تجارت الکترونیک

May 11, 2018
9:58 جمعه، 21ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90569

سفارش‌های آنلاین چگونه پردازش می‌شوند

به‌تازگی مرکز خرید آنلاین اوکادو (Ocado) از طرح جدید خود برای انباره‌های پردازش سفارش‌های آنلاین رونمایی کرده است که یک شبکه روباتیک پیشرفته از جنس آینده است.

در سال گذشته میلادی بود که مرکز خریدوفروش آنلاین محصولات خانگی اوکادو اقدام به رونمایی از شبکه روباتیک پردازش سفارش‌های مشتریان کرد. این شرکت به‌تازگی طرح جدید را ارائه کرده است که تنها نگاهی به طرح‌های مفهومی آن می‌تواند نشان بدهد که آینده ما چگونه خواهد بود.
 
معمولا برای خرید مایحتاج خانه به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و یک سبد خرید در دست می‌گیریم. سپس در میان ردیف‌های مختلف چیده شده از لوازم خانه حرکت کرده و مواد موردنیاز خود را انتخاب می‌کنیم. این روش به‌هیچ‌عنوان برای پردازش سفارش‌های آنلاین قابل پیاده‌سازی نیست. حتی اگر خود سفارش‌دهنده نیز از این پروسه حذف شود بازهم چنین رویکردی بسیار عجیب و غیرعملی به نظر می‌رسد.
 
به همین دلیل نیز اوکادو به سراغ جایگزین کرده ردیف‌های یاد شد با یک شبکه خاص رفته است. این شبکه به نحوی طراحی شده است که از زاویه بالا توسط یک سیستم روباتیک قابل دسترسی است. به‌این‌ترتیب که وقتی سفارشی ثبت می‌شود، جایگاه قرارگیری هر یک از اجزای این سفارش در شبه مربوطه مشخص شده و ربات‌ها به بالای آن بخش رفته و به‌اندازه سفارش از آن برداشت می‌کنند.
 
همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، هر یک از ربات‌هایی که در شبکه فعال هستند با یک رنگ خاص مشخص شده‌اند و به همین دلیل نیز می‌توان درک کرده با چه شبکه پیچیده و منحصربه‌فردی روبرو هستیم. هر یک از این ربات‌ها در ابعاد یک ماشین لباسشویی هستند و بر روی ریل‌های آهنی حرکت می‌کنند و به همین دلیل نیز قابلیت حرکت در دو محور عمودی و افقی را دارند.
 
در مرکز یاد شده تعداد یک هزار و 100 عدد از این ربات‌ها به‌صورت همزمان فعالیت خواهند کرد و برنامه‌ریزی ترافیک و مسیر حرکت آن‌ها به نحوی انجام شده است که هیچ تصادف و تداخلی در کار آن‌ها به وجود نیاید. از سوی دیگر حتی کار کردن این تعداد انسان در چنین محیطی دشوار است ولی ربات‌های یاد شده بدون دردسر می‌توانند به حرکت خود ادامه داده و بدون مشکل به‌پیش بروند.
 
به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که اوکادو توانسته است تا نمایی از آینده را همین امروز برای ما به نمایش دربیاورد. این امر نشان می‌دهد که این سیستم روباتیک در آینده‌ای نه‌چندان دور در سایر مراکز فروش آنلاین نیز پیاده‌سازی خواهد شد.
 
منبع: Gizmodo
 
ترجمه: احمد محمد حسینی – سیناپرس
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.