اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 26, 2018
9:52 شنبه، 5ام خردادماه 1397
کد خبر: 90999

GDPR چیست و چگونه از اطلاعات کاربران حفاظت می‌کند؟

احیانا شما هم طی روزهای اخیر از سرویسهای مختلف اینترنتی ایمیل دریافت کرده‌اید که می‌گویند بر اساس قانون GDPR جدید، قوانین مربوط به حفظ اطلاعات کاربرانشان را تغییر داده اند اما این GDPR چیست. قوانین جدید GDPR از همین امروز جمعه در اروپا برای کسب و کارهای مختلف و عموم مردم اعمال شده است.
 
اما  GDPR چیست؟
 
GDPR مجموعه قوانینی است که توسط اتحادیه اروپا وضع شده ومخفف شده عبارت The General Data Protection Regulation به معنی مقررات حفظ اطلاعات عمومی است که نسخه به روز شده و جدید آن از امروز در سرتاسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد. GDPR به قانون گزاران قدرت بیشتری می‌دهد که بتوانند شرکت‌های خاطی در زمینه حفظ اطلاعات خصوصی کاربران را مجازات کنند. بر اساس این قانون، تمام شرکت ها و کسب وکارهای مختلف باید در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران، شفاف سازی کرده و به صورت واضحی آن را به کاربران توضیح دهند.
 
کاربران و مشتریان شرکت ها نیز باید قبل از ارائه اطلاعات خصوصی خود، رضایت واضح خود را اعلام کرده و به علاوه قدرت این را داشته باشند که به اطلاعات ارائه شده از خودشان، به سادگی دسترسی داشته باشند. در مورد نحوه استفاده از اطلاعات کاربران نیز، می بایست حتما از این به بعد شفاف سازی صورت بگیرد.
 
جنبه های کلیدی این قوانین چیست؟
 
علاوه بر موارد فوق الذکر، قوانین  GDPR دست مقامات قانون گذار را بازتر می کند. طبق قوانین جدید، هر شرکتی که به اطلاعات شهروندان اروپایی دسترسی دارد، باید حتما بر اساس دستورالعمل های  نسخه جدید GDPR عمل کند.
 
میزان جریمه شرکت‌های خاطی نیز تحت قوانین GDPR افزایش پیدا کرده است. قانون گزاران می توانند شرکت های خاطی را تا میزان 4 درصد از گردش مالی سالیانه انها یا 20 میلیون یورو، جریمه کنند. پس هرچه شرکت بزرگ تر باشد مانند فیس بوک و گوگل، جریمه سنگین تری باید بپردازند.
 
به علاوه طبق این قانون، شرکت ها باید میزان جمع آوری داده و اطلاعات از کاربران را تنها به میزان نیاز هدف شرکت خود، تقلیل دهند. همچنین موظف هستند به محض بلا استفاده ماندن این اطلاعات، آنها را از سامانه خود حذف کنند.
 
آیا در کسب و کارهای مختلف تغییری نیز ایجاد شده است؟
 
قوانین GDPR ظاهرا تغیری نیز در سیستم شرکت های تکنولوژیک و اینترنتی ایجاد کرده‌اند و بسیاری از آنها شفاف سازی در مورد شیوه استفاده از اطلاعات کاربران را خیلی زود در دستور کار قرار دادند. دو شرکت گوگل و توییتر هردو به روزرسانی هایی در قسمت شرایط و مقررات خود اعمال کرده اند و با زبان ساده تری، شیوه استفاده از اطلاعات را به کاربران توضیح می دهند. همچنین ابزارهای مختلفی نیز برای به اشتراک گذاری یا حذف اطلاعات از پلت فرم توسط کاربران، از طرف شرکت ها معرفی شده است.
 
بعد از آشکار شدن و پخش شدن خبرهای رسوایی مربوط به شرکت Cambridge Analytica، خود کاربران نیز هشیار تر شده اند. شرکت فیس بوک اعلام کرده که بعد از این اتفاق، سوالان زیادی از طرف کاربران دریافت کرده که می خواهند از نحوه جمع آوری و یا به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود بدانند.
 
اما خبر جالب اینجاست که درست بعد از اعمال این قانون جدید، دسترسی به تعدادی از وب سایت های خبری آمریکا مانند The Chicago Tribune  و LA Times در کشورهای اروپایی غیرممکن شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.