سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 12, 2018
18:07 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90610

گرانی، ورشکستگی و فساد در کمین حوزه فاوا

چهارشنبه هفته گذشته فعالان کمیسیون سخت افزار و شبکه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران روز پرکاری را گذراندند. مسایل و مشکلات ناشی از نوسان شدید نرخ دلار و همچنین اجرای ناقص ارز تک نرخی موجب شد تا روسای هر دو کمیسیون در نشستی فوری با خبرنگاران حوزه فاوا تبعات ناشی از شفاف نبودن مکانیزم پرداخت ارز به شرکت ها و واردکنندگان را هشدار دهند. به گفته آنها اگر دولت هر چه سریع تر روند پرداخت ارز تک نرخی را اصلاح و شفاف نکند و عدالت صنفی آنطور که باید رعایت نشود، قطعا در روزهای آینده بسیاری از شرکت های حوزه فاوا دچار ورشکستگی خواهند شد و بیکاری گسترده ای صنف فناوری اطلاعات را در بر خواهد گرفت.
 
پس از نشست خبری، برخی از اعضای کمیسیون سخت افزار و شبکه نصر تهران به همراه تنی چند از خبرنگاران عازم منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام شدند تا ضمن بازدید از این منطقه و آشنایی با قابلیت آن، نشستی با مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی پیام داشته باشند تا شاید در آینده ای نزدیک صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان دارای منطقه آزاد اقتصادی مختص به خود شود. 
در ادامه گزارش، بخشی از صحبت‎های مطرح شده در نشست خبری پیرامون مشکلات و تبعات ناشی از نوسان نرخ ارز  و همچنین  موضوعات مطرح شده میان فعالان اقتصادی صنف فاوا و مسوولان منطقه ویژه اقتصادی پیام را می‎خوانید.
 هشدار کارشناسان صنف فاوا
احمد علیپور، رییس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در نشستی خبری که صبح روز چهارشنبه در محل سازمان برگزار شد، گفت: دولت باید اعلام کند که بر اساس چه مکانیزمی ارز 4200 تومانی می دهد. اکنون 10 روز از اجرای ناقص ارز تک نرخی گذشته و دولت هنوز اعلام نکرده که به کدام حوزه صنفی چقدر ارز داده است. وی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و دولت به صورت شفاف نگوید چقدر ارز به چه حوزه ای داده است، قطعا هم فساد شدیدی جامعه اقتصادی را دربر می گیرد و هم شرکت های زیادی دچار ضرر و زیان جبران نشدنی خواهند شد.
علیپور افزود: در همین چند روز هم عده ای بیکار ننشسته اند و از شرکت ها پول می گیرند تا  به آنها ارز 4200  تومانی تخصیص یابد.
رییس کمیسیون سخت افزار نصر تهران با بیان اینکه تا وقتی شفاف سازی از جانب دولت صورت نگیرد، عدالت صنفی محقق نمی شود، گفت: خواسته صنف فناوری اطلاعات از دولت این است که مکانیزم ارایه ارز تک نرخی را شفاف  اعلام  کند تا شرکت ها بتوانند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند.
 از بین رفتن قبح قاچاق
علیپور یکی دیگر از تبعات عدم شفافیت در اجرای ارز تک نرخی را گسترش قاچاق عنوان کرد و گفت: اگر دولت نیازهای ارزی فعالان اقتصادی را در عرصه های مختلف به خصوص صنف فناوری اطلاعات پاسخگو نباشد، قاچاق کالا افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در سال 72 به دلایل اقتصادی خیلی از بانک ها گشایش اعتبار بانکی نمی کردند و تراز تجاری منفی شده بود. به همین دلیل مرزهای کشور بسته شد. هرچند اوایل کمی مشکل ایجاد کرد، اما به دلیل ایجاد شفافیت شرکت ها تکلیف خود را می‎دانستند و بر اساس آن برنامه‎ریزی کردند.
رییس کمیسیون سخت افزار نصر تهران گفت: بسیاری از فعالان حوزه سخت افزار و رایانه اعلام کرده اند که ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلا در بازار وجود ندارد و هیچ معامله ای براساس آن صورت نمی پذیرد؛ همچنین به فعالان حوزه  فاوا ارز یا اختصاص نمی‎یابد یا به صورت گزینشی است. 
 کالای IT در زمره کالاهای لوکس
وی گفت: متاسفانه نگاه دولت به اهمیت صنعت فاوا بسیار عقب افتاده است و هنوز کالاهای IT را در زمره کالاهای لوکس قرار می دهد.
وی با ابراز نارضایتی از اینکه به همزن برقی ارز اختصاص می دهند، اما محصولات فناوری اطلاعات را در زمره کالای لوکس قرار داده اند، گفت: وضع فعالیت شرکت های حوزه فاوا بسیار بد است و شرایط بسیاری از شرکت ها اعم از تولیدی یا بازرگانی که البته حیات هر دو در بازار فناوری به یکدیگر وابسته اند، به شدت بحرانی است و بدون شک در هفته های آتی، باید شاهد اثرات جانبی این تصمیم 
باشیم.
علیپور افزود: اینکه دولت بگوید به همه نیازهای وارداتی ارز می دهیم، اما در نهایت تنها به 23 کالای وارداتی ارز تعلق بگیرد، اقدامی غیرکارشناسی و اشتباه است. ما یک هفته است که در تعامل با دولت آن را مطرح کرده‎ایم و هیچ پاسخی تاکنون دریافت نکرده ایم. 
در همین رابطه آزاد معروفی، رییس کمیسیون شبکه نصر تهران نیز عنوان کرد: همانطور که بخش خصوصی و مردم پشت دولت ایستاده اند، دولت نیز باید با آنها همکاری داشته باشد تا شرکت ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
وی افزود: اگر دولت فکری به حال این مساله نکند بسیاری از شرکت ها به خصوص شرکت های کوچک از مدار خارج و عده زیادی بیکار خواهند شد. همزمان با این مشکل، فشارهای زیادی هم از سوی سیستم گمرکی وارد می شود.
معروفی افزود: ما نمی گوییم شرکت های حوزه فاوا اصلا ارز نگرفته اند. اما آنقدر تعداد آنها معدود بوده که اثری در صنف ندارد.
وی گفت: دولت باید بپذیرد که برخی از تکنولوژی ها  به سادگی در کشور قابل تولید نیست و سیاستگذاری های اشتباه و نادرست غیر از صدمه به شرکت ها چیزی به همراه ندارد.
 لزوم استفاده از نظرات کارشناسی صنف فاوا
رییس کمیسیون سخت افزار نصر تهران همچنین با بیان اینکه دولت باید در تدوین سیاست های اقتصادی نظرات بخش خصوصی را نیز داشته باشد، گفت: اصول حکم می کند اگر دولت نماینده ملت است، نظر ملت را که در قالب تشکل ها ارایه می شود بداند و بر اساس آن برنامه ریزی کند.
وی افزود: تشکل های صنفی دو نقش مهم دارند. اول اینکه در سیاستگذاری ها به دولت کمک کنند و بازوی مشورتی دولت باشند و دوم اینکه اگر دولت تصمیم نادرستی گرفت، عواقب کار را گوشزد کنند. قطعا اگر دولت بخواهد نظر بخش خصوصی حوزه فاوا را بشنود، با جان و دل کمک خواهیم کرد.
 ضرر هنگفت برندگان مناقصات
در ادامه نشست، رییس کمیسیون شبکه نصر تهران درباره مشکلاتی که نوسان نرخ ارز برای شرکت هایی که قبلا در مناقصات شرکت کرده اند، ایجاد کرده است، گفت: شرکت هایی که نیمه دوم سال گذشته در مناقصات برنده شده اند اکنون دو مشکل عمده دارند، نخست اینکه در مقابل مناقصه متعهد هستند و اگر نتوانند تعهدات خود را انجام دهند ضمانت نامه آنها ضبط می شود. دوم اینکه اعتبارشان در کشورهای دیگر از دست می رود زیرا  کالایشان رسیده است، اما نمی توانند ترخیص کنند.
معروفی افزود:  متاسفانه در مناقصات افزایش قیمت دلار و ضرر و زیان پیمانکاران دیده نشده است در حالی که هرچند سال یکبار ما با سونامی ارزی مواجه هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.