لبه تکنولوژی

May 10, 2018
15:22 پنجشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90546

ابداع پنجره‌های هوشمندی که نور و گرما را تنظیم می‌کند

محققان سوئیسی پنجره‌های هوشمند پوشیده شده از آینه‌های کوچک را برای هرچه بیشتر روشن شدن یک اتاق ابداع کرده‌اند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، پنجره‌ها برای اتاق‌ها، نور، گرما و دید به بیرون را به ارمغان می‌آورند، اما ما همیشه هر سه این عوامل را در یک زمان باهم نمی‌خواهیم. به همین دلیل است که محققان در سوئیس در حال توسعه یک روش نسبتا ساده برای هوشمندسازی پنجره‌ها با تعبیه آینه‌های منعکس کننده کوچک در آنها هستند که شرایط اتاق‌ها را در تمام ایام سال مطلوب نگاه می‌دارد.
 
نمونه‌هایی از پنجره‌های هوشمند در سال‌های اخیر در شکل‌های متنوع معرفی شده‌اند. پنجره‌های الکتروکرومی می‌توانند رنگ خود را براساس تقاضا تغییر دهند و در عرض چند دقیقه از روشن تا تاریک تغییر می‌کنند. در حالی که بعضی از آنها می‌توانند میزان نور یا گرمای ورودی به اتاق را مدیریت و تنظیم کنند.
 
بعضی دیگر می‌توانند انرژی خود را از خورشید بگیرند، در حالی که طرح‌های دیگر بدون جلوگیری از ورود نور، برای حفظ حریم خصوصی، تار می‌شوند.
 
مشکل این است که اکثر این سیستم‌ها به منابع قدرت نیاز دارند و نسبتا پیچیده هستند.
 
محققان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) و آزمایشگاه فدرال علوم مواد و فناوری (Empa) در سوئیس در حال ساخت پنجره‌های هوشمندتری هستند که ضمن حفظ شفافیت، می‌تواند مثلا نور را وارد اتاق کند اما مانع ورود گرما شود.
 
تیم برای شروع از یک لیزر دقیق برای ایجاد یک ریز ساختار شیاردار بر روی سطح یک نوار استفاده کرد. آینه‌های کوچک که به عنوان لنزهای متمرکز کننده سهمی‌وار مرکب (CPC) شناخته می‌شوند، سپس در حفره‌های سطحی تبخیر می‌شوند.
 
این نوار را می‌توان به شیشه و یا به داخل پنجره‌های دو جداره وارد کرد، تا آرایه‌ای از آینه‌های کوچک می‌تواند نور خورشید را به شکل کارآمدتر به اتاق منعکس کند و حتی تاریک‌ترین نقاط اتاق را هم روشن کند.
 
محققان می‌گویند در آزمایش‌های خود، مواد پنجره هوشمند موفق به انتشار 60 درجه‌ای نور شد و توانست 80 درصد نور ورودی را منعکس کند و تقریبا نور خورشید را به صورت افقی به اتاق برساند.
 
برای کسانی که نگران تار شدن یا پنجره هستند، محققان می‌گویند که شیشه این پنجره هوشمند چشم انداز را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و در هر شرایطی کاملا شفاف می‌ماند.
 
محققان همچنین می‌گویند که این پنجره هوشمند قادر خواهد بود که در زمستان نور و گرما را به اتفاق هم به اتاق برساند، اما در تابستان مانع ورود گرما و تشعشع اذیت کننده نور خورشید شود.
 
محققان در حال حاضر بر روی یک پروژه آزمایشی برای پوشش بازتابنده کار می‌کنند که شامل نصب نمونه‌های اولیه این پنجره‌ها در ساختمان "امپا" و نظارت بر چگونگی کار است.
 
تیم هم اکنون در حال توسعه فرآیندهای تولید انبوه این پنجره هوشمند است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.