آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

رگولاتوری

May 23, 2018
10:21 چهارشنبه، 2ام خردادماه 1397
کد خبر: 90916

فراخوان رگولاتوری به‌منظور شناسایی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی مایل به واگذاری امکانات ارتباطی مازاد

رگولاتوری با هدف شناسایی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی مایل به واگذاری امکانات ارتباطی و شبکه‌های ارتباطی اختصاصی مازاد (نظیر شبکه فیبرنوری اختصاصی) با صدور اطلاعیه‌ای از تمامی دستگاه‌های مشمول این فراخوان دعوت کرد نسبت به اعلام جزئیات امکانات ارتباطی ایجادشده مازاد خود اقدام نمایند.
در این اطلاعیه آمده است: نظر به ایجاد شبکه‌های ارتباطی اختصاصی، از سوی برخی از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی و تمایل تعدادی از دستگاه‌ها برای واگذاری مازاد امکانات ارتباطی به متقاضیانِ آن امکانات (با استناد به بند ب ماده ۶۷ برنامه پنج ساله قانون ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور) به‌منظور توسعه دولت الکترونیک و حفظ و یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات و افزایش و بهره‌وری زیرساخت‌های ارتباطی کشور؛ دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که دارای شبکه ارتباطی مستقل می‌باشند، برای استفاده از قلمرو فعالیت‌های داخلی دستگاه مربوط مجاز بوده و برای ارائه خدمات زیرساخت ارتباطی و مخابراتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی وفق قوانین و مقررات مربوط ملزم به اخذ مجوز از وزارت ICT و وفق مصوبات شورای عالی فضای مجازی می‌باشند.
 
در همین راستا، این سازمان به‌عنوان رگولاتوری حوزه ICT کشور و بازوی اجرایی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (بر اساس مفاد مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۲۷۱ مورخ ۹۶/۱۱/۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، و با توجه به ماده “۶” اساسنامه خود) به‌منظور جلوگیری از هدر رفت منابع و سرمایه‌های کشور در ایجاد شبکه‌های موازی، امکان مدیریت واحد، متمرکز تخصصی و فنی در ایجاد، توسعه، نگهداری و ارائه خدمات بر بستر شبکه‌های ایجادشده و همچنین در جهت هم‌افزایی هر چه بیشتر در ایجاد شبکه‌های زیرساختی، نسبت به ایجاد یک نظام مدون، ساختاریافته و پایا در جهت شناسایی و تخصیص این منابع به متقاضیان واجد شرایط و دارای پروانه از سازمان برای بار دوم نسبت به اجرای فراخوان اقدام می‌نماید.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضمن دعوت از تمامی دستگاه‌‌های مشمول این فراخوان که جزئیات آن به شرح زیر اعلام می‌گردد اعلام کرده این سازمان ها با ارائه اطلاعات دقیق (پیوست شماره ۱) نسبت به اعلام جزئیات امکانات ارتباطی ایجاد شده مازاد خود اقدام نمایند.
 
شرایط و ضوابط واگذاری امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی
 
۱- از تاریخ این فراخوان، حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که مایل به ارائه امکانات ارتباطی مازاد خود می‌باشند، موظفند به شرح مصوبه فوق‌الذکر و شرایط این فراخوان اقدام نمایند.
 
۲- تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که تا تاریخ مصوبه مذکور و برابر قوانین و مقررات خاص مربوطه، به ایجاد امکانات ارتباطی اقدام نموده‌اند، در صورتی می‌توانند نسبت به واگذاری امکانات ارتباطی مازاد خود به شرکت ارتباطات زیرساخت و یا دارندگان پروانه معتبر ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام نمایند که در مدت‌زمان فراخوان و برابر موارد درخواستی در این فراخوان، نسبت به اعلام دقیق امکانات ارتباطی مازاد خود اقدام نمایند.
 
۳- امکانات ارتباطی مازاد، اعلام‌شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی (در مدت‌زمان تعیین شده در فراخوان) توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار گرفته و پس‌ازآن، از طریق اجازه به دستگاه مربوطه، امکان ارائه امکانات مازاد دستگاه مذکور در قالب قرارداد همکاری، اجاره و یا واگذاری در محدوده شبکه مادر مخابراتی امکانات صرفاً به شرکت ارتباطات زیرساخت و در محدوده غیر شبکه مادر مخابراتی با رعایت قلمرو فعالیت تعیین شده در موافقت‌نامه پروانه را به دارندگان پروانه معتبر ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم می‌شود.
 
۴- دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی که از طریق این فراخوان نسبت به دریافت مجوز از سازمان اقدام نکنند، اجازه واگذاری امکانات مازاد ارتباطی را به سایر دستگاه‌ها نداشته و در صورت واگذاری یا ادامه ارائه خدمت بدون اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برابر قانون پیگیری خواهد شد.
 
۵- تعرفه امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیرنظامی بر اساس توافق و شرایط رقابتی خواهد بود، لیکن در مواردی که برای امکانات ارتباطی مشمول مصوبه فوق الذکر، تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد و یا در صورتی که در آینده، تعرفه این امکانات توسط کمیسیون تصویب شود، تعرفه‌ها و چارچوب‌های تعرفه‌های مصوب کمیسیون مذکور ملاک عمل خواهد بود.
 
۶- دستگاه‌ها می‌توانند از امکانات ارتباطی ایجاد شده‌ی خود، در شبکه‌های اختصاصی و داخلی صرفاً برای ارائه خدماتی که در راستای وظایف سازمانی آن­ها نیاز به شبکه اختصاصی دارند استفاده کنند و مجاز به ارائه خدمات ارتباطی و یا فناوری اطلاعات به کاربران نهایی و یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در خارج از ضوابط این مصوبه نمی‌باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.