستری بوده‌اند، در مورد آزمون سار آنها وجود ندارد.
 
وی هدف از طراحی طرح رجیستری را از صرفه‌انداختن پدیده شوم قاچاق برای قاچاقچی عنوان کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در سال 84 به ستاد مبارزه با قاچاق کالا فرمودند کاری کنید که پدیده قاچاق برای قاچاقچی صرفه نداشته باشد. بنابراین با اجرای طرح رجیستری می‌خواهیم پدیده قاچاق گوشی را از صرفه بیندازیم.
 
وی همچنین به سامانه ثبت تلفن همراه در گمرک اشاره کرد و گفت:‌احراز هویت برای اتباع ایرانی مقیم خارج کشور که دارای کد ملی هستند، خواهد بود و اگر برخی مسافران نوع خاصی از گوشی تلفن همراه را وارد کنند که تاکنون سابقه نداشته اولین نفر باید به صورت حضوری به اداره ارزیابی گمرک مراجعه و مشخصات گوشی و ارزش گمرکی آن را ارائه کند.
 
دهقانی‌نیا تأکید کرد: 90 درصد بازار گوشی از 10 برند تشکیل شده و 9 درصد بازار از 100 برند دیگر و یک درصد باقیمانده بازار 1300 برند متفرقه گوشی تلفن همراه است.
 
سخنگوی طرح رجیستری در مورد گوشی‌های وارد شده به مناطق آزاد گفت:‌ طبق قانون گوشی‌هایی که در منطقه آزاد وارد می‌شود، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که در محدوده مناطق آزاد قابل استفاده است و اگر این گوشی‌ها بخواهد در سرزمین اصلی کشور استفاده شود، بدون پرداخت حقوق گمرکی امکان ندارد و به عنوان کالای قاچاق با آن برخورد می‌شود.
 
وی در مورد درآمد اجرای طرح رجیستری بیان داشت: طبق آمار گمرک واردات گوشی تلفن همراه در سال 95 رقم 5 هزار میلیارد ریال بوده که با اجرای طرح رجیستری از نیمه دوم سال 96 این رقم به 13 هزار و 600 میلیارد ریال رسید و از نقطه‌ نظر عایدی برای دولت در سال 95 مبلغ 900 میلیارد دریال و در سال 96 مبلغ عایدی 2450 میلیارد ریال بوده است.
 
دهقانی‌نیا گفت: از ابتدای اجرای رجیستری تا 26 فروردین 97 رشد عادی دولت از محل واردات رسمی گوشی همراه به 2700 میلیارد ریال رسیده و ارزش واردات در این مدت به 15 هزار میلیارد ریال رسیده است.
 
وی در مورد نحوه استعلام اصالت گوشی تلفن همراه گفت: مشخصات IMEI گوشی به شماره ستاره 7777 مربع *7777# ارسال می‌شود و در گزینه اول آن یعنی اصالت گوشی پیامکی ارسال می‌شود که نشان می‌دهد گوشی به صورت رسمی یا قاچاق وارد شده است.
 
سخنگوی طرح رجیستری همچنین خطاب به برخی بازرگان‌نماها گفت: عده‌ای فرصت‌طلب گوشی‌های اپل را قبل از ورود به کشور باز کرده و باطری اصلی آن را درمی‌آورند و باطری تقلبی برای آن جا می‌اندازند که اصطلاحاً به این گوشی‌ها ریفربی می‌گویند که این گوشی‌ها در سامانه جدید امکان دریافت خدمات شبکه نخواهند داشت.
 
دهقانی‌نیا افزود: اگر کسی گوشی‌های وارد شده به مناطق آزاد را وارد سرزمین اصلی کند پیامکی به آن داده می‌شود که این گوشی در منطقه آزاد ثبت شده و تا عوارض گمرکی آن پرداخت نشود، قابل استفاده در سرزمین اصلی نخواهد بود.
 
وی تأکید کرد: البته شرط استفاده گوشی‌های مناطق آزاد در سرزمین اصلی استفاده مستمر و ممتد بیش از سه ماه است که تا سه ماه خدمات دریافت می‌کنند و بعد از آن اگر عوارض دولت را پرداخت نکنند، از دریافت خدمات محروم می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.