امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 25, 2018
22:47 جمعه، 4ام خردادماه 1397
کد خبر: 90984

آلوده شدن ۵۰۰ هزار روتر در ۵۴ کشور به بدافزار “VPN فیلتر”

بیش از 500 هزار روترِ اغلب خانگی، به بدافزار موسوم به VPNFilter آلوده شدند.
 
 
به گزارش خبرآنلاین، روترهای لینک سیس، نِت گی یر، میکروتیک و تی پی لینک؛ عمده محصولات آلوده‌شده در 54 کشور جهان هستند که در کنار برخی ابزارهای ذخیره‌سازی شبکه / NAS به بدافزار وی پی ان فیلتر آلوده‌شده‌اند.
 
اف بی آی پس از بازکردن بخشی از کد این بدافزار اعلام کرد هکرهای دولتی روسیه (Fancy Bear) پشت این ماجرا هستند که بیشتر دستگاه‌های اوکراینی را موردحمله سایبری خود قرار داده‌اند. (این مقامات مدعی هستند که بدافزار جدید، بدافزار BlackEnergy را که سال گذشته به اوکراین حمله کرد؛ هم‌پوشانی می‌کند و بنابراین سازنده هر دو یکی است.)
 
جاسوس‌افزار تعریف‌شده هدفی چندگانه دارد و در مرحله دوم قابلیت خودتخریبی پیداکرده و با نشستن روی فِرم‌وِر/ Firmware روتر، کنترل کامل دستگاه را از دست مالک درآورده و مالک قادر به ورود به روتر خود نخواهد بود.
 
 
ارسال دستورات از راه دور برای گردآوری دیتای سیستم قربانی، مرحله بعدی حمله سایبری توسط این بدافزار است تا محصولات مربوط به اینترنت اشیاء را تحت مدیریت و فرمان خود در آورد.
 
اما در مرحله سوم از حمله، اپلیکیشنِ مانیتورکردن ترافیکِ اینترنت، روی دستگاه قربانی نصب‌شده و گواهینامه معتبر امنیتی تخریب می‌شود و سپس ارتباطات جدید بین سیستم قربانی و شبکه TOR برقرار می‌شود.
 
برای مقابله با این بدافزار نیاز به آپدیت روتر است که کاربر عادی قادر به انجام آن نیست و به همین خاطر به‌زودی شاهد قربانیان بیشتری خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.