اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 30, 2018
21:11 دوشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90239

هزینه ارسال پیامک‌ تمامی اپراتورها 10 ریال ارزان‌تر شد

اسفندماه 93 بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اپراتورهای مخابراتی را موظف کردند تا علاوه بر هزینه پیامک مبلغ 10 ریال عوارض از مشترکین بگیرند و آن را به خزانه‌داری دولت واریز کنند، اما حالا «مجید حقی»، معاون رگولاتوری اعلام کرده که اخذ این مبلغ دیگر پشتوانه قانونی ندارد و باید هزینه‌های دریافت شده به مردم بازگردانده شود.
 
به گفته رگولاتوری، این سازمان نامه‌ای به مورخ 27 فروردین ماه سال جاری برای تمامی اپراتورها فرستاده که به موجب آن، قانون گرفتن 10 ریال هزینه مازاد در ارسال پیامک‌ها لغو شده است. بر همین اساس در وهله اول اپراتور «شاتل‌موبایل» اعلام کرد که مبالغ این هزینه را به حساب مشترکین باز‌میگردانند و از فردا دیگر این هزینه در هنگام ارسال پیامک محاسبه نخواهد شد.
 
«آرش کریم‌بیگی»، مدیرعامل شاتل موبایل در گفتگوی خود با دیجیاتو ضمن تایید موضوع ارزان‌تر شدن پیامک‌ها اعلام کرد: «هزینه 10 ریال تمامی پیامک‌هایی که مشترکین از اولین روز سال 97 تا پایان وقت امروز، 10 اردیبهشت‌ماه، ارسال کرده‌اند به شارژ آنها در طول یکی دو روز آینده بازخواهد گشت.»
 
کریم‌بیگی همچنین وجود پیام‌رسان‌ها را یکی از مواردی می‌داند که باعث شده استفاده از پیامک در تمامی اپراتورها نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند. نظریه کریم‌بیگی با توجه به اعلام نشدن تعداد پیامک‌ اپراتورها در اعیاد (به ویژه نوروز) در یکی دو سال اخیر و کاهش تب و تاب رقابت تعداد ارسال پیامک اپراتورها در این روزها، به نظر درست می‌رسد.
 
روابط عمومی ایرانسل همچنین در گفتگوی خود با دیجیاتو موضوع کاهش قیمت پیامک‌ها را تایید می‌کند و اعلام می‌کند که هزینه پیامک‌های این اپراتور زین پس نسبت به رقم قبلی 10 ریال کم‌تر خواهد شد.
 
با اینکه هنوز سایر اپراتورها به طور رسمی در این باره موضع خود را اعلام نکرده‌اند ولی به‌نظر می‌رسد که این قانون همگانی بوده و التزام به عمل آن وجود دارد. سال گذشته در زمان وزارت «محمود واعظی» نیز ابهاماتی در این مورد پیش آمده بود که به دلایلی رفع نشد ولی امسال این توافق در رگولاتوری به وجود آمده است.
 
قانونی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه 1393 تصویب کرده بودند شامل یک بند الحاقی درآمدی به تبصره 19 لایحه بودجه آن سال بود که در لایحه امسال لغو شده است. مبلغ فوق هیچ درآمدی را به اپراتورها و یا رگولاتوری اضافه نمی‌کرد و صرفا به عنوان عوارض استفاده از پیامک و درآمدزایی دولت محسوب می‌شد.
 
هزینه پیامک‌ها برای هر اپراتور تا پیش از اعلام این خبر بدین شرح اعلام شده بود که در نهایت 10 ریال از مبالغ زیر کم خواهد شد:
 
همراه اول (دائمی):
 
پیامک فارسی: 89 ریال
 
پیامک انگلیسی: 222 ریال
 
همراه اول (اعتباری)
 
پیامک فارسی:  116 ریال
 
پیامک انگلیسی: 274 ریال
 
ایرانسل (دائمی)
 
پیامک فارسی: 89 ریال
 
پیامک انگلیسی: 160 ریال
 
ایرانسل (اعتباری)
 
پیامک فارسی: 105ریال
 
پیامک انگلیسی: 199 ریال
 
رایتل (دائمی)
 
پیامک فارسی: 88ریال
 
پیامک انگلیسی: 159رایل
 
رایتل (اعتباری)
 
پیامک فارسی: 89 ریال
 
پیامک انگلیسی: 220 ریال
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.