اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

May 12, 2018
19:38 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90632

نگاه‌ها به نهاد رگولاتوری در دولت ترامپ؛ توافق دو غول مخابراتی امریکا برای مبادله سهام و ادغام نهایی با یکدیگر

پس از دو تلاش نافرجام در ادغام، سرانجام دو اپراتور مخابراتی T-Mobile و Sprint در ایالات متحده توافق کردند تا در یک معامله تبادل سهام، ادغام شوند تا غولی جدید در بازار موبایل آمریکا در رقابت با Verizon و AT&T ایجاد شود.
 
اگر این اقدام در بررسی نقض قوانین آنتی تراست، مهر تأیید وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال (FCC) به‌عنوان رگولاتوری حوزه ارتباطات این کشور را دریافت کند، سومین و چهارمین اپراتور بزرگ ایالات‌متحده در هم ادغام خواهند شد و شرکت جدید می‌تواند رقیبی جدی‌تر برای AT&T و Verizon باشد.
 
اعضایی که در وزارت دادگستری درباره این ادغام و بررسی احتمال نقض قوانین ضدتراست نظر خواهند داد، اغلب در کمیته سال ۲۰۱۴ برای ادغام رأی منفی داده بودند.
 
همچنین عدم علاقه دونالد ترامپ نسبت به مالکیت خارجی شرکت‌های آمریکایی با توجه به حضور دویچه تلکام آلمان و سافت بانک ژاپن (به عنوان دو سهامدار عمده این دو شرکت) ازجمله مواردی است که موافقت با این ادغام را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
 
پیش از این پیشنهاد خرید اسپرینت از سوی T-Mobile در سال ۲۰۱۴ نیز مورد موافقت واقع نشده بود همچنین سه سال قبل آن نیز در سال ۲۰۱۱ وزارت دادگستری آمریکا با مورد مشابه ( خرید T-Mobile توسط AT&T) به دلیل احتمال تضعیف بازار خدمات بی سیم مخالفت کرده بود.
 
بااین‌وجود با توجه به حضور جمهوری خواهان در دولت امریکا، و سیاست آنان در عدم دخالت در بازار کسب و کار، همچنین حضور آجیت پای در FCC به نظر می‌رسد شرایطی نظیر آن سالها حاکم نخواهد بود و بدین ترتیب احتمال موافقت با این ادغام بالا است.
 
در صورت موافقت با این ادغام شاهد رشد و توسعه سریع‌تر شبکه نسل پنجم موبایل ۵G خواهیم بود که هر دو در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند اما در بخش فناوری وایرلس و بیسیم ممکن است کاربران شاهد کاهش رقابت و افزایش قیمت باشند.
 
جزئیات قرارداد
در توافق تازه، Deutsche Telecom صاحب ۴۲% و SoftBank نیز صاحب سهم ۲۷% از شرکت جدید خواهدشد. (سهام این دو شرکت پیش‌ازاین در T-Mobile و Sprint به ترتیب ۶۲ و ۸۵ درصد بوده است.)
 
شرکت جدید همچنان T-Mobile نامیده خواهد شد و جان لجر به‌عنوان مدیرعامل به کار خود در شرکت ادامه خواهد داد.
 
سهام‌داران Spirit در ازای هر سهم، ۰٫۱۰۲۵۶ از سهام T-Mobile یا معادل ۹٫۷۵ سهام Spirit به ازای هر سهم T-Mobile را دریافت خواهند کرد.
 
بر اساس آخرین قیمت روز، ارزش شرکت اسپرینت ۵۹ میلیارد دلار و شرکت ادغامی ۱۴۶ میلیارد دلار است.
 
این شرکت‌ها همچنین تا سال ۲۰۲۴ در همکاری یکساله خود در شرکت ادغامی به دلیل صرفه‌جویی در گستره اقتصادی، هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری ثابت، توقع ارزشی بیش از ۶ میلیارد دلار دارند.
 
هیئت‌مدیره مشتمل بر ۱۴ نفر خواهد بود: ۹ نفر از سمت Deutsche Telecom و ۴ نفر از طرف گروه SoftBank.
 
علاوه بر این، SoftBank و T-Mobile یک توافق‌نامه حق رأی را امضا خواهند کرد.
 
براساس اعلام دویچه تلکام، در این توافق، SoftBank بر اساس سهام خود، کنترل اکثریت شرکت را در اختیار خواهد داشت. این مهم برای مجموع ۶۹ درصد سهام T-Mobile، حق رأی مستقیم و غیرمستقیم را به Deutsche Telekom واگذار می‌کند و اپراتور آلمانی گروه جدید را ادغام خواهد کرد.
 
بنابر نظر دویچه تلکام، انتظار می‌رود شرکت جدید طی ۳ سال به عایدی خود بیفزاید
 
طی این مدت هیچ تصمیمی مبنی بر اینکه شرکت‌ها با همان نشان‌های تجاری گروه به فعالیت خود ادامه خواهند داد یا نه گرفته نخواهد شد. این موضوع علاوه بر T-Mobile و Sprint و نشان‌های تجاری MetroPCS، Boost Mobile و Virgin Mobile را نیز شامل می‌شود.
 
این گروه از درآمد خدمات سالیانه ۵۳ تا ۵۷ میلیارد دلاری و یک حاشیه EBITDA تعیین شده ۴۰ تا ۴۲ درصد (با هدف بلندمدت ۵۴ تا ۵۷ درصد) برخوردار خواهد شد.
 
همچنین T-Mobile با بدهی خالص تخمینی ۶۳ تا ۶۵ میلیارد دلاری، اذعان داشته که طرحی تجاری با بودجه کامل و نقدینگی قابل‌توجه‌ای خواهد داشت. T-Mobile جدید (نام شرکت ادغام‌شده جدید) همچنین قول داده تا طی سه ساله ابتدایی، بیش از ۴۰ میلیارد دلار در شبکه و تجارت جدید خود سرمایه‌گذاری کند که ۴۶ درصد بیشتر از سرمایه‌ای است که T-Mobile و Sprint در سه سال گذشته مصرف کرده‌اند.
 
Deutsche Telekom توافق کرده است که اگر معامله انجام نشود مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار به Sprint پرداخت کند.
 
زمان پایان ماراتن ادغام
دو شرکت قصد دارند تا با کسب موافقت سهام‌داران، فرآیند تکمیل این معامله را تا نیمه اول سال ۲۰۱۹ به‌پایان برسانند؛ هرچند استراتژی مشخصی را تعریف نکرده‌اند، اما برندهای T-Mobile، Sprint، MetroPCS،Boost Movile و Virgin Mobile در زیرمجموعه یک برند مشخص (T-Mobile) خواهند رفت. اگرچه کل این ماجرا به دریافت مجوزهای قانونی و تصویب و رگولاتور این حوزه (وزارت دادگستری و FCC) بستگی دارد.
 
جالب اینکه سه سال پیش، تلاش قبلی برای ادغام در مواجهه با مخالفت رگولاتورهای این حوزه کنار گذاشته شد.
 
افزایش هزینه‌های سرمایه و برنامه‌هایی برای گسترش پهن‌باند و فروشگاه‌های روستایی و ایجاد و ارائه سرویس‌های جدید برای کسب‌وکارها و بخش عمومی ازجمله مواردی است که در اعلامیه ادغام برای کسب رضایت رگولاتورها وعده داده شده است. همچنین گروه ادغام شده اظهار داشته که به دلیل برنامه‌هایی برای گسترش خرده‌فروشی، خدمات مشتریان و پوشش شبکه در مناطق روستایی، باید کارمندان بیش‌تری نسبت به مجموع کارکنان دو شرکت استخدام کند.
 
تعداد کاربران شرکت جدید پس از ادغام ۱۰۰ میلیون مشترک خواهد رسید، چیزی بیش از  ۹۵ میلیون مشترک AT&T و البته نزدیک به ۱۱۶ میلیون مشترک ورایزن.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.