تلفن همراه

گوشی

May 14, 2018
18:03 دوشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90675

آشفته بازار گوشی های تلفن همراه/ افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها

پس از افزایش قیمت ارزهای خارجی بسیاری از فروشندگان گوشی های همراه بدون اطلاع رسانی قبلی که می تواند نشانی از عدم هماهنگی با نهادهای مرجع قیمت گذاری دارد، اقدام به افزایش بی حساب و کتاب گوشی های همراه کردند تا شاهد افزایش قیمت 25 الی 30 درصدی در بازار تلفن همراه باشیم. هم چنین بسیاری از فروشندگان در همین اوضاع نا به سامان از فروش گوشی علی الخصوص گوشی های پرچمدار امتناع می کنند و منتظر تثبیت قیمت ارز و از بین رفتن نوسانات هستند.
 
بررسی های میدانی نشان می دهد فروشگاه های آنلاین معتبر اکثر گوشی های خود را ناموجود کرده اند و یا با قیمتی گزاف برای فروش گذاشته اند. همچنین در بازار موبایل فروشندگان تمایلی به فروش نداشته یا آن چنان قیمت ها را بالا برده اند که خریدار دیگر تمایلی به خرید یک گوشی هوشمند ندارد تا بازارهای موبایل کسادی بی سابقه ای را تجربه کرده و خلوت تر از همیشه باشند.
 
برای آگاهی از میزان تغییر قیمت ها به روند تغییر قیمت گوشی های آیفون x، گلکسی جی 7 کر (J7 Core) و گلکسی اس 8 پلاس (که گوشی قدیمی محسوب شده و بسیاری انتظار کاهش قیمت این گوشی را بعد از گذشت مدتی داشتند) در چند ماه اخیر نگاهی می اندازیم. گوشی آیفون x با ظرفیت 64 گیگابایت که در اواخر سال 96 با قیمت حدود 6 میلیون تومان عرضه می شد، در هفته های اخیر با قیمتی بیشتر از 7 میلیون تومان معامله می شود. گلکسی J7 Core که میان رده محبوب سامسونگ در ایران است از قیمت 800 هزارتومان در پایان سال 96، به قیمت یک میلیون و چهارصد هزارتومان رسیده است. گلکسی اس 8 پلاس نیز در چند ماه گذشته با افزایش قیمت حدود 800 هزار تومانی همراه شده است.
 
این در حالی است که اخیرا رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرده بود در سال ۱۳۹۷ تا به امروز هیچگونه ثبت سفارشی برای واردات موبایل انجام نشده و همین مسئله باعث شده تا علاوه بر عدم ورود محصولات جدید، میزان موجودی کالاهای فعلی در بازار کاهش و در نهایت قیمت‌ها به صورت محسوسی افزایش پیدا کند که نگرانی‌های زیادی را از نظر وضعیت خرید مردم به دنبال داشته است. همچنین وی مدعی شد تا کنون با وجود وعده‌ها دلار دولتی با قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اختصاص پیدا نکرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.