رگولاتوری

May 12, 2018
15:15 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90593

معاون رگولاتوری: اگر به موقع از 5G بهره‌برداری نکنیم کشور از مزایای آن بی‌بهره می‌ماند

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: چنانچه جذب، راه‌اندازی و بهره برداری به موقع نسل پنجم تلفن همراه را مد نظر قرار ندهیم، در واقع کشور را از دریافت مزایای این نسل از فناوری بی‌بهره می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نسترن محسنی در کارگاه فناوری ها و روندهای اخیر (SATRC) با تمرکز ویژه بر IoT و 5G افزود: در این عصر که با مفاهیم چندوجهی و جدیدی نظیر اقتصاد دیچیتال و تحول دیجیتال مواجه هستیم، بیش از پیش لازم است تا به اشتراک عقاید و تجربه ها بپردازیم.
به گفته او، بستر اصلی اجرایی شدن و تحقق این مفاهیم جدید، ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی است و البته ارتباطات موبایل در این عرصه بسیار خودنمایی میکند. لذابا توجه به اهمیت این مفاهیم که توسعه همه جانبه کشورها در آن قرار دارد و باتوجه به نقش کلیدی تلکام و به‌طور خاص، ارتباطات همراه در دستیابی به این عناصر توسعه‌ای، باید کشورها با تمام قوا برای جذب و مجهز شدن به آخرین تکنولوژی‌های روز در حوزه ICT اقدام کنند.
محسنی با اشاره به دو شاخص اصلی حوزه ارتباطات همراه شامل مصرف دیتای موبایل و تعداد دستگاه های متصل، اعلام کرد: باتوجه به گزارش‌های منتشر شده و پیشبینیهای صورت گرفته، از جمله گزارش اریکسون برای سال 2022 مصرف حدود 10 برابری داده‌های موبایل نسبت به سال 2016 تخمین زده شده و پیشبینی می‌شود تعداد دستگاهای متصل در سال 2022 حدود 30 میلیون بیشتر ازدستگاه‌های متصل در سال 2016 باشد.
او افزود: این شاخص‌ها جهت‌گیری فناوریهای نوین این حوزه که نمایانگر مسیر آینده برای پاسخگویی به نیاز روزافزون جامعه هستند را بازگو میکند و این فناوری‌ها باید قابلیت‌های جدیدتر و بیشتری را برای ارائه خدمت موردنیاز جامعه براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته فراهم کنند.
محسنی با اشاره به اینکه تقریبا هر 10 سال، دنیا شاهد عرضه یک نسل جدید ارتباطات موبایل بوده است و براساس هدف‌گذاریها و پیش‌بینیها، نسل پنچم موبایل نیز تا سال 2020 به  صورت تجاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، گفت: چنانچه جذب، راه‌اندازی و بهره برداری به موقع این نسل را مد نظر قرار ندهیم در واقع کشور را از دریافت مزایای این نسل از فناوری بی‌بهره می‌کنیم.
او افزود: بر همین اساس لازم است اقدامات موثر و برنامه‌ریزی‌ها برای جذب، دریافت و بهره‌برداری به موقع از همه فناوریها و نسل‌های آتی موبایل را مدنظر قرار دهیم.
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه براساس پیشبینیهای صورت گرفته، استفاده غالب از شبکه نسل پنچم موبایل در سال‌های آتی عموما مبتنی بر کاربردهای Mobile BroadBand، Mission Critical و IoT Massive و همچنین چتر IoT که در واقع موجبات اتصال رنج وسیعی از از دستگاهها را فراهم می‌کند، است، گفت: در سال 2025 بیش از 50 درصد دستگاههای همراه در کل جهان از شبکه نسل پنجم تلفن همراه استفاده خواهند کرد و مهاجرت به 5G به شکل گسترده‌ای در کل دنیا رخ خواهد داد.
او درخصوص مهاجرت به 5G در چند سال آینده یادآور شد: گزارش‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن است که میزان جذب و بهره‌برداری به موقع از تکنولوژی در همه کشورها و مناطق مختلف دنیا یکی نیست.
محسنی با اشاره به گزارش GSMA درخصوص منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای جذب فناوریهای نوین گفت: طبق این گزارش کشورهای این منطقه به دسته‌های پیشرو، درحال گذر با سرعت قابل ملاحظه، درحال گذار و بدون هر گونه اقدام موثری) تقسیم شده‌اند به گونه‌ای که این گزارش نشان میدهد جذب و بهره‌برداری به موقع از ارتباطات با فناوری‌های جدید به صورت یکسان در کشورها اتفاق نیفتاده است.
معاون رگولاتوری با استناد به گزارش GSMA، شاخص‌های کلیدی که در این خصوص حائز اهمیت هستند را با عنوان شاخص‌های ارتباطی و اتصالات مبتنی بر فناوریها و روندهای نوین شامل زیرساخت‌ها، آمادگی مصرف‌کنندگان، استطاعت‌پذیری استفاده و خدمات و محتوا برشمرد و افزود: توجه به تمامی این فاکتورها و شاخص‌های حیاتی به‌طور توامان، نیاز به اقتباس فناوری‌های جدید و جذب  آنها و در نهایت امکان بهرهمندی از تمامی قابلیتها و مزایای آن را محقق خواهد ساخت.
او افزود: همان‌گونه که فراهم‌سازی زیرساختها حائز اهیمت است، آمادگی بهره‌برداری از مزیتهای فناوری توسط کاربران و مشتریان و همچنین در اختیار داشتن محتوا و خدماتی که مطابق سلابق مردم مناطق جغرافیایی مختلف است نیز بسیار حائز اهیمت است و چنانچه این چند وجه باهم دیده نشود، جذب فناوری یا اتفاق نخواهد افتاد یا در زمانی رخ خواهد داد که دیگر آن فناوری جای خود را به فناوریهای جدیدتر سپرده است. همچنین اگر با صرف سرمایهگذاریها و هزینههای زیاد در زمان نسبتا صحیح نیز امکان بهره‌گیری از فناوری فراهم شود، تاثیر مورد نظر در رشد همه جانبه و در راس آن رشد اقتصادی کشور و بهره‌مندی صدرصدی از مزایای فناوری رخ نخواهد داد چراکه آمادگی لازم وجود ندارد و به خدمات، محتوا و کاربردها متناسب با آن فناوری فکر نشده است.
محسنی به نقش بسیار پررنگ و حائز اهمیت سیاست‌گذاران و رگولاتورهای حوزه ICT  اشاره کرد و توضیح داد: در این  مقطع زمانی که ICT به عنوان محرک اصلی اقتصاد و توسعه کشورها شناخته شده است، توجه و برنامه‌ریزی برای تخقق همزمان و متقارن چهار شاخص کلیدی فوق از اقدامات اصلی از سوی رگولاتورها قلمداد میشود.
او گفت: برای بهره‌مندی از فناوریها و رویکردهای نوین 5G و IoT لازم است جامعه اعم از کاربر نهایی یا ارگان‌ها و سازمان‌ها و همچنین تمامی صنایع و مشاغل با خدمات قابل دریافت از طریق فناوریهای نوین بهطور دقیق آشنا شوند و سپس به موازات این موضوع، راه‌های گسترش و افزایش خدمات و سرویسهای مقرون به‌صرفه (هم از منظر تولیدکننده و هم از منظر مصرف‌کننده) مورد نظر مردم برابر با سلایق مختلف و الزامات کاری و فنی مختلف بر بستر فناوریهای جدید مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد و البته به موازات این اقدامات، کسب و توسعه فناوریهای جدید بر بسترهای ارتباطی نیز باید همزمان مورد سرمایهگذاری قرار گیرد.
محسنی افزود: هرگونه انفعال و عدم توجه به هریک از شاخص‌ها و موارد فوق میتواند موجبات عدم دستیابی به اهداف توسعه‌ای و دسترسی به مزیتها و قابلیتهای فناوری‌های جدید را به دنیال داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.