اپلیکیشن

تلفن همراه

دولت الکترونیک

May 12, 2018
18:18 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90617

جهرمی: «دولت همراه» همین هفته عملیاتی می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آخر هفته پیش به گیلان سفر کرد تا به دور از هیاهوی پایتخت درباره فیلتر تلگرام و اختلالات اینترنتی و سایر برنامه های وزارت فاوا صحبت کند.
 
وزیر ارتباطات در این سفر پروژه های ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان را با سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری از سیستم یکپارچه مدیریت املاک کشور را آغاز کرد.
علاوه بر آن عملیات اجرایی ۲۵۶ میلیارد تومان پروژه ارتباطی دیگر در استان گیلان در سال جاری رونمایی شد. 
بر همین اساس، پروژه های افتتاح شده شامل توسعه ظرفیت شبکه انتقال، توسعه پهنای باند دسترسی دیتا اپراتورها از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، افزایش ظرفیت دیتا، توسعه فیبرنوری، مرکز سوییچ و رادیو شرکت مخابرات، نوسازی و راه اندازی سایت نسل دوم، سوم و چهارم تلفن همراه و راه اندازی و احداث سایت اینترنت ثابت نسل چهارم از سوی اپراتورهای سه گانه تلفن همراه می شود.
 
 دولت همراه این هفته افتتاح می شود
وزیر ارتباطات در این سفر از افتتاح دولت همراه در هفته جاری خبر داد. البته این اپلیکیشن ماه هاست که در دسترس عموم قرار گرفته اما افتتاح آن به درخواست دفتر رییس جمهور به تعویق افتاده بود. درواقع شنیده شده است که دفتر رییس جمهور به وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که حسن روحانی علاقه مند است در مراسم افتتاح این اپلیکیشن حضور یابد. اما در عمل هیچ زمان مشخصی برای این مراسم در نظر گرفته نشد. به نظر می رسد با توجه به راه اندازی دولت همراه در چند ماه گذشته، عملا حضور رییس جمهور در این مراسم موضوعیت نداشته باشد.
در همین باره آذری که در نشست کمیته تخصصی ICT استان گیلان سخن می گفت، توضیح داد: دولت الکترونیکی را به صورت جدی پیگیری می کنیم که بخش کوچکی از آن ثبت گوشی های همراه بود که اجرای آن ۴۰۰ میلیون دلار به درآمدهای کشور اضافه کرد و از ورود قاچاق به کشور جلوگیری به عمل آمد.
وی با بیان اینکه در جریان اجرای دولت الکترونیکی دستگاه های مختلف از حالت سیلندری بیرون می آیند و به یکدیگر متصل می شوند، افزود: دولت همراه را در هفته آینده افتتاح می کنیم که آغاز فرایند خدمات زنجیره ای از طریق گوشی همراه به کاربران است. 
آذری جهرمی با بیان اینکه استقلال طلبی قوای کشور در کنار عملکرد مستقل دستگاه ها مانع تحقق همه دولت الکترونیکی است گفت: در این زمینه با قوه قضاییه برای اتصال سامانه ها مذاکره کردیم چراکه این اتصال جلوی فساد را می گیرد. 
وی اجرای دولت الکترونیکی را که تحول جدی همراه با موانع جدی در نظام اداری کشور دانست و گفت: انرژی زیادی برای دولت الکترونیکی گذاشتیم که هم اکنون زیرساخت های آن فراهم شده است و برای ایجاد شفافیت، کاهش فساد، هزینه ها و بالابردن راندمان و بهره وری تلاش می کنیم. 
جهرمی بدون ذکر منبعی، با بیان اینکه ایران در شاخص دولت الکترونیکی در رتبه صدم قرار دارد، گفت: مطابق تکلیفی که مجلس در قانون توسعه برنامه ششم توسعه کشور بر عهده ما قرار داده باید در پایان سال ششم، ۳۰ رتبه در این حوزه ارتقا پیدا کنیم. 
 
 شبکه ملی اطلاعات 500 میلیارد بودجه گرفت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جلسه با مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان تهیه بانک اطلاعاتی وضعیت ارتباطات روستاهای سراسر کشور گفت: مطابق تکلیف مجلس برای برقرار کردن ارتباطات ۹۰ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار کشور باید ابتدا گزارش وضعیت ارتباطی روستاهای کشور را به صورت آنلاین داشته باشیم که سامانه آن راه اندازی شده است. 
وی با بیان ضرورت تغییر بعضی از فناوری ها برای خدمات بهتر و ارزان تر به مردم افزود: باتوجه به نیاز مردم و همچنین تغییر تکنولوژی، توسعه سیم مسی دیگر توجیه ندارند و باید اعتبارات را به سمت کشیدن فیبرنوری به همه روستاهای کشور ببریم که البته این کار بسیار بزرگی است. 
آذری با بیان اینکه کل اعتباری که بر اساس مصوبه مجلس برای روستاهای کشور اختصاص پیدا کرده است، ۳۰۰ میلیارد تومان در سال است که با این وجود نمی توان توسعه ارتباطات روستاها را با هم انجام داد، گفت: ضمن اینکه این اعتبارات برای توسعه خدمات دیگری چون پست نیز باید هزینه شود و فقط برای ایجاد ارتباط نیست. 
وی با بیان اینکه دولت برای توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است گفت: بنابراین باتوجه به ظرفیتی که دانشگاه گیلان و رشت دارد علاقمند هستیم بخشی از این اعتبار به این دانشگاه اختصاص پیدا کند.
 
 فیلتر تلگرام که آخر دنیا نیست
وزیر ارتباطات همچنین در این سفر با فعالان جوان حوزه ICT استان گیلان گفت وگو کرد که بسیاری از انتقادات درباره فیلتر تلگرام و اختلال در اینترنت کشور بود.
آذری نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران کشور همه مردم است و اداره کشور با یک نظر امکان پذیر نیست گفت: فیلترینگ تلگرام ممکن است انفاق ناگواری بوده باشد ولی با این کار دنیا به آخر نرسیده است.
آذری با بیان اینکه از ابتدای سال 96 تا پایان بهمن ماه حدود 180 میلیارد تومان اپلیکیشن به فروش رفته است گفت: سهم گیلان از این فروش 3 میلیارد تومان بوده یعنی معادل 7 درصد بوده است. وزیر ارتباطات با بیان اینکه تاثیر اتصال اشیا از طریق اینترنت بسیار بزرگ و زمینه ساز اقتصاد دیجیتال است و کشورها برای تصاحب بازار اقتصاد دیجیتال برنامه ریزی کرده اند گفت: منابع فیزیکی محدود و نیازهای بشر رو به ازدیاد است و فقط با افزایش بهره وری می توان پاسخگوی این نیازها بود و اینترنت چیزها و اقتصاد دیجیتال این بهره وری را افزایش می دهند.
وزیر فاوا گفت: برای مدیریت منابع آب در کشاورزی دشت قزوین پروژه ای با اینترنت چیزها اجرا شده و 50 درصد صرفه جویی در مصرف آب ایجاد کرده است.
آذری ادامه داد: از نظر شاخص دانش مردم در استفاده از فناوری اطلاعات، رتبه 58 دنیا را داریم، رتبه خوبی است ولی باید ارتقای بیشتری پیدا کند و در شاخص استفاده از فناوری اطلاعات قبلا رتبه 111 جهان بودیم و امروز در جایگاه  101 هستیم.
وی با بیان اینکه  باید از فناوری اطلاعات در حفظ محیط زیست، آموزش، مصرف انرژی، شهر هوشمند و… استفاده کنیم گفت: استفاده از فناوری اطلاعات رویکرد امروز ماست و با کمک هم باید رشد سریعی در این شاخص را رقم بزنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با بیان اینکه اصل فعالیت استارت آپ مبتنی بر خلاقیت است گفت: این خلاقیت بین گروه های مختلف است، فضای مجازی بدون مرز است پس بازارهای این حوزه نیز بدون مرز است و اگر خلاقیت جالبی ارایه دهید بازار های جهانی را هم کسب خواهید کرد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.