رسانه‌های اجتماعی

April 25, 2018
10:44 چهارشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90003

دبیرشورایعالی فضای مجازی: مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد دارند

دبیرشورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مردم ایران هم به یکدیگر و هم به دولت اعتماد دارند و همانطور که به سیستم های نرم افزاری فضای مجازی بانکی، مخابراتی و ثبت املاک در کشور برای حفظ حریم خصوصی شان اعتماد کردند به پیام رسان های داخلی نیز اعتماد می کنند.

 
سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکزملی فضای مجازی کشور با بیان این مطلب افزود: بعضی ها از خارج با تحریک مردم قصد ایجاد تشویش برای عدم اعتماد به حفظ حریم خصوصی افراد در پیام رسان های داخلی در کشور را دارند ، این در حالی است که بخش اعظم فعالیت مردم در فضای مجازی در حوزه های اقتصاد، ورزشی، فرهنگی وآموزشی و خدماتی همچون دولت الکترونیک بوده و ایران در حفظ حریم خصوصی شهروندان خود در این حوزه ها در دنیا سرآمد است.
وی با اشاره به فضا سازی های بسیار منفی در خصوص حفظ حریم خصوصی افراد در پیام رسان های داخلی، تاکیدکرد: با وجود فضاسازی های منفی در این خصوص ، شاهد هستیم در این مدت کوتاه نزدیک به 12 میلیون نفر در پیام رسان های داخلی هویت خود را ثبت کردند که البته شاید همه آنها فعال نباشند اما این روند با سرعت خیلی زیادی ادامه داشته و منحنی آن صعودی است . بنابراین مردم به اعتقاد من انتخاب خود را کرده و به پیام رسان های داخلی که کالای ایرانی است ، اعتماد دارند.
دکتر فیروزآبادی اظهار داشت: تمامی پیام رسان های خارجی می توانند مورد حمله همه شهروندان خارجی و ایرانی قرار بگیرند . بنابراین پیام رسان های خارجی در خطر تعرض دنیا هستند و در صورتی که این اتفاق بیفتد هیچ نظامی وجود ندارد که بتوانیم حریم خصوصی شهروندان مان را حفظ کرده و هویت حمله کننده را تشخیص دهیم ولی در پیام رسان های داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب قانونی مطابق قوانین ومقررات جمهوری اسلامی وجود دارد.
وی با تاکید بر این که به ملت ایران اطمینان می دهیم از لحاظ سخت افزاری ونرم افزاری ظرفیت لازم فراهم شود اما به هر حال کار پیچیده و تاکتیکی در پیش است که باید به تدریج صورت گیرد، تصریح کرد: بحث خروج از انحصار تلگرام مدتهاست که در برنامه قرار داشته و از شروع سال وارد مرحله جدیدی شدیم که تاکنون اطلاع رسانی منظم در خصوص مضرات فعالیت در شبکه تلگرام به مردم شده و خوشبختانه برای شکستن این انحصار همه قوای کشور وفاق دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: دولت در بخشنامه ای تمام دستگاه های بخش دولتی و عمومی کشور را ظرف یک هفته موظف کرد تا از تلگرام به شبکه های پیام رسان داخلی کوچ کنند که با سرعت بسیار خوبی این کوچ شروع شد و در این مدت ما شاهد کاهش 10 درصدی پهنای باند مصرفی کشور در تلگرام بودیم که این موفقیت بسیار بزرگی است.
وی با اشاره به کاهش 27 درصدی بازدیدها و 17 درصدی تولید مطالب در این مدت در تلگرام گفت: این نشان دهنده اتحاد ملت ماست و ما باجدیت این طرح را پیگیری خواهیم کرد و در مرحله بعد تمامی کسب و کارهای فعال در تلگرام نسبت به کوچ اقدام خواهند کرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در رابطه با حفظ حقوق فعالان کسب و کارها در فضای تلگرام، اعلام کرد: سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب کردیم تا کانال هایی که بالای 5 هزار عضو دارند بایستی در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت کد شامد ثبت نام کنند که این کد هویت و اصالت کانال است و بر همین اساس در پیامی که به تمامی کانال ها ارسال شد اعلام کردیم که پیام رسان ها کد شامد این کانال ها را حفظ کرده تا این کانال ها برای ثبت خود به پیام رسان داخلی مراجعه کنند اما این برای مدت محدودی است و باید هر چه سریعتر کانال ها برای حفظ دامنه شان در پیام رسان های داخلی فعال شوند البته کانال ها می توانند در پیام رسان های خارجی که درکشور فعالیت دارند نیز حضور داشته باشند.
وی با اشاره به این که 5 پیام رسان داخلی را پیش از این انتخاب کرده بودیم که با توجه به استقبال مردم از دو پیام رسان بله و ایتا، این پیام رسان ها نیز به عنوان منتخب مردم مورد تایید قرار گرفتند، تصریح کرد: از تمامی پیام رسان های منتخب حمایت خواهیم کرد و این حمایت شامل تامین فضا، نگهداری داده، پهنای باند، تعرفه، وام بانکی و هر آنچه از لحاظ سخت افزاری امکانپذیر است، خواهد بود. همچنین از پیام رسان ها به طور مثال خواستیم تا باتی را فراهم کنند که انتقال اطلاعات موجود در تلگرام به پیام رسان های داخلی به سهولت انجام شود که براساس گزارش ها اکثر پیام رسان ها ی داخلی این بات را ایجاد کرده و در اختیار کاربرانی که کانال های پرظرفیت دارند قرار دادند.
دکتر فیروزآبادی گفت: اطمینان داشته باشید که پیام رسان های داخلی پاسخگوی نیاز مردم خواهند بود و در صورتی که مشکلاتی در این پیام رسان ها به وجود آمد به مرکز ملی فضای مجازی اعلام کنند تا در جلسات کارشناسی با مسئولان این پیام رسان ها نسبت به رفع آنها اقدام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.