امینت

تلفن همراه

April 25, 2018
13:29 چهارشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90023

چرا برنامه‌های موبایل به‌عکس و اطلاعات ما دسترسی دارند؟

به‌طورمعمول دلایل بسیار منطقی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا برنامه‌ها و نرم‌افزارها تلفن‌های همراه به‌عکس ها و سایر اطلاعات شخصی کاربر دسترسی دارند اما پیش از هرگونه فعالیتی باید از کاربر اجازه بگیرند.
شاید برای بسیاری از ما در هنگام نصب برنامه‌های جدید روی تلفن همراه، این سؤال به وجود آمده باشد که چرا برنامه‌های تلفن‌های همراه از ما درخواست دسترسی به اطلاعات و تصاویرمان را می‌کنند؟ ممکن است زمانی که برنامه‌های موبایل به اطلاعات ما دسترسی پیدا می‌کنند به نظر برسد که تهاجمی صورت گرفته و کاربر احساس ناامنی کند اما معمولاً در این‌گونه فعالیت‌ها، یک توضیح کاملاً منطقی برای این موضوع وجود دارد.
 
برنامه‌های کاربردی دستگاه‌های تلفن همراه در بخشی به نام سند باکس (Sandbox) قرار می‌گیرند. درواقع سند باکس که در لغت کیسه‌شن معنا می‌شود برای ایجاد استحکامات دفاعی به کار می‌رود و در مبحث برنامه‌های تلفن‌های همراه نیز این فنّاوری کنترل دسترسی به اطلاعات در سیستم‌عامل ساخته‌شده است و هر برنامه را از داده‌های خود، از برنامه‌های دیگر و از سخت‌افزار دستگاه جدا می‌کند تا بتواند از بروز آسیب اتفاقی یا عمدی به آن‌ها جلوگیری کند.
 
دکتر پیتر جی. بنتلی (Peter J Bentley) از پژوهشگران کامپیوتر دانشگاه کالج لندن در این رابطه چنین توضیح می‌دهد؛ برنامه‌های کاربردی دستگاه‌های تلفن همراه در بخشی به نام سند باکس (Sandbox) قرار می‌گیرند. درواقع سند باکس که در لغت کیسه‌شن معنا شده و برای ایجاد استحکامات دفاعی به کار می‌رود و در مبحث برنامه‌های تلفن‌های همراه نیز این فنّاوری کنترل دسترسی به اطلاعات در سیستم‌عامل ساخته‌شده است و هر برنامه را از داده‌های خود، از برنامه‌های دیگر و از سخت‌افزار دستگاه جدا می‌کند تا بتواند از آسیب اتفاقی یا عمدی به آن‌ها جلوگیری کند.
 
هنگامی‌که یک برنامه و نرم‌افزار تلفن همراه نیاز به پردازش برخی داده‌ها دارد، ابتدا باید از کاربر اجازه بگیرد. به‌طورمعمول به دلایل بسیار منطقی برنامه‌ها و نرم‌افزارها به‌عکس ها و سایر اطلاعات ما دسترسی دارند. برنامه ویرایش عکس برای انجام فعالیت خود نیاز دارد تا به‌عکس های کاربر دسترسی داشته باشد و یا برنامه ضبط و ایجاد فایل‌های صوتی برای اجرای برنامه‌های خود باید امکان دسترسی به میکروفن را داشته باشد.
 
گاهی اوقات یک برنامه و اپیلیکیشن ممکن است نیاز به دسترسی اطلاعات شخصی بیشتری پیدا کند و در حال تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات باشد تا آن‌ها را برای بازاریابی مورداستفاده قرار دهد.
 
به اعتقاد دکتر جی. بنتلی، درصورتی‌که کاربر احساس کند که حریم خصوصی‌اش موردحمله و دستبرد قرار می‌گیرد، بهترین کار این است که اجازه دسترسی به داده‌های شخصی که از سوی برنامه و نرم‌افزار ارائه می‌شود را رد کرده یا برنامه موردنظر را به‌طور کامل حذف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.