لبه تکنولوژی

May 25, 2018
22:54 جمعه، 4ام خردادماه 1397
کد خبر: 90987

مشاغلی که پیش‌بینی می‌شود در‌ آینده به وسیله‌ی هوش مصنوعی منسوخ شوند

با پیشرفته شدن هوش مصنوعی و افزایش توانایی دستگاه‌های مجهز به این فناوری، احتمال می‌رود دیر یا زود برخی مشاغل از میان برود و ربات‌ها یا دیوایس‌های هوشمند به جای عامل انسانی مشغول به کار شوند. وب‌سایت South China Morning Post در گزارش خود، به پنج شغلی که توسط هوش مصنوعی جایگزین می‌شود اشاره کرده است:
 
۱. مامور اجرای نظم و امنیت
اگر چه هنوز نیروی انسانی مهمترین راهکار برای اجرای قانون و کنترل ترافیک به شمار می‌رود ولی چین اعلام کرده قصد دارد یک ایستگاه پلیس بر پایه هوش مصنوعی راه‌اندازی کند. این سیستم که به پیشرفته‌ترین فناوری‌های تشخیص چهره مجهز می‌شود، قادر است طیف وسیعی از خدمات قانونی را عرضه کند. این سامانه در اکثر موارد بر مشکلات مربوط به خودروها و رانندگان متمرکز است و به عنوان مثال، می‌تواند امتحان رانندگی را شبیه‌سازی کند.
 
۲. دفتردار
به گزارش همکاران سیستم یکی از برترین جاهایی که هوش مصنوعی می‌تواند به خوبی عرض اندام کند، موضوعات مرتبط با حسابداری است. امروزه انواع نرم‌افزارهای حسابداری وجود دارد که به طور خودکار ورودی‌ها را دریافت می‌کند و خروجی مورد نظر را ارائه می‌کند. کاهش هزینه‌ها، سرعت بالاتر و حذف خطاهای انسانی، از جمله مزایای این شیوه محسوب می‌شود.
 
۳. مصاحبه‌گر شغلی
شرکت‌های معروفی همچون یونیلیور و گلدمن ساکس در مصاحبه‎های شغلی خود از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. در این شیوه از متقاضی خواسته می‌شود که یک وب‌کم بر رایانه یا تلفن خود نصب کند و پاسخ به سوالاتی را که بر صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود، در قالب فایل ویدیویی ضبط و ارسال کند. الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی ویدیوها را اسکن می‌کنند و با بررسی کلمات و عبارات به کار رفته در پاسخ‌ها توانایی‌های فرد را محک می‌زنند.
 
۴. بازاریاب تلفنی 
بازاریابی تلفنی همانطور که از اسمش بر می‌آید، نوعی بازاریابی است که در آن، فروشنده از طریق تلفن، مشتری را به خرید محصول یا سرویس تشویق می‌کند. احتمالاً در آینده این شیوه بازاریابی منسوخ خواهد شد چرا که همین حالا هم هوش مصنوعی می‌تواند احساسات افراد را از تن صدا و نحوه تنفس آنها پشت گوشی تلفن شناسایی کند و با توجه به آن، مکالمات را به سمتی هدایت کند تا احتمال فروش افزایش یابد.
 
۵. صندوق‌داری
پیشرفت فناوری‌های نوین مانند آنچه که در الکسای آمازون و هوم گوگل شاهد هستیم، بالقوه این ظرفیت را دارد که جایگزین عامل انسانی شود و وظایف متصدیان پذیرش از قبیل پاسخگویی به مراجعین را برعهده بگیرد.
 
چندی پیش آمازون فروشگاهی راه‌اندازی کرد که در آن اقلام غذایی معمولی مانند شیر به فروش می‌رسد ولی هیچ صندوق‌دار و کارمندی در آن وجود ندارد و همه کارها با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهای متعدد اداره می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.